3,5 jaar en echt niet op potje of wc willen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door steefie1990, 20 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steefie1990

10 dec 2015
    52
    24
    8
    NULL
    NULL
    Onze dochter van nu 3,5 is helaas nog niet zindelijk.

We hebben al meerdere pogingen gedaan en helaas allemaal niet gelukt.
    Ze is nu 3,5 jaar en eigenlijk vinden we het nu toch echt wel tijd dat haar luiers de deur uit gaan. Ook wil ze niet meer verschoond worden en wil dus ook geen wisseling van luier.

Alle pogingen die we tot nu toe hebben gedaan was er gelijk al erg veel drama om op het potje of wc te moeten.

Alleen als we al vragen of ze even wil zitten krijgen we een hoop geschreeuw en neeeee!
    Gister de hele dag zonder luier gelopen. 10 plas ongelukjes en 2 poep ongelukken.
    Vanmorgen rond 7 uur gelijk weer luier uitgedaan en hup onderbroek aan. Op wc gezet wat dus weer drama werd. Potje vliegt door de woonkamer/tuin dus ook geen optie:oops:
    Nu heeft ze dus wel de hele ochtend haar plas opgehouden want pas rond 11 uur had ze een plas ongeluk.
    We hebben stickers, cadeautjes en zeggen dat ze anders iets lekkere mag (koekje,ijsje) maar nee dit alles wil ze niet.
    Ook al is het nog maar dag 2 van deze poging ik heb er zo’n hard hoofd in.
    We weten echt niet waar haar mee te motiveren. We worden nooit boos bij ongelukjes.. altijd proberen we rustig te blijven en zeggen helaas volgende keer op de wc he? Haar reactie is ook meteen neeo_O

Iemand nog tips voor ons? :D

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Gewoon doorzetten.
    Ze heeft 3,5 jaar lang het in de luier gedaan, iets wat je 3,5 jaar gedaan hebt veranderen gebeurt niet in 2 dagen.
    Ze moet nu ervaren hoe het voelt als je moet plassen en poepen. Dat heeft ze nooit hoeven doen, dus heeft er nooit bewust van hoeven zijn.

Ophouden is dus geen probleem, dus het is nu echt het zitten op de wc.
    Gelukkig komt er een warme week aan, dus geen broek aan, alleen onderbroekje.
    Soms werkt het beter om met blote billen te lopen, maar dan moet je daarna nog een stap verder.

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Vaste tijden afspreken dat ze even moet gaan zitten? Laat haar mee bepalen wat de tijden worden (bijv. voor of na het eten). Dit zal eerst vast een hoop gemopper opleveren, maar blijven volhouden.

Mijn zoon raakte in paniek als hij op de wc moest. Bij hem hebben we echt stapje voor stapje leren plassen op de wc, dus eerst elke ochtend gewoon met broek aan op de wc. Als dat een paar dagen goed ging, ging de broek naar beneden, vervolgens onderbroek, luier en uiteindelijk plassen op de wc...

4. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Hier hetzelfde gehad. Van alles geprobeerd. Van sticker plakken tot onder zachte dwang. Niks leek te werken. Toen kreeg ik van een leidster van de peuterspeelzaal de tip om het voor een tijdje volledig te laten rusten. Ik heb twee weken lang het woord “potje” of “wc” niet meer in mijn mond genomen. Ze kreeg gewoon een luier om en die verschoonde ik zonder er verder aandacht aan te besteden. Op een avond vroeg ze uit zichzelf of ze op het potje mocht. Sinds die avond is ze overdag volledig zindelijk. Geen ongelukjes. Ze geeft het aan als ze moet plassen of poepen en dan gaan we naar de wc. Blijkbaar heeft het toch geholpen om er even geen druk op te leggen.

OumSou vindt dit leuk.
  5. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.179
    1.363
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik zou er denk ik echt voor kiezen om je dochter gewoon nog luier(broekjes) aan te trekken.. Als ze letterlijk nog geen poging heeft gedaan om te plassen of poepen op wc of potje lijkt ze er gewoon nog niet aan toe..

6. steefie1990

10 dec 2015
    52
    24
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle antwoorden.
    Tot nu 3 ongelukjes. Gister had ze er op dit tijdstip al 9. Dus heb wel het idee dat ze het langer kan ophouden. Net tijdens een ongelukje heeft Mn man haar meteen op de wc gezet en toen plaste ze dus nog een beetje door. Dit maar beloont met een kado in de hoop dat ze dan de smaak te pakken zou hebben. Maar nee:roflmao:

Luier weer aan vind ik ook wel lastig omdat dit ook een hele strijd opleverd. Ze wil gewoon niet verschoond worden.
    Ook voelen we wel druk van buitenaf omdat het natuurlijk niet erg lang meer duurt voordat ze naar de basisschool gaat en het natuurlijk Erg fijn zal zijn als ze zo goed als zindelijk is. En op de psz blijven ze er ook maar op hameren dat het gewoon beter is dat ze na deze zomervakantie zindelijk is.
    Het is denk ik de 3e poging wat we nu doen. We zijn begonnen toen ze 2jaar en een paar maand oud was. Toen was er al drama over het potje en wc. Toen een tijd wou ze er wel met een broek op. Na een tijdje geprobeerd met broek naar beneden en dat was ook al weer drama.
    Vanmorgen zei ze ook dat ze niet op de wc durft maar op de vraag waarom niet krijgen we geen antwoord.

7. Pyaar

Pyaar Actief lid

14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    @steefie1990 geen paniek. Onze dochter was ook iets van 3 jaar en 9 maanden ofzo. Ik had al stress want '' jeetje ze was al 3,5 '' en nog niet zindelijk. En ze moest bijna naar school. Nou pech hoor. Ik moest blijkbaar zelf de stress laten varen. Ik besteedde er geen aandacht meer aan. En het ging na een tijdje vanzelf.. o_O dan kwam ze zelf met Mama ik moet plassen! etc. Ze was '' voor de basisschool'' zindelijk. Maar heeft nu nog steeds wel snachts een luier aan. Ze is nu 4,5 jaar. En ik merk dat dat langzaam ook vanzelf overgaat in zindelijk worden..o_O dan is s ochtends de luier nog droog. :thumup: succes en geen stress!!:p (i know)

steefie1990 vindt dit leuk.
  8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Nou in ieder geval niet weer de luier aan
    Ik zou er niet teveel aandacht aangeven als haar broek nat is
    Af en toe vragen of ze moet plassen maar niet dwingen om op de wc te gaan ze
    Ik nam ze mee naar de winkel om
    Zelf onderbroekje te laten uitzoeken in de winkel welke ze mooi vind
    Als je een potje gebruikt dan deze in het zicht zetten in het begin

9. Marisje89

Marisje89 Fanatiek lid

10 jun 2015
    1.667
    205
    63
    Parttime logistiek
    Mijn zoontje net 3 geworden gaf er ook niks om. Heb de druk van buitenaf los gelaten. Hij doet het wanneer hij er klaar voor was.

De week met dat hele hete weer heb ik hem zonder luier en onderbroekje laten lopen. Zat de hele dagen in het zwembadje en omdat ik door de hormonen oververmoeid was geen zin om steeds zwemluier aan en uit te moeten trekken. Potje buiten neer gezet en gezegd als hij moest plassen uit het zwembadje moest komen want in het badje plassen is heel vies. En op 2 ongelukjes na is hij nu overdag zindelijk.
    Toen ik hem 2 dagen later naar de psz wou brengen mocht ik geen luier om doen van hem. En zonder ongelukje heb ik hem opgehaald.

Laat het los. Zet gewoon het potje neer en schenk er geen aandacht meer aan. Ze doet het wanneer ze er klaar voor is.

10. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.079
    1.071
    113
    Als ze potjes in het rond gooit en de wc eng vindt: heb je een brilverkleiner? Zo'n ding dat je op de normale wc-bril legt?

11. steefie1990

10 dec 2015
    52
    24
    8
    NULL
    NULL
    Ja op de wc doen we een brilverkleiner.
    Vandaag dag 3 en nog geen plasje op pot of wc.
    Mn man is wel weggegaan vandaag met haar zonder luier. 45 minuten rondje wandelen met de hond en in de middag naar zn ouders. In de auto geen ongelukjes en tijdens het wandelen ook niet. Dus heb wel het idee dat ze het wel kan ophouden.
    We hebben het vandaag ook niet over de wc gehad. Gewoon onderbroekje aan en laat maar gaan. Als ze plast zegt ze wel ohh nee, Allemaal water! Wij dus vertellen dat het geen water is maar plas en als ze voelt dat ze moet plassen dat ze het moet aangeven.
    Ze kwam ook 2x bij me dat ze had gepoept. Dit was niet het geval dus ik vroeg of ze moest poepen. Gelijk helemaal in de stress.. neee! Nee! Niet poepen! Dus geen aandacht aan gegeven en haal de jongste uit bed. Kom beneden toch gepoept.
    Na hoeveel dagen kan ik verwachten dat ze toch echt wel een keer op de wc wil zitten?
    Nu ze vakantie heeft maakt het ons echt niet uit dat ze misschien 5/6x van zich af plast maar ze moet uiteindelijk toch weer naar de psz.

12. Pyaar

Pyaar Actief lid

14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    @steefie1990 heb je misschien van die boekjes over zindelijk worden geprobeerd? Ik had het boekje van: Hoera ik krijg een potje! geschreven door Marianne Busser.. Ik en mijn oudste dochter kennen de verhaaltjes nu nog, want het is geschreven in rijm. Het gaat over kindjes op de crèche die allemaal leren op het potje te gaan en daarvoor beloond worden. Misschien krijgt ze middels een boekje interesse?

13. Pyaar

Pyaar Actief lid

14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    @steefie1990 Nu ik erover nadenk, had ik er meerdere.. :roflmao: Ik bewaar ze voor als mijn jongste twee er ook aan toe zijn om zindelijk te worden. Het boekje Op het potje, geschreven door Alona Frankel. Die vond oudste dochter op het laatst vooral erg leuk. Het meisje krijgt een potje van oma en ze weet niet wat het is. Moet het potje op je hoofd?? Nee mama!! Gilde mijn dochter dan, dat is toch vies? Nou ze had de grootste lol.. Daarna was ze ineens zindelijk, maar dat kan ook toeval zijn :p:cool:.

Ik zou gewoon de boekjes meenemen naar de wc of als ze op het potje zit en dan gaan voorlezen. Zit ze toch al ergens op en wellicht dat ze dan even plast of poept. Het proberen waard.

Deel Deze Pagina