Herkennen andere peuterouders dit? Mijn zoontje ging altijd lachend en fluitend naar de psz. Sinds 3 weken is het huilen en niet willen.. ik krijg geen duidelijkheid van de reden.
Hoe is het met peuter na het afscheid? Persoonlijk ben ik van mening dat peuterspeelzaal vooral leuk moet zijn voor de peuter. Dus ik zou geen huilend kind brengen maar fijn thuis houden. Anderzijds als hij na het afscheid heel fijn speelt, vindt hij wellicht het afscheid even spannend? Is er een keer iets gebeurd? Ziek (geweest)? Nieuw kindje op de zaal? Soms kom je er niet achter waarom een kind tijdelijk moeite met iets heeft. Bij onze kinderen merk ik wel meer emoties als ze in hun cognitieve ontwikkeling ineens een sprong maken. Kun je overleggen met de leidsters? Wordt hij fijn opgevangen?
Alsof ik het zelf schrijf! Mijn zoon is ook 3.5jr, en sinds een week of 2 hetzelfde. Hij vindt het hartstikke leuk bij het kdv, maar afscheid nemen is een drama. Hij huilt, zegt dat hij bij mij wil blijven, gaat aan mijn nek hangen. Heel vervelend want ik moet toch echt gaan werken. Maar het lijkt langzaamaan wat beter te worden. Hier is er, voor zover ik weet, geen duidelijke aanwijzing voor. Hij heeft hetzelfde bij naar zijn vader gaan, of bij afscheid nemen van zijn broer en zus als die naar school gaan.
Na het afscheid is er niks aan de hand. Hij zegt bij het ophalen zelf dat het heel leuk is. Hij heeft 2 fijne en rustige leidsters waar hij goed opgevangen en getroost wordt. Ik laat hem wel met een goed gevoel achter, ondanks het huilen. Toch zit het me wel een beetje dwars.
Ja mijn zoon zegt ook dat hij thuis wil blijven/bij mij wil blijven. Als ik hem kom ophalen ben ik ineens niet zo belangrijk meer. Wel een goed teken dus.
Ik denk vooral dat de verandering van situatie even lastig is. Hier is het ook wel eens zo dat hij niet mee naar huis wil als ik hem weer op kom halen.
Ja hoor herkenbaar, was wel iets eerder als 3.5 maar nu heeft ze het zeker ook nog. En dan zegt ze in de ochtend dat ze niet naar het kdv wil maar aan het eind van de dag wil ze niet mee naar huis.