Herkenning psz?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Twixie, 15 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Hoi allemaal,

Zoontje (2,3 jaar) is twee weken geleden begonnen op de psz. Weken van te voren voorbereid en hij begreep het ook. Hij had er ook zin in. Het heeft ook tijd nodig en hij is net begonnen. Dat weet ik, maar vind het moeilijk om hem zo achter te laten. Als we hemet vragen wie er naar school dan reageert hij heel enthousiast maar zodra hij de school ziet..

De eerste keer geen traan gelaten, was ook erg onder de indruk van alles maar de leidsters zeiden wel dat hij heel erg troost zocht bij hen. Hij is het ook niet gewend en wij zijn eigenlijk altijd samen. Hij kent die drukte niet en vind het erg spannend.

Ik ben nu 38 weken zwanger en natuurlijk voelt hij van alles aan. Het zijn zoveel veranderingen. Bij het wegbrengen is het huilen en laat hij me niet los. Afgesproken dat ik hem 10 uur weer haal en nu is dat half 10 geworden, omdat hij het gewoon erg moeilijk vind (dit kwam vanuit de leidsters). Hij hangt heel erg aan de leidsters en moet ook continu worden beziggehouden, maar ze kunnen hem natuurlijk niet heel de tijd bezig houden en zijn handje vasthouden. Dat begrijp ik ook.

Ik ben op zoek naar herkenbare verhalen... Verhalen waar het gewoon tijd nodig had of verhalen waarbij het dus helemaal niet ging.

Groetjes

2. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Hai dit is heel normaal mijn 3e zoontje starte met 2 jaar met de psz

Eerste keer helemaal goed erna begon het bleef zo een uur hysterisch huilen en ze kregen hem niet stil na een aantal keer heb ik hem eraf gehaald duidelijk niet klaar voor de psz

Hij is met 3,5 uiteindelijk weer begonnen omdat wij een tijdje in het buitenland gewoond hebben anders had ik dit met 3 jaar gedaan en dat ging meteen prima

Nu vierde zoontje word april 2. Ik ga het proberen mocht het weer zo een drama worden ma een x aantal weken dan beginnen we wat later

Het is geen must zolang ze thuis nog lekker spelen sommige kids zijn er gewoon eerder aan toe dan anderen

Ze kunnen nog hun hele leven naar school

3. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Hoeveel dagen gaat die ?

Met 1 à 2 dagen wennen ze ook heel moeilijk dan bv met 4

4. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Het is voor je zoontje wel een lastige periode om op school te beginnen, zo met de baby in aantocht.. Kijk je ervoor uit dat het op hem niet overkomt alsof hij 'weg' moet ivm de baby? Y is ook rond die leeftijd grote zus geworden en we zijn bewust pas met de psz gestart toen S een paar maanden oud was, zodat ze eerst thuis aan de nieuwe situatie kon wennen...

Ik zou het ook nog een paar keer proberen en anders een half jaartje wachten

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als hij zich maar laat troosten door de leidsters. Als dat niet lukt, neem ik aan dat je ze wel bellen.

6. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    @ Sophia, Het is dus niet gek ha ha. Ik kijk het nog even aan en mocht het echt niet gaan dan kunnen we het inderdaad later altijd nog is proberen. Hij gaat 2 ochtendjes in de week.
    @Mcw, Je hebt gelijk en ben ook erg blij dat ik hem nog zelf kan brengen.
    @ Uuz, Hij laat zich gelukkig wel troosten door de leidsters. We hebben nu afgesproken dat ik hem eerder kom halen

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Beide kinderen zijn begonnen met 2,5 jaar op de PSZ. Toen konden ze ook een beetje praten en dingen duidelijk maken.

Aiden had het erg moeilijk destijds de eerste 4x. Ik hoefde hem gelukkig niet eerder op te halen, maar hij huilde hysterisch telkens toen ik hem afleverde.
    Daarna ging het gelukkig steeds beter.
    Bij sommige kinderen (waaronder Aiden) is het beter om het afscheid niet te rekken. Dus niet te lang blijven hangen, maar zo snel mogelijk weer weg gaan na de mededeling dat je hem straks weer komt ophalen.

Finley is van totaal andere aard dan Aiden. Hij keek me gewoon weg! :p
    Hij heeft zelfs een keer gezegd nadat ik hem in het lokaal had gebracht, wijzend met zijn vingertje: "mama, daar deur, nu naar huis wandelen!" Met andere woorden: ik moest wegwezen, LOL.

Hoop dat jouw kindje snel zijn draai heeft gevonden. En door heeft dat je hem echt wel weer komt ophalen en dat hij leuke dingen gaat doen op de PSZ.
    Anders is het echt niet gek dat je er tijdelijk mee stopt en het over een klein half jaar bijvoorbeeld nogmaals probeert.

8. Eva3006

Eva3006 Niet meer actief

Alle kindjes moeten wennen! De een went sneller dan de ander. Mijn dochter heeft een paar weken wat moeite gehad met het afscheid. Ook gehuild. En nu begint ze eigenlijk pas goed los te komen, dus dat ze daar ook wat meer streken laat zien enzo:p (half jaar verder, wel vakantie er tussen)

Er zat ook een jochie in haar groep die veel moeite had, die is een half jaar thuis gebleven en nu gaat het super goed. (Hij is nu 3jr)

Kijk het gewoon even aan, het is logisch dat ze moeten wennen. En ik weet hoe erg het is.. maar echt, het wordt beter!
    En mocht hij echt niet kunnen wennen, kan je altijd nog even wachten en dan over een tijd opnieuw proberen.

9. susy26

susy26 Niet meer actief

Hier waren ze 3 jaar. En ook zeker genoeg dage gehuild omdat ik wegging. Ook heel erg met de jongste, zat er al zeker een half jaar op en dan met wegbrengen aan me hangen en ik mocht niet weg gaan. Dan denk je ook wat is dat dan....

en nu gaat tie naar school, en tot nu toe gaat tie elke dag vrolijk mee☺

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    mijn dochter is met 2jr5mn voor het eerst gegaan naar een psz. na twee keer veel huilen en steeds zeggen dat ze niet wilde gaan heb ik haar eraf gehaald. het zou ongtwijfeld wel beter zijn gegaan nar meer keren oefenen maar ik had gezien haar jonge leeftijd en het feit dat ze al 2dg/w naar de go ging zin om te pushen
    later zijn we bij een andere psz gaan kijken en daar vonden we beiden de sfeer leuker
    ze is een paar weken geleden daar gaan wennen, nu 3jr 5mnd. de eerste twee keren heel hard huilen en tussendoor zeggen dat ze niet wilde gaan en nu vind ze het al geweldig!

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hij laat zich wel troosten zeg je, waarom dan om half 10 halen?

Zoontje was 2,2 jaar toen hij naar de psz ging, hij huilde dan niet bij het afscheid nemen maar de eerste paar maanden deed en zei hij weinig tot niks en plakte aan de leidsters vast...na de zomervakantie zagen ze een heel ander jongetje, zulke sprongen gemaakt.

Er waren er wel die huilde bij het afscheid nemen maar hoefde nooit eerder gehaald te worden.

Elk kind moet wennen en de één heeft daar een week voor nodig en een ander een paar maanden. Als hij rustig is na troosten zou ik 'm niet eerder halen.

12. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Bedankt voor jullie verhalen!

Het is heel erg dat hij plakt aan de leidsters net zoals je zegt. Dat hij het liefst heel de ochtend het handje van de juf vasthoudt, maar dat kan natuurlijk niet. Hij raakt van slag als de juf een kindje naar het toilet moet brengen.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn zoontje ging met 2 jaar, z'n zus zat toen ook op de speelzaal. Een paar weken later ging zij naar school en begon bij hem het huilen en ik wil niet. Op foto's uit de klas zag ik dat hij ongelukkig keek en hij huilde al toen ik z'n tasje en appeltje klaar zette. Ik heb hem dus na een maand proberen, thuis gehouden. Met dik 3 opnieuw ingeschreven maar toen was er geen plek en is hij dus zonder psz naar school gegaan. En op school gaat het nu heel goed. Hij gaat nu 3 weken en moet soms even een extra knuffel met brengen of even bij de juf zitten maar hii speelt leuk en vind het echt prachtig. Overigens ging m'n dochter na bijna 2 naar psz naar de basisschool en die had presies net zo veel moeite met wennen als dat hij heeft. Dus psz heeft bij ons qua wennen niets bijgedragen aan school. En eigenlijk merk ik ook niet dat zoon en dochter verschillen qua kring zitten rij staan en knutsels.

Deel Deze Pagina