Dochter duidelijk bezig met zindelijkheid... wanneer 'inspringen'?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nescio, 6 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Mijn dochter (bijna 2 jaar) is de laatste tijd heel geconcentreerd bezig met zindelijkheid. Ze vindt de pamper al langere tijd vervelend, geeft al een tijd aan als ze heeft gepoept en sinds een week is ze ook continu bezig haar poppen en beren te 'verschonen'. Of ze brengt ze bij mij 'Beertje kaka daan', en dan moet ik beertje zogenaamd een schone pamper geven. Mee met mij naar de wc wil ze al langer, om door te trekken.

Nu proberen we het potje al een tijdje. Voordat ze in bad gaat elke avond zit ze even op het potje. Tot nu heeft ze 1 keer erop gepoept, verder niks. De afgelopen week heb ik haar luier langere tijd uitgelaten en het potje in de woonkamer gezet, vlakbij. Maar hoe ik haar ook aanmoedig, erop zitten gaat ze niet. Haar erop zetten mag ik al helemaal niet. En vervolgens laat ze alles lopen. Ze maakt daar zelf niet veel van, ik ook niet, dan gaat de luier gewoon weer aan.

Ze zet nu continu wel haar poppen en beren op het potje:D ze blijft er erg mee bezig. Maar omdat ze het potje zelf niet spannend vindt, is ze er nog niet aan toe? Moet ik gewoon zo verder gaan en afwachten tot ze wel op het potje wil?

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde, echt al maanden. En op het potje zitten wil ze wel.... maar alleen met kleren aan :p
    Dus nou ja, ik ga gewoon nog even zo door. Ze heeft het er uit zichzelf vaak over, wil graag het boekje over Bobbi op het potje lezen, gaat met ons mee naar de wc, trekt dat ook door ('daaaag plas van mama!' :D ), etc etc. Maar haar met blote billen (of zelfs alleen een luier) op het potje laten zitten... nee, dat wil ze gewoon niet. Komt op een dag vast wel!

3. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik vind persoonlijk bijna 2 nog best jong. Ik zou het (net zoals eten) zeker niet forceren, het is een complex proces het kunnen reguleren van je behoefte en het begrijpen dat het op het potje moet. Inderdaad kan je er gewoon mee door blijven gaan en als ze er aan toe zijn dan zal het ook vast beter gaan.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze is inderdaad nog erg jong, maar omdat ze er de laatste tijd zelf zo mee bezig is dacht ik het potje te introduceren en de luier uit te laten, gewoon om te proberen. Ze gaat er alleen uit zichzelf op zitten voor het badje, overdag beneden doet ze het dus niet.

Ik houd het in de gaten en op een gegeven moment gaat dat potje wel aantrekkelijk worden op andere tijdstippen, denk ik zo.

5. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.153
    33
    48
    ik lees even mee.. Mijn dochter is net twee, geeft al langer aan als ze gepoept heeft.. Wil ook op het potje zitten maar er komt niks... En als ze het laat lopen maak ik/wij gaan drama.. Maar zij des te meer...

6. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou er pas echt op in springen zodra ze op het potje wil. Dus haar nu laten spelen met de poppen enz. Maar luier pas uitlaten als ze ook daadwerkelijk op het potje wil. Haar luier en kleding voorlopig aanlaten en eerst eens proberen of ze gewoon in haar kleren erop wil gaan zitten.

7. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.153
    33
    48
    Hier gaat ze dus wel zonder luier zitten.. Zegt ook steeds cee plassen.. Maar ik dénk eigenlijk dat ze dat steeds zegt nádat ze al in d'r luier geplast heeft.. Is niet erg hoor.. Maar zou wel fijn zijn als ze het daarvoor aangeeft :p Scheelt een hoop gedoe en geschreeuw van haar kant :p

8. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Mijn dochter is ook 2. Het CB heeft aangeraden haar op het potje/wc te laten poepen. Ze heeft namelijk last van obstipatie door een verkeerde poephouding. Ze gaat nu 1 week een paar keer per dag naar de wc en op het potje, maar heeft tot nu toe nog maar 1 keer geplast en 1 keer gepoept. Daartussen laat ik de luier nog wel aan, want ze kan zo 4 keer per uur plassen haha.

Ze blijft het gelukkig leuk en interessant vinden en vraagt er regelmatig zelf om.

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wat het cb aanraad klopt echt. Hier ook een dame met obstipatie in de pamper had ze alleen maar veegjes. En sinds haar luier uit is poept ze echt flink. Niet elke dag maar pfoeee.

Nescio, mijn dochter deed die dingen al met 15/16 mnd en met 17 mnd was ze er heel erg mee bezig haar eerste 2 woord zin was ook moet poepen en dat zei ze dan als ze geplast had haha.

Ze ging met 15/16 mnd dus vaak op t potje met kleren aan en zei dan pssh of ging persen. Zo ook met dr poppen. Echter weet ik niet of dit bezig is met zindelijkheid, voor mij was het gewoon dat ze wist wat erop het potje moest gebeuren.

Nouja de rest van het verhaal heb je geloof ik wel gelezen.
    Hier heeft ze t echt zelf gedaan.

10. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hier hetzelfde met onze dochter, ze is donderdag 2 geworden.
    Ze wil ook nog niet op het potje zitten (op een enkele uitzondering na dan). Ik benoem het plassen en poepen, maar verder laat ik het even zo. Misschien dat ik in de zomer een stel onderbroeken koop en haar daar in laat lopen en dan zie ik wel hoe ze reageert. Maar als ik het idee heb dat het er nog niet in zit, laat ik haar nog even "aanklooien" met potjes en poppen:)

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Toevallig vanmorgen, na een uitgebreide sessie met de beren op de pot, is ze er zelf pontificaal op gaan zitten. Met kleren, dat wel. Ze vond het applaus dat volgde vooral leuk :D

Deel Deze Pagina