Zoontje kan tot 3 tellen Hij kan het riedeltje afgaan tot 20 maar echt tellen tot 3. Als hij 3 blauwe auto's ziet zegt hij ook : kijk mama 3 blauwe auto's
Mij lijkt het heel fijn als je kind een beetje gemiddeld zit. Mijn zoon zit voor mijn gevoel cognitief hoger en sociaal lager. Deze combinatie baart mij soms zorgen, maar het is toch niet iets waar ik iets aan kan veranderen. En uiteraard ben ik super trots op hem.
Bedankt voor je reactie. Dat klinkt inderdaad herkenbaar. Hij lijkt ook al echt sommetjes te maken. Hij eet bijvoorbeeld eerst drie pasta's die hij dan telt, daarna telt hij er weer twee en dan zegt hij: ik heb nu vijf pasta's op. In de auto zegt hij ook: opa H rijdt altijd 100 kilometer per uur, opa G rijdt altijd 120 kilometer per uur en papa rijdt 130 kilometer per uur. Papa rijdt dus het snelst! Dus ook echt al vergelijken.
Hij is zeer vlot en heeft duidelijk getalbegrip. Dat is echt veel sneller dan gemiddeld. Mijn dochter van 4 doet het hem niet na
mijn zoontje telt tot 20 vind ik al ontzettend knap hij begint de laatste tijd ook meer interesse te krijgen in letters en cijfers
Mijn zoontje is bijna 4 en kan tot 10 tellen, dus ik vind het wel veel ja. Maar hier kreeg hij laatst al "bijles" van de stagiaire op het kdv omdat hij niet genoeg kon tellen (gelijk even stopgezet, dat hoeft nog lang niet zeg).
^ dat wilde ik juist aanhalen, je hebt tellen en tellen. Tellen als in het rijtje opdreunen en tellen als in wat hier boven staat, weten wat waarbij hoort. Tellen bestaat niet alleen uit opdreunen, maar ook aanwijzend/synchroom tellen, verder/terugtellen vanaf een getal, ontbrekende cijfers kunnen invullen, wat is meer/minder en vast nog wel iets wat ik vergeten ben. Maar of het nou opdreunen of weten is Ts, knap is het wel
Het is wel echt tellen, net samen een treinrails gelegd en dan telt hij de stukjes tot 49. Terug tellen heb ik hem nooit horen doen. Vanaf een ander getal telt hij ook zo door en meer en minder is hij ook erg mee bezig, bijvoorbeeld mama is 31, papa is 33 dus papa is ouder.
Heel herkenbaar dit, en het wat je eerder vertelde over de auto's en wie het hardste rijdt ook. En het hapjes tellen.. eerst drie hapjes komkommer, dan nog twee.. is vijf hapjes komkommer. Terugtellen deed hij laatst voor het eerst, zomaar uit het niks hoorde ik opeens "12,11,10,9,8!!" Maar hij is dan ook een half jaar ouder dan die van jou. Ik heb ook het idee dat ie op dit gebied (en ook met letters, maar in mindere mate) behoorlijk voor loopt, maar op sociaal gebied niet. Ik hoop niet dat hem dit vroeger of later problemen gaat opleveren. Heb binnenkort een gesprekje met zijn juf... ben benieuwd...
Truc, waarom ben je hier zo verontwaardigd over? Ik verwacht niet dat mensen hierover gaan liegen en blijkbaar ligt het gemiddelde van ouders met een kindje met intwikkelingsvoorsprong die hier schrijven hoger waardoor het lijkt alsof alle kindjes slim zijn. Het wil niet zeggen dat de leden die hier schrijven de gemiddelde Nederlander vertegenwoordigen. Ik heb twee kindjes. Eentje moet ik echt helpen met rekenen en scoort een 3 of 4 op de Cito, groep 3. Mijn ander zoontje, net 4 kan lezen en kent de getallen meer dan een half jaar, kan ze niet alleen lezen maar telt moeiteloos tot 100 en verder. Resultatief tellen doet hij ook. Dus als er bijv 12 snoepjes zijn telt hij er ook 12. Dit doet hij al zeker een dik jaar, anderhalf jaar, hij kon ook al rijmen toen hij 2 was enz. Gisteren zei ik we gaan 40 minuten buitenspelen. Zijn broer en hij deden vervelend dus zei ik we gaan 5 minuten minder. Ik trek mijn jas aan en die van 4 zegt dus we gaan maar 35 minuten. Ik stond versteld en de oudste was nog niet eens zover. Dus hier twee kinderen waarvan eentje gemiddeld en dan moet ik ook nog met hem oefenen en eentje die het echt allemaal uit zichzelf kan en doet.
Mijn oudste was net drie toen hij tot 100 kan tellen Hij is nu 7 en zit in groep 3 maar rekent mee met groep 5 Mijn derde is 2,5 zij telt nu tot 15 mee met haar broer ( vast riedeltje zeg maar) Maar mijn tweede van bijna 6 ( groep 2 ) telt sinds een week tot 40 toen ze net 5 was kon ze tot de 15-20 dus die is weer wat langzamer dan haar broer en zusje, gelukkig vind ze het zelf niet zo erg
Bedankt voor alle reacties. Ieder kindje volgt zijn eigen tempo natuurlijk. Ik ben heel benieuwd hoe het straks op school gaat. Hij is ook heel erg met klok kijken bezig, begint dit ook al door te krijgen. Hopelijk wordt er goed op aangesloten op school straks.
Inderdaad daarom zeg ik ook echt 3. 4 blauwe auto's zijn bij hem nog veel blauwe auto's. Onze trap heefti 15 tredes. Die kan hij ook 'tellen' maar is zich nog niet bewust van de hoeveelheid. Riedeltje he. Ook als we samen de kleine autootjes tellen kan hij ook tot 20 tellen maar leg je er 4 opzij kan hij nog niet in zichzelf tellen en benoemen dat dat er 4 zijn. Die 4 zijn dan niet zoveel auto's en die andere 16 zijn er dan veel. We zijn er ook niet veel mee bezig. Hij is nu vooral met kleuren, boven onder, naast elkaar, kleiner, groter, links, rechts,... bezig. Dat vind hij nu leuk. Laatst schrok ik wel van iets anders. Wij zijn nooit bezig met de dagen van de week. Tja gisteren en morgen maar meer niet. Zei zoontje ineens : mama het is donderdag he? Ik spuugde mn koffie net niet tot aan het plafond uit . En toen zei hij : morgen is het vrijdag. Dus nu zijn we daar bewust mee bezig.
Haha, leuk! Ja, soms kunnen ze je echt verrassen he! De dagen van de week zijn hier ook in trek, maar die ziet hij ook iedere dag op zijn eigen kalender.
Dat is rap hoor. Mijn zoontje kon ook al vroeg tellen en met grote getallen rekenen, daar verbaasde ik me wel over. Mijn dochter leek altijd meer geïnteresseerd in letters dan getallen en rekenen op die leeftijd. Ze zei gewoon weinig wat met getallen te maken had. Ze blijken allebei heel goed te kunnen rekenen. Bij mijn zoontje had ik het verwacht, van mijn dochter niet zo. Haha, ze verbeteren mij nu soms zelfs of hebben iets nog eerder uitgerekend.
Ja dat is een grote voorsprong inderdaad. Mijn jongste is net 4 en telt ongeveer tot 30. Ze kan een aantal cijfers lezen. Maar mijn oudste was ook zo snel. Met 2 jaar kon ze al 'meehelpen' met internetbankieren. Dan las ik de codes op en typte zij ze in. Vanuit de buggy las ze dubbele huisnummers op. Met 3 jaar had ze al een groot getalsbegrip. Met net 4 kon ze ook terug uit vanaf 100 tellen en getallen over de 1000 lezen.