mijn zoontje slaapt van 19.00 tot meestal smorgens 7 uur, hij is ook bijna 3,5, smiddags slaapt hij nooit meer soms valt hij overdag in de auto in slaap maar dan hebben we savonds wel een probleem omdat hij dan niet meer kan slapen.
Ik lees toch echt in de nacht 13 uur en overdag standaard 3,5 uur in de middag en soms wel 4,5 uur tussen de middag. Dit is toch wel zo'n 17,5 uur per dag. Ik vind dat je zoontje ook erg veel slaapt en denk dat hem dat als hij straks naar school gaat enorm zal hinderen.
Dank je voor al jullie reacties Ik sta een beetje in tweestrijd. Op de een of andere manier trek ik het me aan als mensen zeggen dat hij 'te veel' slaapt. Zeker ouders uit mijn omgeving lijken te suggereren dat ik hem zo lang op bed leg puur voor mijn eigen 'vrije tijd'. Absoluut niet dus. Ik ben altijd thuis dus het maakt me niet uit of hij slaapt of niet . Maar eigenlijk is dat geen echte reden om hem af te laten bouwen. De basisschool doet er hier ook niet moeilijk over als kindjes in groep 1 's middags (ze hebben hier maar 3 middagen) thuis blijven om te slapen. Dat zou dus ook geen probleem hoeven zijn. Lastig.. als iedereen het beste weet wat mijn kindje nodig heeft. Misschien toch eens met zijn juf over hebben of zij het verstandig vinden om nu al af te bouwen.
Oh, als het voor school geen probleem is, zou ik het zeker nog lekker op z'n beloop laten, hoor! Er zijn nu eenmaal zat kindjes die wat langer meer slaap nodig hebben en ik zie echt niet in wat daar nou het bezwaar van is... Zeker niet, zoals ik al eerder zei, als je kindje buiten zijn slaaptijden gewoon fit en energiek is. Succes met beslissen wat je moet doen
Hoi hoi, Mijn zoontje slaapt ook nog vrij veel. De nacht van 7 uur tot 6 a 7 uur en tussen de middag zeker nog 2 a 3 uur met soms uitschieters naar 4 uur. Lekker laten slapen en hij geeft zelf wel aan als hij toe is aan minder slaap. Straks met school zie je wel hoe het gaat. Wie weet trekt hij dat wel en anders lekker ;s middags laten slapen. Zo heb ik zelf als juf wel eens een kindje van groep 1 slapend in de poppenhoek aangetroffen. Toch maar even met moeder afgesproken dat hij thuis bleef ;s middags, het was nog eventjes te veel. Liefs Suzanne
Wat heerlijk!! Hier was t middagslaapje vanaf 1,5 al geregeld problematisch en vanaf 2 jaar helemaal afgeschaft. Gelukkig slaapt ze sindsdien 's nachts wel goed; nu iets van 11-11.5 uur. Dat is dus wel een enorm verschil! Maar met 4 jaar is school nog niet verplicht, dus dan kun je m ook nog halve dagen laten gaan.
Jij weet zelf het beste wat jouw kindje nodig heeft!! Doe vooral waar jij en je kind zich goed bij voelen!
Mijn oudste slaapt ook veel, snachts 12-13 uur en overdag 3 uur. Hij neemt het echt zelf. Als hij wakker verbrand hij ook al die opgedane energie weer want hij rent de hele dag rond
Ik heb even zitten rekenen: je kindje slaapt nu ruim 16 uur per dag en is dus maar 8 van de 24 uur die er in een dag zit wakker. Als hij straks naar school gaat bevat het moment van opstaan tot uit school komen al 8 uur. Maar hij kan toch niet meteen uit school naar bed gaan? Je kan wel zeggen: ik houd hem thuis als hij moe is, want hij is nog niet leerplichtig, maar of dit ook wenselijk is? Ik vraag me trouwens af of er niks medisch aan de hand is? Groeit hij goed? Geen gezondheidsproblemen?
@zogelukkig; voor zover we weten niet hoor. Hij is tot vorig jaar regelmatig bij kinderartsen (streek- en kinderziekenhuis) op controle geweest vanwege zijn premature geboorte. En ook bij het cb zijn alle controles tot nu toe goed geweest. Hij krijgt sinds een aantal weken wel een vitaminesupplement (op eigen initiatief), omdat hij weinig eet.
Dat is in iig fijn te horen! In 7 maanden kan nog veel veranderen en ik denk dat je nu niet bewust veel hoeft te veranderen. Als hij straks iedere middag van school thuis blijft om te slapen of als hij na schooltijd nergens naartoe kan (zwemles, vriendje, feestje) omdat hij bekaf is, is het wellicht tijd om de slaap wat meer te sturen.
Er zijn toch wel meer kinderen die de eerste tijd de middagen thuis blijven/slapen? Mijn zusje heeft ook nog lang een middagslaapje gedaan en ging dan 's middags niet naar school. Er zijn ook kleuterscholen waar ze alleen maar de ochtenden naar school gaan (hier de Vrije School, heb ik begrepen, dacht alleen gr. 1). En wat zouden ze missen? Kleuterschool is imo voornamelijk nog heel veel spelen. Tja, of ze dat nou halve of hele dagen doen.. Waarom zou dat niet wenselijk zijn? Ik kan me er weinig bij voorstellen hoor, maar het lijkt me heerlijk als ze zo lang nog zoveel slapen (tenzij er iets medisch aan de hand is natuurlijk).
Ik denk dat je je daar aardig in vergist. Hier is het in de kleuterklas juist helemaal niet zo. Er wordt in de ochtend en uurtje gespeeld en een uurtje in de middag. Dan blijft er toch nog heel veel ruimte voor andere dingen over. Hier doen ze aan combi groepen. Dus de kindjes die in groep 1 zitten krijgen ook al les van groep 2 erbij. ( dus bijv letters leren) Verder hoor ik veel zeggen over dan toch lekker een middag thuis laten? Ja dat kan idd ,maar dat moet je kindje wel willen. Ik doe dat ook wel eens ,maar vaak was het dan net weer die middag waar ze iets leuks/bijzonders gaan doen. Vervolg kleuter met tranen en tuiten. @ts, anders kijk je het gewoon nog rustig aan. Je zou ook bijv hem vast aan kunnen laten wennen nog maar 2 uurtjes in de middag te laten slapen. Wat ik al zei ik vind dat je zoon voornamelijk tussen de middag echt heel lang slaapt. Hier sliep onze zoon ook nog wel tussen de middag vlak voor hij naar school ging, maar ik heb het op een gegeven moment toen max anderhalf uur per keer gedaan en op den duur om de dag. Zo had hij toch zijn rust ,maar kon al wel langzaam aan een nieuw ritme wennen.
Hoe is hij op de dagen dat ie niet overdag slaapt? (Bijv een dagje weg oid?) Misschien kan ie het prima hebben, alleen vindt ie slapen ook lekker? Hier slapen ze ook meestal 3 uur overdag, maar op kdv dagen en weekenden (als we weg gaan de hele dag) slapen ze helemaal niet, en dat is ook prima. Ik merk geen verschil aan ze (behalve dat ze dan rond 19uur naar bed willen ipv 20uur)
Mijn jongste is 3 jaar en 2 maanden en slaapt van 19 t/m 7 uur. Als we haar niet wakker maken tot 8 uur. En tussen de middag 2 uurtjes. Mijn oudste ging met 4 jaar alleen de ochtenden naar school de eerste 3 maanden omdat ze moe was. Hier deden ze in de middag meestal vrij spelen en geen 'werkjes'. Dochter van mijn vriendin is 5,5 jaar en slaapt vaak in het weekend en de woensdagmiddag. Sommige kindjes hebben gewoon meer slaap nodig.
Hier gaat onze dochter van 3 om 19.15/19.30 uur slapen en als ze niet wakker gemaakt wordt dan slaapt ze tot 08.00 uur. Overdag slaapt ze bijna al een jaar niet meer. Heeeeeeel soms slaapt ze nog een uurtje mee met papa als hij haar overdag thuis heeft en hij zich niet zo goed voelt. Maar dan gaat ze vaak 's avonds moeilijker slapen. Zij heeft dus voldoende aan haar nachtrust. Maar geniet er nog maar van! Mijn oudste sliep tot 3,5 nog 's middags bij. Baalde wel dat ik dat vrije uurtje niet meer had toen de jongste met 2 al niet meer wilde haha.
onze dochters van 3,5 en 4,5 jaar gaan doordeweeks om half 7 naar bed... slapen ook het klokje rond... overdag slapen ze al heel lang niet meer... dus ps savonds weer... ze zijn altijd lekker actief en bezig dus savonds wel uitgeteld
Beiden slapen van 1930 tot een uur of half zeven zeven uur. Oudste doet geen dutje meer. Soms valt hij op De bank in slaap voor een uurtje. Jongste slaapt van 12/1300 tot een uir of 2/3
Als je zoontje vitamines krijgt omdat hij slecht eet.. Denk ik al snel, hij heeft dus niet veel voeding en dus energie om lang te spelen???! Ik vind het echt wel heel veel!! Ik zou het overdag inkorten, maar ook voor jezelf, je wilt toch iets doen/ondernemen met je kind? Nu is hij wakker en kun je bijna gaan koken...!? Praktisch gezien dus..
Met zo'n lange middagslaap kun je natuurlijk vooraf wel koken en de korte wakkere tijd zvm met je kind gebruiken.