Hier een meisje van 3 jr en 2 mnd zij slaapt van 19.00 tot 7.30 uur en 's middags als ze niet naar het psz moet van 13.00 tot 16.30 uur. Op de dagen dat ze naar het psz gaat ligt ze er regelmatig om 18.00 uur in omdat ze dan omkiept. Ze valt ook altijd binnen 5 minuten in slaap. Zij is niet echt actief moet ik zeggen haha, maar denk meer dat het komt door dr astma en is eigenlijk altijd kortademig en benauwd dat vreet ook heel veel energie bij haar.
@september08; hij eet weinig, maar ik geloof veel minder dan menig andere peuter. Fruit en brood gaat meestal redelijk, maar warm eten (dus groenten) niet erg. Vandaar de vitaminen, dan zal hij daar niet zo snel een tekort aan hebben. Ik kan alles in/om het huis, de was en het eten doen wanneer mijn zoon (en dochter) slaapt. Als hij uit bed komt, lekker uitgerust, kunnen we dus nog een uurtje spelen. Na het eten nog even met papa stoeien, boekjes lezen en dan na het douchen idd weer terug naar bed. Op de dagen dat hij 's middags niet slaapt eet hij 's avonds nóg minder omdat hij moe is. Alleen woensdag middag slaapt hij niet omdat hij naar de psz gaat, maar dat is vaak te veel. Hij is dan gewoon uitgeput als hij thuis komt en weet geen raad met zichzelf. Twee dagen niet slapen 's middags lukt nu ook nog niet. Dan zit ik met een hangerig, bleek jongetje wat niets kan hebben.
Jongste is hier ook 3,5 en slaapt het klokje ruim rond, ongeveer 12,5-13 uur 's nachts. Overdag slaapt hij ook nog wel 2 uur, langer ook als ik hem de kans geef, dan ligt hij ;s avonds wel wat langer wakker. Maar hij kan inmiddels ook zonder middagslaapje, dus we doen het als het zo uitkomt. Vanmiddag moeten we weg, dan slaat hij het ook probleemloos over. Als hij gewoon energiek en gezond is, zou ik er geen probleem van maken. Kan hij wel zonder, voor als hij straks naar school gaat? Je mag hem trouwens ook het eerste jaar nog 's middags thuishouden als het nodig is, hoor.
Oh sorry, had je laatste reactie niet gelezen, hij kan dus nog niet echt zonder. Ach, dat komt vanzelf nog wel.
Mijn oudste zoontje heeft tot 3,10 jaar ook elke dag de klok rond geslapen en dan elke middag nog twee uur. Hij had dat gewoon nodig. Vnaf die leeftijd ben ik hem eerst om de dag wakker gaan houden en na tweek weken twee dagen achtereen om hem te laten wennen ivm school. Dit ging toen eigenlijk heel goed en vanaf zijn vierde jaar is hij gewoon naar school gegaan. De eerste twee maanden sliep hij op woensdag, vrrijdag en zaterdag of zondag in de middagen ook nog wel minimzaal een uurtje. Daarna ging dit er vlot af en trok hij hete veel beter om de hele dag te trekken. Nu is hij in augustus naar groep drie gegaan wat weer erg veel energie trekt. Op zijn vrije vrijdagmiddagen ca 1 x per maand ligt hij nog wel eens op bed of hangt voor de tv bij een filmpje. Velen vonden ook dat mijn zoontje lang heeft geslapen tussen de middag maar hij had het nodig en sliep in de avond even vlot weer in. En ook nu denk ik nog af en toe: ga lekker effe rusten. Hij wordt in december zes..... Mijn zoontje van vier daarentegen heeft bakken energie meer en was ook al veel vroeger tussen de middag niet meer aan het slapen. Het kan dus gewoon verschillen, niet te druk over maken. Je zou kunnen kijken om de slaap in de middag tot twee uur te beperken en te kijken of hij het dan ook redt....je merkt het vanzelf. Overigens ken ik hier in omgeving meer kindjes die tot bijna vier elke middag lekker geslapen hebben hoor.
Ik vind het heel erg veel. Blijft weinig tijd over om iets met hem te ondernemen zo. Tuurlijk zijn er altijd kinderen die meer of minder slaap nodig hebben, maar ik denk dat hij gemiddeld echt veel meer slaapt als andere kinderen van zijn leeftijd. Ik zou zelf de middagslaap gaan inkorten, niet meteen van 4 uur naar 1 uur maar steeds een kwartiertje korter laten slapen.
Mijn oudste sliep het eerste jaar op de kleuterschool idd ook regelmatig nog op maandagmiddag en woensdagmiddag als hij vrij was. En soms in het weekend ook nog. Dat werd langzaam vanzelf minder en nu slaapt hij eigenlijk nooit meer (bijna 6).