Nichtje (bijna 2) slaat elke keer neefje (bijna 3)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Juudje81, 28 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wellicht hebben jullie ideeen?

Mijn schoonouders passen 2x in de week op mijn zoon (2j en 9m) en 1x per week is ons nichtje van 1j en 10m er ook. Op de dag dat nichtje er ook is, wil zoon niet naar mijn schoonouders. Rede: nichtje slaat hem heel vaak met voorwerpen.

Nu is het zo dat onze zoon makkelijk over zich heen laat lopen en wat meer van zich af zou mogen bijten. Maar door de ouders van mijn nichtje wordt er niet opgetreden tegen het slaan. Waren gisteren even bij mijn zwager en daar gebeurde het dus ook meermaals. Nichtje heeft ook heel goed door dat zoon gaat huilen en dat is natuurlijk wel leuk. Alleen: haar ouders zéggen er alleen wat van. Op strenge toon, dat dan wel, maar zonder consequentie verder.

Nu ben ik er niet van om onze zoon te leren terug te slaan. En eigenlijk vind ik ook dat nichtje het moet afleren. Hier zat zoon rond die tijd ook al wel eens in de hoek oid. Mijn schoonouders hebben nichtje bij hen ook al wel eens in de hoek gezet, maar daar waren zwager en schoonzus het niet mee eens.

Hoe dit aan te pakken? Want vooral voor mijn schoonouders is dit best een lastige situatie. Wellicht hebben jullie dus ideeen?

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoort echt bij de leeftijd. T beet M en S slaat T en ook wel M. Idd vaak met een voorwerp. Echt straffen heeft op deze leeftijd geen zin ivm nog niet beklijven en zichzelf kunnen beheersen. Bovendien is er nog geen besef van iemand anders pij doen.

Wat wij doen:
    - slaan met object is object afnemen
    - even apart zetten negeren. Dus niet op de gang maar wel even weg van dr gezelligheid
    - hopen dat het snel voorbij is ;)

Het zal ongetwijfeld gebeuren op momenten dat er sprake is van frustratie. Of omdat je zoon iets doet of omdat nichtje even minder aandacht krijgt of omdat ze moe is. Bij heel goed opletten kun je het voor zijn.

Misschien kun je je zoon leren om op die momenten heel duidelijk tegen nichtkr te zeggen Stop hou op (doen ze ook op basisschool) en dat hij dan direct naar opa en oma moet gaan.

Verder aan de ouders van nichtje vragen of zij nog ideeën hebben hoe je schoonouders dit het bestr kunnen aanpakken ;)

M deed dit overigens niet bij neefje van 1 jaar ouder. Hij gilde wel heeeeel hard naar haar als ze bij zijn speeltjes in de buurt kwam... daar was ze best bang van....

3. Rachellief

Rachellief Nieuw lid

17 nov 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opvoeden kan echt wel als een kind 2 jaar is! Vanaf 1 jaar hebben wij onze kinderen al geleerd dat ze niet mogen slaat. Gewoon heel duidelijk zeggen en op de gang, of waar jullie dat ook afspreken. Echt, dat kinderen dat niet begrijpen, herken ik totaal niet. Hoe duidelijker je als ouders bent, hoe sneller ze het begrijpen. Geeft kinderen ook veel rust hoor. Die snappen zo veel! Toen wij, over bijvoorbeeld jengelen, duidelijker zijn gaan aangeven dat dat niet (zomaar) mag, werden de kinderen veel vrolijker en rustiger.

Maar als je (schoon)ouders laat oppassen, is het vaak liefdewerk oud papier. Dan heb je niet het recht om hen te vertellen hoe ze moeten 'opvoeden', ze zijn tenslotte niet bij je in dienst. Je kunt het wel vragen, maar in pirncipe gelden bij je schoonouders hun regels, niet de jouwe. heel simpel. Of betaal je ze? Dan is het wat anders. Op een kinderopvang zijn de medewerksters echt verantwoordelijk voor een rustig speelklimaat. Dan nog kan slaan gebeuren, tuurlijk, maar zij zullen daar ook tegen optreden. (Het zou wat zijn, als ze het niet doen!)

Succes en anders dagje professionele oppas/opvang geeft veel rust hoor! Je weet precies wat je kunt verwachten en omdat je betaalt heb je recht van spreken. Maar kost ook meer..

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk dat het sowieso ook zeker aan het kind ligt..

Mijn dochter sloeg niet oid, maar straffen hielp bij haar ook totaal niet op die leeftijd bij 'lastig gedrag'.. 100x lachend weglopen van de strafplek. En de volgende keer weer precies hetzelfde.
    Wel afleiden en uit de situatie halen. Niet dat t daar het gedrag op termijn minder van werd, maar wel de beste manier om er op dat moment mee om te gaan.

En bij dergelijk gedrag sowieso ook proberen te achterhalen waarom ze zo doet? De oorzaak aanpakken. Want echt 'normaal' en 'hoort erbij' vind ik het niet..

Je kunt ook zeggen dat het niet goed is om dr neefje te slaan, maar dat ze wel op een kussen oid mag slaan, als ze dat op de een of andere manier nodig heeft..

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dat jij dat niet herkent hoeft niet te zeggen dat het niet zo is... iedereen met een beetje kennis van ontwikkelingspsychologie weet dat kinderen tot gemiddeld 2 jaar bijzonder egocentrisch zijn bijvoorbeeld. En snappen is iets anders dan ernaar handelen. M snapte 'nee' en handelde er naar. T snapte het ook maar bij frustratie ging het soms mis. S snapt het en ziet het als het begin van een leuk spelletje. Dus ja... duidelijk en consequent zijn is uiteraard noodzakelijk maar dat hoeft noet te betekenen dat het gedrag direct weg is.

Wij hebben ook oppasgrootouders en die luisteren echt wel naar wat wij willen en die corrigeren ook... zeker bij dit soort ongewenst gedrag. En op kdv heb je ook bijtende en slakindjes.

Het weerbaar maken van je kind tegen dit soort ongewenst gedrag is ook waardevol (zonder terugslaan dus).

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.802
    4.183
    113
    Snappen en zich er iets van aantrekken zijn twee totaal verschillende dingen ;) Mijn zoon snapt heeeeel goed dat het niet mag maar blijft het stug keer op keer doen.
    En wat je zegt over oppassen vind ik onzin. Al is het liefde werk vind ik nog steeds dat je als ouders hele duidelijke eisen en afspraken kunt maken hoor

Deel Deze Pagina