al een jaar heel slecht eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dorisn, 18 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Daymian eet sinds hij ruim 2is heel erg slecht.
    Het enige dat hij meestal goed eet is zn brood en toetje.
    Smorgens eet hij met moeite een broodje (wel vaak met iets van kaas of worst).
    Tussendoor krijg is soms met moeite een appel of een banaan erin.
    Tussen de middag eet hij meestal wel goed. Een broodje met gezond, een broodje met zoet en vaak nog een cracker.
    Dan tussendoor een koekje.
    Het avond eten is helemaal drama. Het enige dat hij enigszins eet is witte bonen in tomatensaus.
    Als hij een beetje gegeten heeft krijgt hij een toetje anders niet.

Drinken is ook weer zoiets.
    Doordat ik hem veel laat drinken krijgt hij wel genoeg binnen, maar het gaat altijd moeizaam. Als het wel een keer goed gaat geven we ook complimentjes en als het niet goed gaat probeer ik om het te negeren.

Nu vroeg hij vandaag of hij babywortel mocht. (Geprakte wortel)
    Ik wortels gekookt en geprakt, roep ik hem omdat het klaar is.... wil hij het niet eens proeve en tuft hij het zo uit.

Ik weet het echt niet meer, het cb zegt laat het gaan, geen aandacht aan besteden, maar hoe?
    Hij is ook snel moe, slaapt smiddags meestal nog omdat ie anders tijdens het eten in slaap valt.

Heeft iemand tips voor me?

2. Demia

Demia Lid

12 mrt 2008
    56
    0
    0
    Hoi,

als ik eerlijk ben, vind ik dat het wel meevalt met het slechte eten.
    Ik heb ervaring met mijn oudste, inmiddels 4 jaar. Zij eet vanaf dat ze 9 maanden is echt heel erg weinig. Toen zij rond die leeftijd zat, kreeg ze 's ochtends een fles pap. Iets anders kregen we er niet in. Tussendoor niks, 's middags een paar hapjes brood (3-4 stukjes), dan soms een half koekje en warm eten 2 happen. Toetje at ze dan wel weer goed. Voordat ze ging slapen kreeg ze nog een papfles, omdat ze zo weinig at.
    We zijn bij een speciaal eet-drinkteam geweest.
    Even kort hun advies. Niet pushen met eten, zelf laten bepalen wat en hoeveel het eet en de hoeveelheden op het bord niet te groot maken.
    Als ik zie wat jouw kindje eet, hoef je je daarover echt geen zorgen te maken. Het is frustrerend, maar probeer het los te laten. Geef hem zonodig extra vitaminen. Dan weet je zeker dat ie niks tekort komt.
    Oja, nog een tip was om niet te straffen door geen toetje te geven. Je moet de maaltijd niet gaan vervangen door meer toetje te geven, maar elke dag hetzelfde geven.
    Mijn dochtertje heeft ook een periode gehad dat ze heel erg moe was. Heb je zijn hb al laten prikken? Een te laag ijzer kan dit ook veroorzaken.
    Sommige kindjes eten nu eenmaal weinig. Mijn jongste eet momenteel ook al een maand of 4 erg weinig. Ik heb geleerd daarmee om te gaan. Als de groeilijn geen flinke afbuiging heeft, geen zorgen over maken!!!
    Mijn oudste zit al sinds ze 1,5 is onder de onderste lijn met haar gewicht, ze volgt haar lijn echter wel goed. Zolang dat is, niks aan de hand.
    Succes ermee!!!

3. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

mijn meisje eet ook al een lange tijd heel slecht,
    ze eet alleen goed als er weer een flinke groeispurt aankomt maar zodra die geweest is dan eet ze weer een lange tijd niet.

Haar gewicht is ook te weinig bij haar lengte.
    maar ik at vroeger ook haast niet en heb alles ingehaald kwa gewicht ;)
    komt dus echt wel goed.
    ze zitten in de peuterpuberteit en het beste is dan om ze niet te pushen omdat het anders alleen maar erger word.

Mijn meisje word volgende maand 2 en weegt ook maar 13,5 kilo bij 1m02,5.

Zolang ze groeit is het goed wanneer het weer verder afvlakt op de curve zal ik weer een dieet krijgen van het eet-team.

Mijn meisje word goed in de gaten gehouden.

4. Deliana

Deliana Niet meer actief

Onze zoon (nu 2,5 jaar) at dan weer goed, dan weer slecht.... Eerste paar maanden was het toch wel echt "typisch peutergedrag": lust ik niet, niet lekker, ikke niet eten, wel toetje!". Het ging een tijd goed, maar de laatste weken at hij ineens steeds minder, en toen hij ook drinken ging weigeren heb ik hem mee naar de HA genomen. Conclusie: amandelen moeten er uit....

In principe zou ik als ik het zo lees me niet te veel zorgen maken, ze eten gewoon wat ze nodig hebben en ik denk dat vrijwel alle peuters wel een periode hebben dat ze niet zo goed /weinig eten. Vooral niet pushen! Wil je niets eten? Nou dan maar niet! Hoe meer jij gaat pushen, hoe meer hij zich gaat verzetten....

Als je je echt zorgen maakt en het echt niet vertrouwd is een bezoek aan de HA misschien een optie?

5. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Wat je zegt idd.
    Mijn meisje viel op een gegeven moment erg af,at en dronk niet meer en belande steeds in het ziekenhuis.
    zelfs calorieëndrankjes hielpen op dat moment niet,tot iik aan de kinderarts vroeg of ze in haar keeltje en oren wou kijken en idd.
    Ze werd gelijk doorverwezen naar de kno arts want het zag er niet goed uit.

Met 14 maanden oud hebben ze haar neus en keelamandelen er uit gehaald en haar oortjes gedaan.

Het gaat nu wel al iets beter dan eerst met eten.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn dochter is ook niet zo'n eter. Groente en fruit valt in dezelfde categorie, dus als je kind daar iets van eet op een dag, is het prima. Groente is hier ook niet echt hot, maar soms opeens heeft ze zo'n spurt waarin ze het wel eet. Maar over het algemeen denk ik 3 van de 4 keer niet.

Laat het los, het is niet zo erg. Drinken zou ik gewoon aanhouden: 1 beker per eetmoment. Dat is bij ons prima, en een enkele keer heeft ze nog wel dorst daarna maar dan is sporadisch. En hier ligt het duidelijk niet aan wel/niet honger, maar gewoon aan zin in eten. Ze is nooit wakker door de honger ofzo!

7. Demia

Demia Lid

12 mrt 2008
    56
    0
    0
    Wat is jouw dochter lang voor haar leeftijd! Mijn dochter is 4 jaar en is 1m05 en weegt 14,3 kg. Zij wordt overigens ook in de gaten gehouden door de kinderarts. Dieetvoeding werkte hier niet, at ze bijna helemaal niks meer op haar pap 's ochtends na. Ze is nu 4 en nog eet ze weinig, maar gelukkig niet meer zo slecht als toen ze 2-3 jaar was.
    Keel- en neusamandelen waren allemaal goed, bloedonderzoek kwam niks uit. Fijn natuurlijk, maar tegelijkertijd ook frustrerend. Wel heeft ze regelmatig een blaasontsteking te pakken en is snel verkouden/keelpijn en klaagt meerdere malen per dag over buikpijn. Binnenkort weer naar de kinderarts...

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Tsja, ik ben misschien streng, maar ik vind dat ze zeker vanaf een jaar of 3 in ieder geval alles moeten proeven. En uitspugen mag al helemaal niet. Van alles wat er op je bord ligt een hapje proeven en als ze het dan niet lekker vinden of niet meer willen, prima. Maar als ze helemaal niet eten wennen ze ook niet aan nieuwe smaken en daar wordt het eten alleen maar minder van. Zelfde met toetje: op deze leeftijd kun je best stellen dat er alleen een toetje op tafel komt als hij minimaal dit en dit heeft opgegeten (wel realistisch blijven/opscheppen natuurlijk). Dat doe ik bij de oudste zeker, anders hoeft ze na 1 hap niet meer maar past er toevallig nog wel een bak yoghurt bij ;) Verder vind ik wel dat hij tussen de middag veel eet, 2 boterhammen én nog een cracker en dan nog een koekje even later. Misschien heeft hij daarom ook minder trek 's avonds. Hier eten ze 1 boterham bij het ontbijt en 1 boterham bij de lunch, als ze meer willen mag dat wel maar ze hoeven eigenlijk nooit.

9. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan maar 1 advies geven: laat het los, het helpt niet om je er druk over te maken. Spreek uit ervaring met een 2 jarige van 9 kilo. Drinkt 2 flesjes en 1 pakje drinken per dag. Daarnaast 1 a 1 1/2 boterham en 1 aardappel op goede dagen. Wijn er inmiddels blij mee. Ze hoeft nooit een snoepje of koekje. Ik werd er heel nerveus van, maar nu niet meer. Succes!

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wellcome to the club!
    als troost, ik las in het CB boekje van 4-12 jaar; dat smaak ontwikkeling met 6 jaar is. tot die tijd proeven ze eigenlijk weinig van wat ze eten...structuur dus telt voor de kleine kinderen. hoe het eten in hun mond voelt.
    na 6 jaar hoop ik dus dat zoontje meer gaat eten. meer of divers. tot die tijd probeer ik niet boos te worden en me niet druk te maken over 'niet eten'. maar belonen doe ik echt niet meer wanneer hij eet. klaar? ja? ok. ik vraag het niet eens voor de 2de keer. gewoon bordje weg nemen. klaar.
    anders wordt het een ellende voor iedereen. duurt allemaal te lang. soms wordt het een strijd. ik heb daar geen zin meer in na 2 jaar van alles geprobeerd te hebben...

11. sneeuw

sneeuw Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook af en toe drama geweest. Zeker als het dagen achterelkaar niet lukte kon ik er wanhopig van worden en was in staat om hem te dwingen. Nu iets meer losgelaten. Als hij niet eten wil, dan maar niet. Het is nu een stuk gezelliger aan tafel en over het algemeen eet hij altijd wel iets, veel zal het nog niet zijn, maar ik kan hem er wel toe zetten om in ieder geval een aantal happen te nemen en soms eet hij tot mijn verbazing zelfs meer. Ik kan me er dus niet mee zo druk over maken, maar bij mij moest ook een knopje om. Ik vond het zielig om hem zonder eten op bed te leggen, maar over het algemeen gaat het er bij anderen ook veelal zo aan toe......

12. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Dat hij tussen de middag veel eet ben ik niet anders gewend.
    Mijn oppaskindjes eten met gemak 3boterhammen en dan miet ik echt zeggen dat het klaar is anders eten ze nog meer. (Ze komen niet allemaal uit hetzelfde gezin)
    Maar misschien zit hij idd om 18.00 nog vol van de lunch.
    Vandaag heeft ie trouwens dit gegeten.
    6.45 1boterham met smeerworst en een beker melk
    10.15 appel en een beker diksap
    12.00 1boterham met leverworst en een beker melk
    15.30 1snoepje (vond hem niet lekker) paar slokjes diksap
    18.00 beetje macaroni zonder saus, bakje yoghurt, beker melk

Ik weet dat hij veel zuivel krijgt, maar dat vind hij erg lekker, vooral warme melk doe je hem een groot plezier mee.

Bedankt voor de tips.
    Misschien iemand nog groente ideeën die kinderen meestsl wel eten.
    Alyssa is namelijk een makkelijke eter en eet bijna alles dus daar kan ik niet mee vergelijken.

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Nou als ik jou lijstje zo lees zou ik me echt absoluut geen zorgen maken! Echt niet meer doen hoor! Ik mocht willen dat mijn zoontje in zijn niet-willen-eten periodes 1/3 at van wat jij nu opschrijft ;)

Probeer het echt los te laten. Wil je niet eten? Nou dan toch niet. Verder geen aandacht aan besteden. Ook vooral niet gaan compenseren trouwens, maar dat doe je zo te zien al niet.

Vraag me wel af waarom hij en yoghurt en een beker melk krijgt bij/na het eten? Ik bedoel neem zelf eens een beker melk en wat yoghurt.... Hoeveel trek heb jij nu nog in je macaroni?

Ohja wat hier ook nog wel eens helpt (niet altijd een succes) is de oudste prijzen. Wat goed dat je het proeft! Wat ben je goed aan het eten! Dan zie je mijn zoontje kijken, denken, nog eens kijken en dan roept hij kijk, mama! En dan eet hij dus toch :D

14. Demia

Demia Lid

12 mrt 2008
    56
    0
    0
    Groentetips heb ik niet. Die eet mijn dochter nauwelijks. Ze moet altijd één hapje proeven, niet lekker... dan is het klaar. Wat ik nu nog wel eens doe, wanneer we spaghetti met saus (met gehakt en groente) eten is de saus door de staafmixer. Ze heeft moeite met al die verschillende structuren. Is het allemaal fijn, gaat het er met gemak in. Dat is eigenlijk het enige eten wat ze goed eet. En zo krijg ik er toch minstens één keer per week groente in.

15. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een slechte avondeter. Gebakken aardappels wordt het beste gegeten. Als er iets op zijn bord ligt wat hij niet kent dan is het helemaal gezellig aan tafel ;) Heeft laatste week twee keer op de gang gezeten tijdens het eten, brutaal gedrag accepteren we niet.

Ik heb het los gelaten, eet je niet dan niet.
    Op een dag eet hij:

1 boterham en peperkoek
    fruit (half tot een stuks)
    1/5 boterham
    soepstengel
    wat aan avondeten en soms toetje.
    Soms nog een paar plakjes komkommer tussendoor

16. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind ook dat hij prima eet hoor!

Doperwtjes is altijd leuk hier :)

Meisje eet nu echt goed groente, maar wat echt helpt is alle zoete dingen van het menu halen (behalve fruit). Merk hier heel sterk dat ze gaat mieren met eten als ze sap zonder water krijgt (normaal minimaal half-half) of net iets te vaak een koekje heeft gehad.

Als tussendoortje kun je bijv ook een wortel met yoghurtdipje aanbieden, snacktomaatjes, gedroogd fruit, geen koekjes/snoepjes, geen diksap, echt, suiker is de pest voor je smaak.

Gegrilde, goed gare en ontvelde paprika's zijn ook lekker zoet. En snijbonen laten we heel en eten we "samen", ieder van een kant af :D

Deel Deze Pagina