Krentenbaard, eczeem, niks helpt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 19 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    2wk geleden begon het "een plekje" op de pols, open gekrabte muggenbult. Na het weekend (waarin hij op de camping was) was die plek 3x zo groot. Omdat ik zelf huisartsassistente ben en er tamelijk duidelijk krentenbaard in herkende heb ik aan de balie bij de huisarts Fucidin gevraagd. Assistente was het met mij eens wat betreft de plek. Nog diezelfde middag waren er 4 plekken. Ik blij met de snelle hulp. Smeren smeren smeren gedurende 9 dagen, 2 plekken verdwenen maar andere groeiden juist. Dus afspraak gemaakt bij de huisarts. Die dacht aan eczeem, Triamcinolon gekregen. Daarop droogde 2 plekken binnen een dag in. Ik twijfelde aan de diagnose maar hey, ik ben geen arts en de eczeemcreme hielp. We mogen een week smeren, dus tm dinsdag. Nu zijn 2 plekken toch weer gegroeid en er zijn vandaag weer nieuwe bij gekomen :confused:

    Het enige dat enigszins hielp was afplakken, wat de huisarts niet aanraadde ivm broeien. Maar hij pulkt heel veel. Het zit nu in zn neus, bovenlip en lijkt zelfs in de ooghoek te beginnen. De grote plekken zitten op zijn pols en rondom de knieeen. Slechts 1plek is echt weg. Ik ga na het weekend weer terug naar de huisarts, dit is dweilen met de kraan open o_O

    Gek is wel dat mijn vriend en ik nergens last van hebben, dat pleit dan weer tegen krentenbaard. Heeft iemand nog tips en trics wat ik tot na het weekend nog kan proberen?
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Mijn zoon heeft geregeld op die manier krentenbaard.

    Ik krijg het dan ook, mijn andere kinderen niet. Die zijn er echt minder gevoelig voor.

    Veel vormen van krentenbaard zijn tegenwoordig resistent voor de fucidine.

    Hier helpt augmentin of fluclox het beste.

    Mocht het morgen nóg erger geworden zijn dat zou ik als ik jou was de HAP bellen.
    (ik ben zelf overigens ook doktersassistente)
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Mijn oudste 2 kinderen hebben héél vaak krentenbaard gehad. Man, ik en de jongste nooit. Dat zegt dus niet zoveel.
     
  4. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik had eigenlijk half half verwacht dat hij dinsdag (na 8dgn smeren) al Fluclox zou krijgen. Bij ons in de praktijk gebeurd dat meestal wel als Fucidin niet helpt.

    Hap bellen....tja, ik hoop dat het niet ZO erg gaat worden. Is altijd nog een optie maar ik hoop dat het nog even gerekt kan worden. Maar als die plek in zijn ooghoek echt doorzet doe ik dat wel, dat is echt helemaal in de binnenste hoek van zijn ooglid/hoek en daar kan ik niet echt smeren.
     
  5. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Mijn dochter had ook krentenbaard (paar plekjes maar) en wij niet. Waarschijnlijk hebben jullie of een goede weerstand of zijn jullie hygiënisch geweest. Ik zou om een kuurtje vragen i.p.v. crème.
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zie de laatste tijd in de praktijk regelmatig hardnekkige krentenbaard waarvoor AB nodig is. Ik zou daar dus om vragen maandag.
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zoals al hierboven werd genoemd inderdaad starten met een orale kuur, doen we hier in de praktijk ook bij hardnekkige krentenbaard.
     
  8. Pyaar

    Pyaar Actief lid

    14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    vervelend van de krentenbaard. Mijn jongste dochter had het vorige week weer eens. :confused: Fucidine gaf totaal niet.. en toen kreeg ze tetracycline zalf, dat moest ik in de koelkast bewaren. Helemaal top, het is met een week opgelost. :thumup:
     
  9. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Wij hebben uiteindelijk een ab kuur r gehad. Nou ja man en kinderen, ik heb t niet gekregen.
     
  10. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Het lijkt wel alsof het de ene keer echt krentenbaard lijkt en de andere keer meer eczeem. Feit is dat er na stop Fucidin en start Triamcinolon de plekken voor een paar dagen indroogden maar dan weer korsten kregen en groeiden plus nieuwe plekken. Ooghoek is niet uitgebreid en neusgat dat gi begon leek nu weer schoon. Fucidin en dan afdekken lijkt nog het meest effectief. Mn omdat door schuren van kleren en krab en de huid verder kapot gaat.

    Ik ben wel heel blij dat hij er geen last van heeft. Pijn alleen bij aanraken en jeuk nauwelijks. Alleen als hij de plekken ziet en erbij kan pulkt hij eraan. Met pleisters pulkt hij nauwelijks.

    Pff het is wat, zo iets onnozels dat zo hardnekkig is o_O ik nam die kinderkwaaltjes nooit echt serieus voorheen.
    Vorig jaar met waterpokken was ik ook tamelijk verbaasd dat hij er zo beroerd van was, terwijl ik altijd dacht (en patienten adviseerde) dat het mild verliep. En dit hetzelfde. Krentenbaard? Paar dagen Fucidin en het is weg. Euhm...:oops:
    Niet dat het nou zo vreselijk is, maar wel erg irritant dat het niet gewoon weggaat met zalf haha
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Hier ook al drie weken lang krentenbaard ellende!
    Middelste kind vier dagen gesmeerd, toen ab, sloeg niet voldoende aan en dus bredere ab kuur (zie twee andeee topics van mij)
    Week later: oudste en jongste ook krentenbaard en fuxidine sloeg weer niet aan en dus zij ook aan ab
    Middelste inmiddels wederom (!) krentenbaard, nu clindamycine lotion mee gekregen

    Inmiddels zitten alledrie de kids op het mrsa protocol om de bacterie helemaal het huis/gezin uit te krijgen, wat een ellende...
     
  12. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Jee wat een gedoe, je bent zo weken verder!
    Vannacht niet meer uitgebreid (afkloppen). Het lijkt toch beter te helpen om wel af te dekken en te verbinden. Dan wordt de zalf niet meteen eraf geveegd zodra de broek weer omhoog gaat.
     
    julia80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina