eten begrenzen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kris8, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Volgens mij ooit al eens eerder een topic over geopend... maar dan nog een keer. Dochterlief eet goed. Te goed eigenlijk althans ze kent geen maat. Zeker niet als ze het lekker vind
    Op feestjes vind ik het echt een drama. We spreken van te voren af dat ze zich houdt aan wat ik zeg dat mag en niet gaat zeuren om meer. Daar zegt ze braaf ja op.
    Echter op een feestje aangekomen en ze ziet al dat lekkers vergeet ze gewoon alles weer. Ze komt het wel netjes vragen, maar blijft maar vragen..
    Meestal geef ik haar bv een apart bakje chipjes en zeg ik dat dat het is op is op.. maar ja.. dat werkt ook niet helemaal.
    Nu vanavond kerstdineer op school. Ik was er niet bij. Vriendlief was helpen. En ik hoor dus net dat ze dan dus gewoon misselijk van het eten naar huis gaat. De meeste kindjes eten amper maar zij niet hoor... Ze lust dan ook alles.
    Ik vind het lastig. Ze heeft gewoon geen natuurlijke rem op eten.
    Haar gewicht is redelijk in balans met haar lengte maar ik houdt dat dan ook redelijk strak in de hand.
    Ze is er zoo gefixeerd op echter. Als er ergens wat te halen valt zal ze het zeker zien en haar best doen ook wat te krijgen..
    Tips ? Herkenning ?

Stresskipje vindt dit leuk.
  2. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik lees mee want ik heb precies zo´n dochter, ze is alleen een stukje jonger. Het zit er nu al in. :D

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb ook dochter die alles eet, echt alles, veel, snel etc.
    Vroeger was echt erg maar nu is het gelukkig dat ze tenminste maaltijd niet naar binnen wegwerp gelijk maar langzamer eet waardoor ze sneller vol zit. Maar ze zeur hier continu om eten bij de kast.
    Daaroom dus heb ik hier vaste rooster met eten, geen suiker, geen koekjes, chips etc. Ze eet alleen gezonde dingen en wel soms knijpfruit if koekjes maar dan zonder suiker. Rozijntjes dan wel, water, crackers etc. Maar dat kies ik dus bewust.
    Als we ergens heen gaan zorg ik dat ik eigen suikervrije sap, koekjes, rozijnen etc heb. Ze mag van mij wel wat hebben wat op tafe staat daar maar als ik zie dat ze doorslaat dan geef ik gaar uit eigen zak eten.
    Want tja als ze keer krijgt koek dan wil ze die altijd en als ze dat gaat eten wordt ze echt dik. Naast dat ze enorm goed eet is blijven opletten wat ze eet..

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Dank voor je reactie. Ze mag van mij wel snoep en chips e.d. maar met mate. Ze is ook niet te dik.
    Thuis gaat het wel goed. Ze vraagt wel eens ; is het al snoeptijd?
    Ze mag hier thuis i.d. volgens een strak schema wat. Dus dat is 1x per dag na school wat te snoepen. Daarbuiten vraagt er er eigenlijk niet ( meer ) om. Maar op feestjes en net als vanavond tijdens zo`n kerstfineer op school is het wat anders..

Denk ook wel eens dat ik haar misschien te veel beperk dat ze daardoor zo gefixeerd is op eten/ snoepen.

Overigens eet ze niet heel snel hier. In ieder geval niet met haar gewone avond-eten of boterhammen.
    Echter met boterhammen zou ze bv gerust 5 sneetje eten als ik haar gang liet gaan. Dat mag ze niet natuurlijk...

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier twee kids (van mijn man) die al wat ouder zijn, (12 en 14 inmiddels), maar ook nooit rem op het eten. Blijven ook maar dooreten en dan 's avonds of 's nachts misselijk/buikpijn van het eten, (als we mazzel hebben, want stiefdochter heeft hier meestal geen last van).
    Wij begrenzen het dus ook, want ze stoppen zelf niet, wat ik niet gezond vind, en vreten dan gewoon echt alles voor andermans neus weg ook nog.
    Het duurt wel even, voor je resultaat ziet, moet ik zeggen, maar inmiddels houden ze -ondanks beginnende puberteitsdingen ;)- netjes in als wij signaal geven dat het nu toch echt genoeg is.

Ter illustratie: stiefdochter schepte op een gegeven moment met warm eten gewoon 4-5 keer op. At zo 6-8 boterhammen bij ontbijt en lunch en wil tussendoor ook nog van alles.
    Uit eten met mijn familie wilde ze (toen 12 jaar) wel een kilo spareribs bestellen. Als we dat hadden toegestaan, had ze het ook daadwerkelijk opgegeten, (want bij haar moeder thuis schijnt dit dus wel te mogen).
    Als we ze niet remmen, eten ze ruim meer dan mijn man, die je al kunt typeren als grote eter... ;)

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier bij he tkerstdiner zaten wel een redelijk aantal dooreters hoor.
    Was er zelfs eentje de volgende dag niet op school ivm overgeven.

Maar op die leeftijd waren wij bij dochterlief de grens... Ni gaat dat meestal wel goed eigenlijk.
    Dus er is hoop :)
    Het komt goed :)

7. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Heel herkenbaar.
    Mijn dochter is bijna 9 ondertussen en heeft dit ook al van heel jong.
    Maar blijven eten en het is nooit genoeg.
    Ze meet zelfs of zij wel evenveel als haar broertjes krijgt of hun niet teveel.
    Ze eet ook heel snel en steelt wel eens uit de voorraad kast koek of snoep.
    Het is echt een obsessie voor der.
    Zij heeft overigens wel een probleem met haar gewicht ze is nu nog niet dik maar wel wat te zwaar.
    Ik zit er serieus aan te denken om een dokter in te schakelen omdst ik dit gedrag echt zorgwekkend vind en ik zelf geen oplossing weet.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou vaak op eetmomenten groente aanbieden. Dus niet steeds brood e.d. maar wel meer gelegenheid om te eten. Sommige kinderen hebben echt meer honger. Tomaatjes, wortel, komkommer, paprika mag je echt veel aanbieden. Ook groentesoep stilt misschien wat trek. Rijstwafels zijn prima. Pure yoghurt kan ook lekker vullen.
    Als ze daar geen gek in heeft, zal de honger niet groot zijn. Ik zou dan echt geen brood en zoetigheden meer aanbieden.

Verder uitleggen dat te veel eten niet goed is. Aangeven dat ze bij echte honger iets van bovenstaande opties kan nemen.

Ik zou er verder op een kerstdiner of verjaardag maar niet te veel op in gaan. Dat gebeurt niet zo vaak.
    Bij verjaardagen kun je proberen om haar vooraf een vol gevoel te geven, brood of fruit zodat de echte trek wat minder is?

9. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook 2 vreetzakken...tenminste de oudste valt nu sinds een jaartje mee. Eet grwoon als een normale kleuter
    De jongste is een kliko zonder bodem. Hij kent nog amper iets van snoep en koek. Hoogstens rozijntjes en bisquitjes. Hier dus eigenlijk verder wel gezonde dingen..maar dan nog...
    Eet 2 keer op een dag 2 stuks fruit en doet dan of hij amper iets op heeft. Dan krijgt hij verder komkommer. Boterhammen geef ik er max 2 en dan eet tie verder droge volkoren crackers...een stuk of 5;)

Avondeten scheppen we 2 keer een kinderbord vol en dsn is het klaar. Eet dan nog komkommer en tomaat.

Ik hou wel echt vaste tijden aan anders eet tie letterlijk 24/7.

7.30 ontbijt
    9.30 fruit
    12.00 lunch
    14.30 koekje en fruit erachteraan
    17.00 bakje rauwkost
    18.00 avondeten

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Fayenne; misschien anders eens zonder suiker proberen....
    Ik blijf zelf ook eten nadat ik suiker heb gegeten.
    En dat duurt dan ook echt een paar dagen dat ik bijna zoekend door het huis loop.

Heel vervelend.

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste had ook echt geen rem en wel problemen met overgewicht. de middelste begon ook een beetje die neiging te krijgen, dus wij zijn toen ook grenzen gaan stellen. Bij het ontbijt maximaal 2 boterhammen, bij lunch maximaal 3, maximaal 2 keer opscheppen avondeten (en 2e keer altijd maar een half bordje), etc.

Ze krijgen bij mij ook regelmatig snoep/koekje/chipje, maar ook daar bepaal ik de grens. Ze hebben een eigen bakje en als dat leeg is, dan is het leeg. Ik stel hier wel tegenover dat ze, als ze honger hebben, onbeperkt rauwkost mogen hebben. Het leek mij niet wenselijk dat ze echt met honger zouden rondlopen, dus ze weten bij mij dat ze ALTIJD iets te eten mogen hebben als ze vragen, maar dat dit buiten hun vaste hoeveelheden, komkommer tomaat o.i.d. is.

In 90% van de gevallen haken ze dan af en hoeven ze toch niets meer. En soms maak ik hun nog een bakje rauwkost dat ze dan vervolgens helemaal opeten.

Ik ben daar (vanwege gewichtsproblemen) in het begin superconsequent in geweest en mijn kinderen zijn het nu helemaal gewend, ze weten precies wat ze mogen. En accepteren het ook prima als ik op feestjes e.d. zeg dat het genoeg is geweest, al laat ik het daar meestal gaan, tenzij het echt de spuigaten uitloopt.

Tegenwoordig hebben ze zelf overigens steeds meer hun eigen rem, de 'obsessie' met eten/snoep is minder geworden en komt steeds vaker voor dat ze uit zichzelf al eerder stoppen en hun 'quotum' niet halen...

12. misa

misa Niet meer actief

Is dit altijd zo? Of zijn het periodes?

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier is het altijd zo bij mijn stiefkinderen. Thirza en Caitlyn eten veel duidelijker bodemloos als ze in een groeispurt zitten, maar dat duurt een paar dagen tot een week en is dan weer over. Bij m'n stiefkinderen is het echt altijd bodemloos.

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ken er ook die dit van jong af aan tot nu in t volwassen zijn heeft. En geloof me... dat wil je echt niet voor je kind!

Gewoon grenzen stellen... nee is niet zo moeilijk toch.

Die van mij kan met lekkere dingen ook wel door eten, en op een verjaardag is het ook veel mama mag ik dit, mama mag ik dat.... dan is het op een gegeven moment even klaar. Blijft ze zeuren er om dan is het voorlopig helemaal klaar en dat weet ze heel goed.

consequent zijn, je laat ze heus niet verhongeren...

15. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hier mag ze id. als ze zegt nog honger te hebben wel rauwkost ( Komkommer tomaat paprika etc ) of bv een mandarijn of appel. Maar ook daarvan eet ze dan veel. Dus dat beperk ik ook.
    Het is niet altijd wel altijd met lekkere dingen, maar het zeggen dat ze honger heeft is met periodes erger. Nu met de Sint net weg heeft ze wat extra gesnoept tussendoor en dan is het vragen om eten weer erger. alsof haar lijf gewend is aan meer snoep/ suiker / eten

Het gedrag irriteert me erg misschien dat dat er ook geen goed aan doet. Dat ze dat voelt.. ? Zeker op een verjaardag bv. En dan mag ze bij oma op schoot " Stiekum " wel nog een paar chipjes als ik even niet kijk dat maakt het nog irritanter ..
    Ze is niet te zwaar maar zou ook niet zwaarder moeten worden. Gelukkig is ze ook dol op groente en fruit EN op bewegen.. .dansen fietsen/ rennen klimmen etc.. dus dat scheelt wel.

16. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Overigens irriteert het me denk ik omdat ik het wel herken en ik zelf ook vaak honger heb en weinig grens voel in mijn lijf en dat altijd een inwendige strijd is.... Dus ja dat wens ik haar niet toe..
    Overigens was ik als kind tegenover gesteld... ik lustte niets.. en at amper..

17. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik heb wel is met medicijnen gehad dat ik heel de dag door honger had! Dat is echt niet fijn, je kan gewoon van e honger nergens anders meer aan denken.

Persoonlijk denk ik dat nee de enige oplossing is en zou het is aangeven bij de huisarts.

18. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Als je kind echt zoveel honger zou hebben raakt ze misschien ook niet goed verzadigd? Ik zou juist bang zijn dat mn kind op een gegeven moment doorslaat in eten omdat ze zo vaak nee heeft gehoord.. Misschien zou je kunnen zoeken naar voedsel wat beter verzadigd dan alleen brood? De boterhammen extra dik beleggen met rauwkost, gekookt eitje erop, kiemgroenten... Een biscuitje tussendoor lijkt mij bijv ook minder voedzaam dan bijv een stukje kaas met komkommertjes? Kaas is misschien vetter maar van dat soort dingen raak je sneller vol dan van een droge cracker.. ;) uiteraard bedoel ik geen pond kaas maar gewoon een paar blokjes met komkommer bijv..
    Verder herken ik het absoluut niet bij mijn kind... Die eet juist heel weinig... Maar ik herken het wel vanuit mezelf dat ik er altijd van baalde dat ik niet meer dan 2 boterhammen mocht eten terwijl ik nog honger had...

19. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Misschien goed om even te zeggen wat ze eet ( mag eten )
    Ochtend; boterham met hartig beleg. Vleeswaar of kaas / pindakaas
    Daarna een cracker met wat ze wil. Daarbij beker melk

Mee naar school; fruit ( 1 stuk en beker met heel dun aangelengde diksap )
    Lunch; 1 boterham hartig en 1 met wat ze wil daarna mag ze nog een cracker/ beschuit/ rijstenwafel. Vaak krijgt ze er rauwkost bij want ik eet meestal een salade als lunch dan krijgt zij ook een bakje. Ze drinkt daarbij een beker water of soms 2
    Na school iets te snoepen ze mag 1 ding kiezen uit de snoeppot en daarbij een beker aangelengde diksap.
    tegen 17 vaak wat tomaatjes / komkommer/ paprika of een mandarijn of appel.
    Avondeten; gewoon bord eten met na een toetje ( Yoghurt ) Als ze nog honger heeft daarna soms ook nog een mandarijn bv
    Ze drinkt daar een beker water bij soms 2

Het gaat hem dus niet zozeer om dit. Alhoewel ze vaak wel na de lunch nog wat wil en om 17u dus ook echt eten komt vragen
    Het is meer op feestjes als er lekkere dingen op tafel staan dan is de rem er helemaal af.

20. PippiMax

PippiMax Actief lid

15 mrt 2011
    153
    0
    16
    Ik snap wel dat ze hongerig is want mijn dochter van bijna 3 eet meer terwijl die een in mijn ogen volkomen normaal eetpatroon heeft. Zij begint bijv. 'S morgens al met 2 boterhammen. Dinsdag naar de peuter heeft ze 2 grote geschilde appels mee en opgegeten. Ik denk dat je in het dagelijks leven de rem er wel wat af mag halen wat betreft de standaard maaltijden.

Deel Deze Pagina