Even een vraagje. Mijn zoontje is nu 8 weken oud en heeft met slapen overdag nog niet echt een ritme. Is dit erg? S'avonds gaat hij meestal tussen 22 en 23 uur naar bed, komt dan rond 4 uur voor de borst slaapt dan weer tot 7 of 8 uur krijgt dan weer de borst en slaapt dan tot 10 of 11 uur bij mij in bed. Nu smiddags heeft hij niet echt vaste tijden dat hij slaapt de ene keer is mij meer wakker dan de andere keer. Meestal valt hij bij mij in slaap, heb al wel geprobeerd hem in bed te leggen maar dan word hij na een half uurtje weer wakker en neem hem dan bij me en dan slaapt hij zo een dikke anderhalf tot twee uur. Maar nooit geen vaste tijden en hij ligt overdag dus niet in bed. Ik heb nu een box staan en daar ligt hij nu al even in te slapen. In het weekend gaan we meestal ook weg , boodschappen doen op bezoek bij opa en oma, dan slaapt hij weer veel bij mensen in de armen of in zijn maxicosi onderweg. Moet een kindje van 8 weken al een ritme hebben? En vinden jullie dat kindjes overdag altijd in hun eigen bedje moeten slapen? Hij krijgt trouwens bv op verzoek en meestal wil hij elke drie uurtje toch wel drinken. Sorry voor het warrige verhaal.
Ik lees met je mee. Ik heb tot nu toe (mijn dochter is ruim 3 maanden) overdag ook geen ritme. Ik leg haar te slapen als ik merk dat ze moe wordt. De ene keer is dat in de box, de andere keer in haar bedje. Overdag vind ik het lastig een ritme te maken omdat ik 's middags vaak met haar op pad ben (boodschappen etc) maar tot nu toe heb ik niet de indruk dat dat kwaad kan maar misschien krijg ik daar later problemen mee?
dat is helemaal niet erg. sterker nog als hij straks wel een ritme heeft zal dat het komende jaar ook nog een aantal keer veranderen. gewoon meegaan met de stroom is voorlopig het beste. wat wel "erg" is is dat je hem nu aanleert om niet in bed te slapen en ook om niet zelf in slaap te vallen. dat zou je eigenlijk moeten veranderen. je kan hem na de voeding gewoon in zijn bedje leggen.( met voeden op verzoek is niks mis dat doe ik trouwens zelf ook nog steeds.) hij zal gaan protesteren want bij mam is het leuker. natuurlijk mag hij ook heus weleens bij je liggen. maar standaard daar krijg je strak problemen mee. als hij weer wakker wordt en hard gaat huilen moet je hem natuurlijk uit bed halen maar dan kan je hem wat vaker in de box leggen ofzo. als je veel weggaat dan is hij inderdaad ook veel onderweg. een keertje in de maxicosie slapen is niet erg als het maar geen uren is. en in plaats van dat iedereen de baby vasthoudt als hij slaapt tijdens een bezoek zou je ook een campingbedje kunnen plaatsen bijv.of je neemt de kinderwagen mee. als iedereen hem maar steeds vasthoudt dan leert hij alleen op die manier in slaap te vallen. en hij moet leren zelf in slaap te vallen anders krijg je daar als hij groter wordt veel last mee. als hij echt niet wil slapen dan kan je ook nog een draagdoek proberen dan is hij toch bij je maar jij bent vrij om te bewegen en minder nadrukkelijk met hem alleen bezig. een andere optie kan ook de kinderwagen zijn. daar kun je ook binnenshuis wat mee op en neer rijden om het in slaap vallen te bevorderen.
Mijn zoon had ook lang geen ritme.. Hij sliep wanneer en waar hij zelf wilde. Ik vond het allemaal ook niet zo'n probleem als ik eerlijk ben. Tot hij elke avond de hele tijd aan het gillen en mekkeren was terwijl wij uitgeput even tv wilden kijken. We zijn hem op gezette tijden gaan voeden, dat hielp enorm. Met 3 maanden begon hij al door te slapen snachts. Nu (4 mnd) is slapen overdag nog steeds een beetje rommelig. Meneer doet veel kleine slaapjes, maar wel in zijn eigen bed (box is om te spelen). Hij eet elke 4 uur en slaapt 1 of 2 x tussendoor. Gewoon.. als hij moe is (hem zo maar in bed leggen is kansloos). Misschien niet volgens "het boekje" maar het werkt prima voor mij.
@yinta Na de laatste voeding leg ik hem wakker in bed en hij slaapt dan meestal binnen 20 minuten. Dus hij valt niet altijd bij mij in slaap, hij kan het zelf ook. Vond het alleen overdag zo'n rommeltje maar gelukkig ben ik niet de enige. Dus gewoon "go with the flow" .
@inkiewinkie Ik vind het ook geen probleem . Was alleen een beetje bang dat ik misschien iets verkeerd deed en iedereen wel al een ritme had of zo.
Mijn dochtertje begint nu pas een beetje een vast ritme te krijgen met slapen overdag. De maanden hiervoor sliep ze overdag gewoon als ze moe was, maar dat was elke dag weer anders. Ik vond het niet erg, omdat ze 's nachts zo goed sliep. Ik maakte me ook weleens zorgen dat ze nog geen vast ritme had, maar je ziet het: het komt vanzelf goed!