Ervaringen onderzoek audiologisch centrum

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Amethist, Apr 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Eerder had ik al eens een topic geopend over dat mijn (bijna) 2-jarige dochter een motorische en een spraakachterstand heeft. We zijn hiervoor naar de ka geweest en 1 van de dingen die nu gaan gebeuren is een onderzoek bij een audiologisch centrum.

Maar nu vraag ik me af hoe zoiets in zijn werk gaat? Ik heb begrepen dat er een audioloog (voor het gehoor) naar haar gaat kijken, een orthopedagoog (voor de algehele ontwikkeling) en een logopedist. Maar goed, mijn dochter zegt dus helemaal niks, dus hoe kan een logopedist daar nou iets zinnigs over zeggen? Ja, dat weten jullie natuurlijk ook niet, maar goed, ik ben wel benieuwd naar ervaringen.

Dussss, wie heeft er ervaring met een onderzoek in een audiologisch centrum?

2. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Goh, wat een toestand zeg.
    Kan er niet veel over zeggen, ben geen logopedist maar ken wel een logopedist in de fam. Een logopedist kijkt niet zo zeer naar de woorden die een kind spreekt maar meer hoe het brabbelt, hoe het communiceert, hoe de intonatie en klanken zijn van datgene wat ze uitkraamt zeg maar. En daar kunnen ze al heel veel over zeggen. Zo zegt mij dochter nog niet zo veel woordjes maar volgens haar communiseert ze heel goed, zijn de klanken ook juist (vragend, gebiedend etc). Dus dat is wat een logopedist doet en waar ze iets over kan zeggen, niet zo zeer over de woorden die ze wel/niet spreekt.

Succes!

Groetjes

3. Amethist

Dank je wel voor je reactie. Als ik het zo lees van jou, dan zal de logopedist zeker wel wat kunnen met onze dochter.

4. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,171
    1,848
    113
    Gaan ze ook een gehoortest doen?
    Zo ja dan kan het een BERA test zijn.
    Dat krijgt ze plakkertjes op der hoofdje en dopjes in der oor en moet ze anderhalf uur beetje rustig zijn (geloof dat het zolang duurde).
    En dan krijg je nog de zelfde dag een uitslag.
    En misschien aan de hand daarvan dat er werk gemaakt woord voor haar.
    Kan me ook heel erg vergissen maar dit hebben ze gedaan bij onze jongen.
    Kwam uit vanaf 55 decibel dat hij hoorde dus harde klappen:(.

5. Amethist

@ din0: Ik geloof dat een gehoortest wel onderdeel is van het hele gebeuren, maar er is ook een logopedist en een orthopedagoog bij. Wij hebben niet het idee dat ze niet goed kan horen. Eigenlijk weten we wel bijna zeker dat er met haar gehoor niks mis is.

6. Dana

Dana Niet meer actief

Mijn dochter is getest door het ac toen ze anderhalf was en toen ze 2 en een paar maanden was en laatst ook weer.

Hier doen ze ook elke keer een gehoortest, door middel van spelletjes en opdrachtjes kijken ze wat de kindjes begrijpen en hoe ze reageren op prikkels.

Ik heb altijd wel gezien dat ze er op dat moment wel goed naar kijken en het meeste uithalen. Ook luisteren ze goed naar de ouders en hoe hun naar het kind kijken, ook niet geheel onbelangrijk ;) en met de tips en adviezen mag je zelf weten wat je doet, alles gaat in overleg, er komt dus niet zomaar een verslag waar je je niet in kan vinden.

Met mijn dochtertje gaat het nu heel goed overigens mede dankzij hun.

7. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

Sep 23, 2009
    1,754
    0
    0
    Hoi,

Hier ook beetje ervaring met audioloog/ logopedie.
    Mijn zoontje van bijna 2 heeft een complete dubbelzijdige schisis, en daardoor wordt hij nauwkeurig gevolgd door logopediste en audioloog. Nadat in maart, vorig jaar, zijn gehemelte gesloten was, zijn er ook buisjes geplaatst ivm oorontstekingen en vocht achter zijn oortjes. De tests , die een maand later gedaan werden, waren niet voldoende bevredigend voor de artsen en daardoor werden er een paar extra gehoortests gedaan. Ze legden me uit dat het bij kindjes met een schisis vaak voorkomt dat er een bepaald orgaantje in zijn oren ( sorry ben vergeten wat het precies was) niet goed ontwikkeld is. De tests op zich waren niet eng ofzo. Ze gingen met een apparaatje dat piepjes en geluidsgolven in zijn oren stuurt. Daardoor kunnen ze zien op de computer of zijn oren goed reageren. Mijn zoontje liet het zich redelijk doen, en gelukkig bleek hij prima te horen. De logopediste kijkt idd voornamelijk naar de ontwikkeling van het kind. Ze kijken niet welke woordjes ze al zeggen, maar of zijn of haar ontwikkeling goed verloopt. Ik maakte me wel wat zorgen omdat hij tot een paar maanden geleden weinig tot niks zei, terwijl mijn dochter al heel vroeg me de oren van de kop kletste:D. De logopediste snapte mijn zorgen en nodigde ons uit voor een gesprek. Ze bekeek ons zoontje en concludeerde dat hij wellicht een kleine spraakachterstand heeft, maar tot nu toe niks om ons zorgen om te maken. Meisjes schijnen echt vaak veel eerder en beter te praten. Nu, een paar maanden later, begint ons zoontje ook alles na te brabbelen en vaak heel duidelijk :).
    Mijn ervaringen zijn best positief, de mensen in kwestie zijn erg lief en geduldig met de kinderen, tenminste in ons ziekenhuis.
    Ook wij dachten niet dat ons zoontje slecht hoort, maar ze willen het graag zeker weten he. Das op zich ook wel goed, als er nu een afwijking geconstateerd wordt, kan er waarschijnlijk gemakkelijker iets aan gedaan worden.
    Ik hoop dat het bij jullie ook goed komt en dat jouw gevoel ook goed is, sterkte
    liefs Pluisje

8. Amethist

@ Dana & Pluisje: Jullie ook dank voor de reacties. Ik ben erg benieuwd hoe het bij ons gaat. Ik ben in afwachting van de oproep, maar ik begreep al wel dat het nog wel een maandje kan duren voor we aan de beurt zijn. Zuchterdezucht...waarom moet alles zolang duren (urine- en bloeduitslagen krijgen we pas 18 juni).

Share This Page