3,5 maand en starten met groentehapje?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kikiboeh, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wist je ook dat de meeste adviezen van de WHO gebaseerd zijn op onder ontwikkelde landen?

Ik heb een onderzoeksartikel gevonden welke niet per definitie pro vroege bijvoeding is, maar zeker ook niet anti. Helaas kan ik hem hier niet posten want je moet op de website inloggen om het te kunnen lezen (ik kan dat via mijn werk). Maar heb wel een deel van het artikel ergens anders gevonden, met Nederlandse vertaling wat ik wel kan kopiëren en plakken. Artikel is vorig jaar februari gepubliceerd. Enkele stukken:

Jarenlang was het advies om bij baby’s pas na zes maanden te starten met bijvoeding. Er gaan geluiden op dat dit vervroegd zou moeten worden naar vier maanden. Wat zijn hiervan de effecten op borstvoeding, en op het ontstaan van allergieën? Het advies om kinderen met allergie pas op de leeftijd van zes maanden bijvoeding te geven, is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Men heeft jarenlang gedacht dat met het uitstellen van de introductie van bijvoeding het ontstaan van voedselallergie kan worden voorkomen. Deze gedachte is gebaseerd op enkele observationele studies waarbij kinderen vaker eczeem kregen wanneer voor de leeftijd van drie of vier maanden met bijvoeding was begonnen. Hieruit is onterecht het advies ontstaan om bijvoeding uit te stellen tot na de leeftijd van zes maanden, en producten zoals melk, ei en pinda nog langer. Nu lijkt het er zelfs op dat dit averechts werkt, omdat het laat introduceren van ei of pinda juist allergie in de hand lijkt te werken. Bovendien wordt nu soms veel te lang gewacht met het geven van bijvoeding, waarbij we weer nieuwe problemen zien ontstaan, zoals slechte acceptatie van smaak en consistentie.

Het probleem is veeleer dat er nog te weinig kwalitatief goed onderzoek is om conclusies te kunnen trekken ten aanzien van het hele spectrum van allergische klachten. De resultaten van het beschikbare onderzoek blijken bovendien tegenstrijdig. Een van de knelpunten is dat borstvoeding zelden goed gedefinieerd wordt: uitsluitend of gedeeltelijk? Meestal is dan ook slechts sprake van drie of vier maanden borstvoeding, zodat men vragen houdt over de effecten van zes maanden uitsluitend borstvoeding. Dat is niet voldoende onderzocht en dus niet aangetoond. Daarnaast is er altijd een probleem met randomisatie en de beperking door aanlegfactoren, worden meestal kunstmatige zuigelingenvoedingen vergeleken met moedermelk en gaat het niet om vaste voeding. Bij de advisering moet zeker het risico van meer (luchtweg)infecties bij het geven van minder moedermelk worden meegewogen.

Aan het advies om met vier maanden te beginnen met bijvoeding zitten voor- en nadelen. Vroeg bijvoeden kan ten koste gaan van de borstvoeding. Aan de andere kant zou het gunstig kunnen zijn om juist onder de beschermende werking van borstvoeding bijvoeding te geven. Bovendien denkt men dat er een ‘window of opportunitiy’ is dat waarschijnlijk ergens tussen de vier en zes levensmaanden ligt, waarbij je juist tolerantie en geen allergie ontwikkelt voor voeding als je in die periode begint met bijvoeden. Die kans loop je mis als je dit uitstelt tot na de leeftijd van zes maanden. Ergens tussen de vier en zes maanden starten met bijvoeding is daarom een goed advies.

Het is dus niet zo zwart wit als het lijkt.

2. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het vanavond voor het eerst geprobeerd en hij schijnt het op het eerste oog wel lekker te vinden, en ligt nu heerlijk te slapen ;). Ik zelf ben meestal ook van het vragen stellen en het doorlezen van forums maar ik vind sommige reacties toch wel heel heftig. Elke mama is denk ik onzeker wat betreft hun kindje en wat wel of niet te doen. En dat is logisch het is een heel nieuw mensje wat je moet leren kennen! De landelijke richtlijnen zijn een uitgangspunt geen verplichting. Net zoals de discussie bv vs. Fv. Ik vind het belachelijk hoe sommige reageren alsof er sprake is van kindermishandeling :( Ik kreeg mijn oudste toen ik een tiener was en was dus ook onzeker en luisterde heel erg naar de mening van andere. Ben nu 25 en m'n tweede is nu tien weken en als ik iets geleerd heb is het wel naar jezelf en je kindje luisteren... Er werd hier gevraagd naar een ervaring .. Niet om een verhitte discussie. Doen wat goed voelt en je moet maar zo denken het is maar een beetje groente/fruit.. Vroeger zijn we ook groot gekomen ;) succes!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ts je zegt zelf in je tekst dat 'de 'window of opportunitie' ergens tussen de vier en zes maanden ligt'.
    Het is bewezen dat bijvoeden voor 4 maanden schadelijke gevolgen kan hebben, uiteindelijk, voor een baby. En toch wil je met 3,5 maand starten.
    Waarom?

Het is helaas niet zo dat wat je nu niet ziet of merkt er in de toekomst niet is.
    Waarom zou je het risico willen lopen om de darmen van je eigen kindje mogelijkerwijs te willen beschadigen, blijvend.

En vroeger?
    Vroeger was alles beter en was het gezond om te roken. ;)

4. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    waarom geven ze mij dan het advies om juist bij te voeden met tien weken??:(:(

5. tuc

tuc Niet meer actief

dat vragen velen van ons zich ook af...ik heb nl heel veel ervaring met ernstige obstipatie en bij gaan voeden met 10 weken is een onzin advies en daarbij schadelijk voor je kindje.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wie geeft dat advies en om welke reden?

7. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het cb.. Omdat de kleine last heeft van obstipatie

8. tuc

tuc Niet meer actief

bij (ernstige) obstipatie zou het cb toch niet degene zijn waar ik advies ging vragen

en een goed bedoeld advies van mij, als ik goed gelezen heb en jouw kindje is 10 weken en je hebt vandaag voor het eerst gegeven, stop er dan aub direct mee. Want ipv een kindje met obstipatie heb je straks een kindje met ernstige darmproblemen of darmbeschadiging, 10 weken is nog niet eens 3 maanden:$

9. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nadrukkelijk gevraagd of het schadelijk is.. Er werd geantwoord met nee. Natuurlijk geef ik mijn kind niet iets wat bewezen schadelijk is.

10. tuc

tuc Niet meer actief

heb nog een bericht geplaatst...geloof me met 10 weken kan dat echt heel schadelijk zijn.

11. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zijn onder behandeling bij de KA opgenomen geweest 2x 1week ivm virale ontsteking. Hij heeft al klysma's gehad, speciale voedingen noem maar op..

12. tuc

tuc Niet meer actief

maar waarom ga je dan op zon advies van het cb af??? Ik ken het molentje met klysma's enz nl.

13. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op een gegeven moment ga je alles uitproberen.. Mijn oudste kreeg ook met 15 weken hapjes..

14. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als klysma's en speciale voeding al niet helpen, dan kun je op zijn minst proberen om gewone voeding aan te bieden in de vorm van een groentehapje. Als daarmee de obstipatie minder wordt of zelfs weg gaat, dan lijkt me dat beter dan andere medicijnen er tegen aan gooien.
    Als door de groente de ontlasting soepeler wordt en wie weet de darmen ook meer in peristaltiek gestimuleerd worden, dan kan de ontlasting er gemakkelijker uit. Ik snap het advies van het CB daarin wel.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geef je borstvoeding?

16. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Ik in elk geval niet als de moeder borstvoeding geeft. Zo'n kind heeft al last van z'n darmpjes en zou je dan ook nog belasten met groente. Ik weet niet hoe het in dit specifieke geval is, maar voor borstvoeding geldt dat niet. Ik denk dat dit met veel CB-adviezen het geval is. Ze zijn erg gericht op flesvoeding.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het cb mag niet het advies geven om te starten met bijvoeding met 10 weken. Dat zij dit wel doen is echt bizar.

Met 10 weken zijn er nog zoveel meer opties waarvan ik betwijfel of alles al geprobeerd is, omdat je kindje nog maar 10 weken is en je alles goed moet proberen voor iets langere periode. Darmen hebben namelijk ook een herstel periode nodig na het wijzigen van een voeding.
    Als je fv geeft zijn er de verschillende soorten die voor je kindje meer kunnen doen. Kruidvat voeding lees ik vaak over verstopping, wij hadden het met etos voeding.
    Ook als je bv geeft zijn er, volgens mij, verschillende opties.

Ook zou koemelkvrij eten (bv) of verknipte voeding soms kunnen helpen.

Bijvoeding kan voor kindjes van 4 maanden al te veel zijn, in de zin dat de darmen het nog niet aan kunnen. Of het kindje zelf.

18. tuc

tuc Niet meer actief

met 10 weken kun je nog niet alles zo lang geprobeerd hebben als dat het nodig is, het kost tijd nl en heb daar zelf veel ervaring mee.

19. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het in iedergeval wel fijn dat andere mensen alleen maar door te lezen kunnen constateren dat niet alle mogelijkheden zijn geprobeerd. :(:p ik geef geen borstvoeding indd, maar flesvoeding. Over kruidvat en Etos voeding heb ik indd ook gehoord! Hier word nutrilon omneo gegeven en deze bevalt goed! Ik ben ook geen dokter en weet natuurlijk ook niet alles maar als je kindje het grootste deel vd dag ligt te krijsen van de pijn probeer je elk advies uit..

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Welke voedingen heb je geprobeerd?
    Hoeveel tijd heb je elke soort voeding gegeven?
    Hoeveel water heb je per fles extra toegevoegd?
    Hoe maak je de fles klaar en wat voor water gebruik je en heb je geprobeerd?

Als je nutrilon omneo geeft maar je kindje heeft moeizame ontlasting en ligt het grootste deel van de dag te krijsen is het niet de juiste voeding. Kwa huilen zou er ook een ander medisch probleem kunnen spelen.

Deel Deze Pagina