Lana24 denk eens na over Donormoedermelk, als het geen KMA is werkt dat vast erg goed bij obstipatie en geef je juist iets om de darmen te versterken. Via het moedermelknetwerk kan je wel goede info krijgen. Niet iedereen staat er voor open maar als je de meest natuurlijke en minst belastende oplossing wil voor je kindje dan kan je hier over nadenken.
Ik heb gelukkig wel veel aan het cb. Bij ons zeggen ze juist dat je kindje best wat eerder vast voedsel mag hebben wanneer het kindje dat wil. Ik zou zeggen probeer het gewoon en kijk even hoe je kindje erop reageert.
Ik denk ook dat het kiezen van een alternatieve route naar borstvoeding een betere keuze was geweest dan zo vroeg bijvoeden. @Yvonne.. het cb geeft aan dat je naar je kindje moet kijken en dat je zelf moet bepalen wanneer je begint tussen de 4 en 6 maanden... maar echt niet eerder.
Mijn zusje kreeg met 3 maanden van het cb advies te beginnen met groentehapje. Hier was ik erg verbaasd over. Toch is ze begonnen. Nu heeft ze een week lang wortel gegeven. Hij eet het op en vind het lekker. Heeft er tot nu toe geen klachten van. Wat dat op langere termijn tot gevolgen heeft...geen idee. Zelf zou ik minimaal tot 4 maanden wachten en het bij 1 eetlepel houden voor de smaak misschien. Zeker niet als volledig hapje. Nouja je wilde weten of er meer waren die gaven. Mijn zusje dus.
Van de week op het CB geweest en ze mag gewoon starten met een hapje. De verpleegkundige vroeg zich zelfs af waarom ik nog niet gestart was, toen ze zag hoe mijn dochter er bij zat. Haha 'Omdat ik braaf moest wachten tot 4 maanden'. Madammetje heeft inmiddels dr eerste wortelpuree gehad. Met succes overigens. Ze hapte het zo op en zat lekker te smikkelen. Na een stuk of 6 hapjes gestopt omdat ik het rustig wil opbouwen. Ze had zo dr hele prakkie opgegeten als ik door was gegaan! Nu een paar dagen aan de wortels om een allergie uit te sluiten en dan door naar n ander smaakje. Tot nu toe nergens last van iig.
Jammer dat je zo'n incompetent iemand bent tegen gekomen... 18 weken wordt door de gehele wetenschappelijk en medische wereld ondersteund en JIJ zou dat moeten weten.. als moeder en als zorgmedewerker. Niets braaf.. gewoon verstandig. Ja, GEWOON
Vraag me af wat er waar is van het hele stukje...de cb arts vroeg zich af waarom ik niet begonnen was.... Wat heeft ze dan gezien aan je kind wat soooo shocking was? En of jij nu al groente geeft zal mij een zorg zijn... Dat is je eigen verantwoordelijkheid
Sorry hoor maar wat een onzin in een stuk. 'Braaf wachten tot 4 maanden', alsof het gaat om een paar schoenen dat je hebt besteld waar je op hebt zitten wachten in plaats van de gezondheid van je kind Waarom zoveel haast? 4 maanden is de absolute ondergrens, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Op basis van iemand 'die iets aan je kind ziet' (wat dan vraag ik me af) toch beginnen met vast voedsel en vervolgens concluderen dat ze nergens last van heeft, nee, nu nog niet. Ik heb met 3,5 maanden ook mijn eerste fruithap gekregen met sinaasappelsap, banaan en Liga. Dat was zo in de jaren tachtig en toen wisten ze niet beter. Nu weten ze dat wel en waarom dan toch daar tegenin gaan. Vroeger starten dan 4 maanden (wat al vroeg genoeg is, 6 maanden wordt tenslotte ook geadviseerd) is gewoon omdat je het zelf zo leuk vindt.
Wat mooi dat een cb medewerker aan de buitenkant kan zien hoe ver de darmen zijn ontwikkeld en wat een kindje wel of niet kan/mag. Doe mij ook zo'n cb medewerker, misschien kan die mij vertellen wanneer ik weer koemelk kan geven aan de jongste En ik vind het jammer dat de andere dames niet op gerichte vragen reageren om de ontlasting van hun kindjes zonder bijvoeding (voor 4 maanden) te verbeteren.
Ik zie nu een uitgehongerd kind voor me wat alleen nog door bijvoeding gered kan worden, en een cb medewerker die bijna boos wordt dat je gewacht hebt Sorry mar ik vind het echt onverantwoord advies wat sommige cb's geven. Maar als jij je er goed bij voelt, moet je er zeker mee blijven doorgaan
Mijn god wat een stelletje hittepetitten hier. Wat een opgefokte overdreven reacties. Zolang het niet overeen komt met jullie ideeën en wensen is het verkeerd. Dat blijkt wel. Hoe zwaar kun je tillen aan een stukje tekst zeg. Gelukkig ken ik mijn kindje zelf het beste en weet daarin wat goed voor haar is. Helaas voor jullie komt dat niet overeen met jullie ideeën.
Ze reageren niet, omdat als je er een andere mening op na houdt je volledig afgebrand en de grond ingeduwd wordt. Jullie delen nog net geen stempels op voorhoofden uit, met de tekst 'slechtste moeder van het jaar'. Men denkt wel 10x na voor hier te reageren vrees ik.
Als iemand roept "ik heb alles al geprobeerd" bij een baby van 10 weken weet ik dat je of niet alles geprobeerd hebt of dit niet de tijd hebt gegeven. Darmen moeten nu eenmaal 2 weken wennen aan een verandering in voeding etc. Dus als je alles 2 weken de tijd hebt gegeven heb je maar 5 dingen geprobeerd, dus niet "alles". Heb je meer geprobeerd dat heb je het niet de tijd gegeven om te kunnen werken. Ik vraag daarom specifiek wat men wel heeft geprobeerd. Ik snap heel goed dat je gefrustreerd raakt van een baby die zijn ontlasting niet kwijt kan. En ik vraag het omdat ik denk dat er hier voldoende ervaren moeders zitten waarvan er wellicht een (of meer) net die tip heeft die wel werkt. Zonder bijvoeding. Uiteindelijk is het je eigen kind, dus je eigen verantwoording. Ik vind dat je wel moet weten dat bijvoeding voor 4 maanden tegen elk wetenschappelijk onderzoek van dit moment in gaat. Dat is gemeld, dus ik ben een stap verder gegaan. Kan ik 'meekijken' om te helpen. Je valt mij aan, zonder dat ik jou aanval. Als je anders van mening bent hoor ik het graag. Wellicht kan het anders opgevat zijn dan dat ik het bedoelde. Ik reageer pas vanaf pagina 6 Jij zegt dat je open staat voor advies, maar vragen stellen mag niet? Hoe kan iemand dan passend advies geven?
Over opgefokte overdreven reactie gesproken Mijn schoonzus 'mocht' van het CB ook al met een maand of 5/6 haar zoontje meenemen op de fiets omdat hij zo stevig was. t Is ook maar wat je horen wil, als je er zelf over doorgaat kunnen ze het niet 1 op 1 verbieden maar aanraden is wat anders.(In dit geval, kan me niet voorstellen dat het bij jouw anders was óf die hittepetit moet weg bij het CB)...
Blijkbaar hecht je toch waarde aan sommige reacties aangezien je blijft reageren.. Als je 100% zeker weet dat jouw keus de beste is, dan is het toch prima! Medische onderzoeken zijn er niet voor niets, maar wellicht ben jij een uitzondering op de regel Ps. Niemand heeft jou een slechte moeder genoemd hoor. Wel dat dit een slechte keuze is.. Maar dat is een "mening", en dat mag naar mijn idee op een forum toch
Ik zie maar 1 opgefokte reactie en dat is deze Je wil alleen bevestiging en als je dat niet krijgt reageer je zo. Vragen om advies en vervolgens iedereen die jouw keuze durft te betwijfelen aanvallen. Heel volwassen en constructief ook. Fijn dat je je kind en haar darmen zo door en door kent, beter dan alle wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied. Wat maakt mij het nou uit wat jij doet, al voed je bij met 2 maanden. Ik ga jou nergens een slechte moeder noemen maar het CB advies is gewoon slecht . Ik dacht dat je dit wilde bespreken op het forum, maar klaarblijkelijk heb ik me vergist.