3,5 maand: hoe lang tussen slaapjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door raspberry, 24 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

He meiden,

na een helse ochtend maar ff een vraagje over slaapritme enzo...
    Thirza slaapt hier al een tijdlang overdag erg slecht. We lopen nu bij een osteopaat en daardoor zijn we nu zover dat ze eenmaal per dag een langere slaap houdt, (wisselt nog wat: vorige week varieerde dat van 2-3,5 uur. Deze week doet ze dat vandaag pas weer voor het eerst, (terwijl ik dit zat te schrijven, lag ze wakker te worden, na een kleine 2,5 uur slapen!) nadat ze door overprikkeling 4 dagen niet langer dan drie kwartier achter elkaar geslapen heeft). 's Nachts slaapt ze goed: over het algemeen slaapt ze tussen 17/18 's avonds en 7/8 's ochtends, (ze pakt dus zo'n 13 tot 14 uur slaap 's nachts). Het aantal voedingen varieert wat en ze lijkt daar nu juist ook weer wat in te wisselen. Tot voor kort was het 17 uur voeding, 17.30 nog een en dan maakten we haar om 22/23 wakker, want anders meldde ze zich om 2/3 uur. Daarna sliep ze dan door tot 7/8.
    Sinds een paar dagen slaapt ze rond 18, na een voeding rond 17. Ze wordt dan rond 21/22 wakker en slaapt vervolgens tot een uur of 4/5, om vervolgens rond 7/8 weer een voeding te willen. Ze lijkt nu gewoon wat minder per voeding te pakken, ik heb naar mijn gevoel ook minder, maar als ik haar een flesje geef waar wel meer inzit, drinkt ze ook maar rond de 100, (eerder zo 150).
    Maar in ieder geval, mijn vraag na vanochtend: Thirza werd om 7 uur wakker, kreeg voeding en sliep om kwart over 8 tot 9 weer. Vervolgens weer een voeding, waarna ze om 10 uur toch echt moe leek (gapen, oogjes wrijven, jengelig). Ik ben vervolgens 1,5 uur bezig geweest haar in slaap te krijgen en heb uiteindelijk om 11 uur nog maar even gevoed, omdat ze toen in de draagdoek ook niet meer rustig werd. Ze heeft toen idd gedronken, (ik had dat om 10 uur voor de zekerheid ook nog even geprobeerd, maar toen wilde ze niet, dus 't was niet dat ze honger had, dat ze daarom niet wilde slapen - in eerste instantie althans-).

Hoe deden jullie dat rond deze periode? Thirza is 13 weken, maar wel 2 weken te laat geboren, dus eigenlijk 15. Hoe lang waren jullie kleintjes toen wakker, hoe deden jullie dat met de voedingen enz...? Moet ik haar tussen dat eerste slaapje 's ochtends en de tweede dan maar gewoon wat langer wakker laten?

2. jessica1

jessica1 Niet meer actief

nou die sliep smiddags ook heel slecht
    nou wordt ze tussen 7 en 8 wakker
    dan hou ik haar wakker tot half 12 krijgt dan een half broodje 12 uur naar bed en dan slaapt ze tot een uurtje of 3
    meestal ligt ze wel een tijd wakker in der bed en slaapt ze wat korter maar ze laat pas merken dat ze eruit wil als het 3 uur is

3. Joveli

Joveli Niet meer actief

Mijn zoontje is nu bijna 14 weken en bij ons gaat het als volgt:

Als ik aan het eten koken ben en ook tijdens het eten ligt Liam in zijn box of schommelstoel te spelen. Na het eten (+/- 18.30) gaat hij lekker in badje of samen met mij onder de douche. Aankleden en dan voed ik hem ongeveer rond 19.30 in bed. Daar valt hij dan altijd in slaap en ga ik naar beneden.
    Hij slaapt dan zo goed als altijd door tot de volgende ochtend 6 uur, of hij komt om 23.00 uur nog voor een voeding en dan daarna tot 6 uur.
    Om 6 uur/half 7 krijgt hij een voeding waarna we weer gaan slapen. (Gelukkig heb ik alleen 's middags colleges, ik studeer nog) meestal tot een uur of 10.
    Om 10 uur weer een voeding en dan samen spelen, opruimen, in de box, wipstoeltje en tussendoor een voeding. Rond 14.00 wordt hij dan meestal weer een beetje moe en dan neem ik hem in de draagzak mee wandelen met de hond. Een uurtje.
    Dit uurtje is hij meestal half wakker/half in slaap. (Indien ik college heb gaat hij rond 12 uur naar de opvang, tot 17 uur, hij slaapt hier meestal niet)
    Na deze wandeling is hij meestal wakker (en krijgt hij nog 2/3 voedingen) totdat hij om 19.30 weer op bed gaat.

Oftewel: ook dit mannetje slaapt bijna niet. Het doorslapen doet hij nog niet zo heel lang hoor, voorheen werd hij 's nachts gewoon om de 3 uur wakker voor een voeding. Toen sliep hij overdag wel iets meer.

4. Joveli

Joveli Niet meer actief

We zitten gemiddeld op 8/9 voedingen per dag.

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Zo Jessica; jouw dochtertje blijft ook lang wakker 's morgens. Iris ging op die dag zeker nog 2x slapen; van 10-12 en van 15-16....wakker grietjes dan hoor! Of moet je echt je best doen om wakker te houden?

6. veronique22

31 mrt 2008
    92
    0
    0
    ons dochtertje is nu 3,5 maand een krijgt 10u half11 de laatste voeding slaapt door tot 6 uur 7 uur en dan leg ik haar weer in bed dan slaapt ze door tot 10a 11 uur weer voeding is dan een tijdje wakker en na de voeding van 2a 3 uur slaapt ze weer ze krijgt 5 voedingen per dag
    om de 4 uur het gaat gelukkig goed

7. jessica1

jessica1 Niet meer actief

ze slaapt zowiezo niet veel
    vanaf de geboorte sliep ze eigenlijk vrijwel niet overdag
    dat heb ik er echt in moeten krijgen
    en het resultaat dat ze smiddags slaapt maar als ik haar sochtend nog een keer op bed leg dan slaapt ze smiddags niet

8. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

zo slecht doet thirza het dan toch helemaal niet? een baby heeft rond die tijd nog maar +/- 15 uur slaap nodig..

K. slaapt een stuk slechter, vooral 'snachts! Ik denk dat je blij moet zijn, vooral met die nacht!

9. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Zo gaat het bij ons: (Iris is nu bijna 4 mnd)

Tussen half 8 en 8 uur wakker, 1e fles
    Spelen in de box of wipstoel, daarna wassen/aankleden en rond half 10 naar bed
    Slapen tot ongeveer half 12, 2e fles
    Spelen, rond 1 uur weer naar bed
    Slapen tot ongeveer half 4, 3e fles
    Spelen, rond 5 uur even naar bed
    Kort slaapje, dan meestal jengelen tot een uurtje of 7
    Pyjama aan, 4e fles, naar bed
    Rond half 11 laatste fles

Ik moet er wel bij vertellen dat ze vaak een tijd wakker in bed ligt, ze slaapt vaak een uurtje, is dan een kwartier tot een half uur wakker en valt daarna weer in slaap. Na 19.00 uur slaapt ze vast en we moeten haar om 22.30 uur bijna altijd wakker maken voor de fles.

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Slaaptijden zoontje, nu bijna 16 weken:

van 23.30 tot 07.00: met 2 x wakker worden
    van 07.30 tot 09.00
    van 11.15 tot 13.00
    van 15.15 tot 16.30
    van 19.30 tot 20.30
    en dan weer om 23.30
    Slaaptijden kunnen wel eens verschuiven en hij slaapt ook wel eens lang in de kinderwagen als we weg zijn.
    Vandaag waren we bijvoorbeeld naar Berlijn dus hij heeft in de auto en in de kinderwagen geslapen.

Het is trouwens niet kwaad bedoeld, maar ik heb de indruk, naar aanleiding van je andere topics, dat je nogal onzeker bent en dat dan tot stress leidt dan misschien op je dochtertje afstraalt?

11. raspberry

Nee, 't is meer dat het helemaal niet goed ging, (2-3 keer per dag max drie kwartier, maar vaak korter, met een nacht van 12-14 uur, dus dat betekende dat ze vaak op een totaal van 13-14 uur zat) er nu verbetering inzit, maar dat ik dan eigenlijk niet weet wat 'normaal' is... Van het CB word ik niet veel wijzer, die vertellen dat je kind tussen de 16 en 20 uur slaap moet hebben, (nog steeds), maar ik lees hier dus toch ook hele andere ervaringen. Daar was ik dus ook even naar op zoek: wat is nu eigenlijk normaal?
    Komt wel bij dat onze ervaring is dat Thirza wel zo'n 16-18 uur nodig heeft om echt lekker in haar velletje te zitten hoor! En dat inslapen dus over het algemeen helemaal nog niet zo lekker gaat: in bed leggen en daar alleen liggen houdt ze niet langer dan een kwartiertje vol (alhoewel daar de laatste dagen ook weer enige verbetering inzit), dan wordt het huilen (en dat gaat meestal vrij snel over in KRIJSEN, waarbij ze zich behoorlijk kan liggen verslikken, (is dan weer gevolg van dat kiss-syndroom). Dat maakt het dus allemaal wel wat lastig om een evenwicht met haar te vinden.
    Naar aanleiding van jullie ervaringen heb ik in ieder geval wel besloten om haar gewoon wat langer wakker te houden tussen de slaapjes... Afgelopen middag voor het eerst geprobeerd en dat lijkt wel goed te gaan: Thirza had tot 2 uur geslapen en om 4 uur heb ik haar weer op bed gelegd. Daar heeft ze een half uurtje af en aan wat gejengeld en stil geweest en is toen in slaap gevallen. We hebben haar om half 11 wakker gemaakt voor een voeding en ze kwam vervolgens om half 4 weer, (pff, en sindsdien kan ik niet meer slapen :(), dus ik ben even benieuwd of ze dan wel een beetje fatsoenlijk door gaat trekken naar de ochtend, (half 7 vind ik een redelijke tijd om zelf ook wakker te worden... veel vroeger moet het niet worden, zeker niet gezien het feit dat ik vanaf volgende week in ieder geval weer twee avonden werk en mijn slaap hard nodig heb). Maar eens zien of we dat ritme er dan een beetje in kunnen krijgen...
    Ik geloof al met al dat het vooralsnog ook erg belangrijk is dat Thirza niet overprikkeld raakt: als dat gebeurt is de boot echt aan en hebben we drama's hier rondom het inslapen!

12. Joveli

Joveli Niet meer actief

Helemaal niet goed ging!?!?! :confused: :confused: :confused:
    Dit is juist hardstikke goed! Menig moeder zou hier jaloers op zijn hoor.

Mensen denken altijd maar dat baby's de hele dag moeten slapen en dan 's nachts ook nog, maar veel baby's zijn gewoon wakker overdag hoor.
    2 of 3 x een kort hazeslaapje op een dag is juist hartstikke normaal.
    Mijn zoontje slaapt hooguit 45 minuten tot 1 uur overdag (en dus maar 1x) maar hij slaapt 's nachts heel erg goed.
    Jou dochtertje slaapt en 's nachts hartstikke goed én overdag ook nog eens. Als iemand zich geen zorgen zou moeten maken ben jij het geloof ik wel! :D

13. sanna

sanna Actief lid

19 jun 2006
    165
    0
    0
    financieel medewerker
    ZUID HOLLAND
    hier ook een wakkere dame hoor! hoewel het stukken beter gaat als in het begin toen sliep ze nooit overdag! Nu slaapt ze 2-3 per dag een uurtje soms met geluk 1.5 uur maar het verschilt echt per dag! soms slaapt ze rond 13.00 uur tot 16.00 uur maar soms iedere keer een uurtje! de nacht gaat ook redelijk goed, ze gaat rond 20.00 uur naar bed tot de volgende ochtend 8.00 uur! Wel met een voeding om 23.00 uur en een voeding om 4.00 uur

14. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland

15. raspberry

He,

ja, ik begin in de gaten te krijgen dat het allemaal niet zo rampzalig is als het CB me wilde laten geloven. Maar het is hier wel zo dat ze echt hardstikke moe en overprikkeld raakt als ze overdag enkel die hazeslaapjes doet... als ze dan niet bij een van ons mag zijn, ligt ze te jengelen en daarna te krijsen: dat is dan weer niet helemaal normaal, ;) En voeden is dan dus ook een ramp: dan gaat er niks meer in. Dat zijn dus wel graadmeters dat het echt niet lekker ging en ze echt wel meer slaap nodig had dan ze pakte...
    Maar goed, de osteopaat doet wat dat betreft wonderen en ze knapt wel op, maar in het vinden van een goed evenwicht waren we nu wel een beetje aan het zoeken van: Hmm, hoe veel moet ze nou eigenlijk echt slapen?
    Overigens: die lange nachten hier worden nog wel onderbroken door wat voedingen he? 't Is niet dat ze van 7 tot 7 doorslaapt zonder voeding: ze krijgt rond 22/23 een voeding en meldt zich dan meestal rond 4/5 nog een keer...
    En als ik het heb over dat het helemaal niet goed ging, ging het over hazeslaapjes van 2-3 keer 20-30 minuten, waarbij ik minimaal een half uur bezig was om haar in slaap te krijgen, (en dan was ze echt wel moe, maar zelf slapen ging gewoon niet).

Maar goed, zoals het nu loopt, mogen we redelijk tevreden zijn geloof ik ;)

Deel Deze Pagina