hoi hoi, Mijn dochter is inmiddels 3.5 maand en vandaag weer bij het cb geweest. Ze doet het prima en heb dan ook niet echt iets te klagen momenteel. Ik geef 5 voedingen van 180/6. Het cb vertelde dat ze mag overgaaan naar 4 voedingen aangezien ze nu 6185 weegt. Maar toen ik vertelde dat ze in de nacht nog steeds wakker wordt (dit los ik steeds op door de speen te geven, met gevolg dat ze dan steeds een uur tot anderhalf uur slaapt en dan weer wakker wordt. Niet huilend maar beetje slaperig jengelend) zei het cb dat ik mocht beginnen met rijstebloem in de laatste fles. Ze vertelde dat ik het beste het maatschepje van de voeding kan gebruiken, alleen heb ik geen idee hoeveel schepjes ik er dan bij moet doen. Hoeveel rijstebloem doen jullie bij een fles van 180/6? En zitten er nog negatieve dingen aan rijstebloem? Heb het bij mijn eerste dochter namelijk nooit gegeven en was ook eigenlijk van plan dit nu weer niet te doen.
Hier raadt het CB rijstebloem juist af omdat het een dikmaker zou zijn... hier heb ik me altijd weinig van aangetrokken hoor... Rijstebloem naturel bevat vrij weinig dingen waar ze allergisch van kunnen worden, dus proberen kun je het altijd. Eerst met 2 schepjes bijvoorbeeld en kijken hoelang ze het daarop volhoudt. Voor het doorslapen heb ik juist Forte voeding gekocht en pas later overgegaan op de toevoeging van rijstebloem. Misschien een idee? Of anders de 5e fles halveren en die langzamerhand afbouwen tot ze er niet meer naar vraagt, vaak is de nachtfles ook nog gewenning.
Mijn zoontje is 3 maanden en weegt 6580 gr. Vandaag gewogen. Hij drinkt 4x 180 en 1x150. De arts op het cb vroeg of hij daar wel genoeg aan had. Nee, dat heeft hij niet dus dat laatste kleine flesje gaan we ophogen. Zij zei daar niets van. Gek toch, dat al die cbs iets anders zeggen.
Ik vind t een raar advies om een baby die s nachts komt, een flesminder te geven. Rijstebloem is geendoorslaper, maar dan zou je ze minder eten gaan geven om in 1 fles extravoeding te doen om ze langer door te laten gaan, raar. Zou gewoon 5 flesseen doen en geen pap.
Eens met suusjeuh. Ik zou zelfs van een paar voedingen overdag wat afhalen zodat je snachts een klein flesje kunt geven. Ze heeft duidelijk honger.
Heb gisteravond de laatste fles om 22.00 gegeven met wat rijstebloem erin. Ze is vervolgens om 2,3&4.30 wakker geworden. Heb het steeds geprobeerd te rekken met haar speen wat ook steeds lukte voor een uurtje. Ze schopte ook telkens haar deken weg waardoor ze weer wakker werd vanwege haar blote voetjes, na ontzettend vaak weer instoppen heb ik haar een slaapzak aangedan en om 4.30 zag ik het niet meer zitten dus heb een fles gegeven. Ik heb telkens niet het idee dat ze honger heeft omdat ze nooit huilend wakker wordt en ook gewoon breed begint te lachen als ik boven haar bedje sta. Maar toch wordt ze telkens wakker. Ze heeft overigens wel eens een paar nachten doorgeslapen tot +/- 7uur in de ochtend dus ik weet dat ze het wel kan. Ik moet zeggen dat ik niet oververmoeid ben omdat ik inmiddels gewend ben geraakt aan dit slaapschema. Vanavond probeer ik nog een fles met rijstebloem, alhoewel ik denk dat dat niet echt helpt tegen doorslapen.
Het vele wakker worden komt ws juist door de rijstebloem, omdat de darmpjes moeten wennen aan eten verwerken in de nacht. Ik vind hier om 3 uur een voeding erin en terug naar bed sneller en makkelijker als elk uur rekken met een speentje.
Ik denk niet dat het door de rijstebloem komt. Gister heb ik dit namelijk voor de eerste keer gegeven, en het steeds wakker worden in de nacht doet ze al vanaf het begin (op een paar nachten doorslapen na). Normaal wikkel ik haar in een doek en dan onder de dekens. Vandaag heb ik haar een slaapzak aangedan omdat ik het vermoeden heb dat ze wakker wordt vanwege de dekens die ze telkens weg schopt. Het is het proberen waard dus ben benieuwd of het effect heeft.. En ik heb idd ook gedacht dat het makkelijker is om haar rond 3 een fles te geven, maar op een gegeven moment had ik het idee dat ze hier alleen maar een gewoonte van ging maken. Vandaar dat ik haar nu steeds de speen geef, ze valt oom gelijk in slaap na een paar keer zuigen.
Wat is dat toch altijd een gezeur over 'gewoonte maken' of 'gewennen'??? Kinderen zijn geen machientjes en ze kunnen geen klok kijken. En als ze in de nacht wakker worden dan worden ze wakker. Daar helpt geen rijstebloem aan...
Nou gezeur wil ik het niet noemen. Tuurlijk kunnen kinderen geen klok kjjken. Maar als moeder durf ik wel te zeggen dat ik op een gegeven moment merkte dat ze in de nacht geen voeding nodig had. Dit omdat ze wel een tijd heeft doorgeslapen, en in de tijd dat ik wel nachtvoedingen gaf werd ze echt huilend van de honger wakker. De laatste tijd wordt ze slaperig jengelend wakker en zodra ik een speen geef draaien haar ogen ook gelijk weer weg en valt ze in slaap. En wat betreft de rijstebloem. Ik heb dit topic niet geopend omdat ik zo graag wil dat mijn dochter gaat doorslapen, want ik vindt het niet hinderlijk. Was alleen benieuwd hoeveel rijstebloem ik bij haar laatste fles kon toevoegen zodat ik ze in ieder geval niet teveel geef.
Ik ben het met je eens en noem dit ook absoluut geen gezeur. Er zijn echter altijd personen die vinden dat men zeurt of aan het experimenteren is als ze advies vragen aan andere moeders. Onze zoon slaapt sinds 1 week door hij wordt ook af en toe midden in de nacht wakker en is dan tevreden met de speen. Hij is uit zichzelf met de tijd gaan schuiven. Wordt nu tussen 6 en 7 wakker Sinds 2 dagen hebben we afstand gedaan van de puckababy en slaapt hij in en slaapzak.moet zeggen dwt dit tnt goed gaat. Hij is iets eerder wakker maar mag absoluut niet klagen Ik ga ook dit verder volgen heb nl zelf ook al rijstebloempap in huis gehaald. Had van een collega het advies gekregen om met een schepje te beginnen zodat de darmpjes rustig kunnen wennen. @ dirksmama ik heb meerdere reacties van je gelezen waar je erg goed bent in het leveren van kritiek. Dit kan naar mijn mening ook vriendelijker zonder meteen iemand aan te vallen die om advies vraagt.
Nou ben het hier tich best mee eens... Al zou ik t anders verwoorden Je kindje is PAS 3,5 maand... Dat je kindje niet doorslaapt is volkomen normaal Ook al is het een paar keer gebeurt, waarschijnlijk had je die paar keren geluk... Geef gewoon een klein flesje desnoods met normale hoeveelheid water alleeb met iets minder voeding.. Je kindje schiet er niks mee op elk uur wakker te worden en jij ook niet.. Je kindje word toch ergens wakker door anders zou je kindje niet elk uur wakker worden En je kont heus ook wel een x van de nachtvoeding af dat blijven ze niet 'aangewend' tot de rest van hun leven En btw soms kunnen ze gewoon behoefte ebben aan een nachtvoeding... Hier vorige ook nog gehad
Of rijstebloem echt nu heeft. Dat weet ik ook niet. Alleen mijn dochter sliep van af 7 weken tot ongeveer 4.5 maand door. En ze word met nu nog elke nacht wakker. Juist voor een fles drinken. Tja rekken met speen heb het ook nooit gedaan. Zou gewoon die fles s nachts geven. Kijken of ze dan wel weer lekker verder door slaapt. Dus zal er niet van uit gaan dat je kindje in eens weer door gaat slapen. . Mijn oudste is wel door gaan slapen met z.n zes weken maar werd met 11 weken ziek. Hoesten ect. Maar heeft gelukkig wel iets beter geslapen dan zijn zusje s nachts.
@zusterke; Ik vindt het inderdaad ook geen gezeur. Dit is en blijft een forum waar mede moeders elkaar helpen en bijstaan met adviezen en tips. Dit mag dan ook helemaal geen zeuren genoemd worden, en al vindt iemand dit mag dat idd anders geformuleerd worden. @sam20; Ik begrijp dat mijn dochter PAS 3.5 maand is. En ook dat ik heus wel van die nachtfles afkom, daar ben ik niet bang voor. Maar als moeder zijnde ben ik van mening dat je heel goed kunt inschatten of je kind wel of niet een nachtvoeding nodig heeft. Een kind wordt niet alleen maar wakker vanwege honger, hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn.
Onze dochter slaapt al vanaf 12 weken van 7 tot 7. Echt al een blok beton, niet wakker te krijgen! Dus doen we dat ook niet. (we hebben een heel prikkelbaar meisje dat haar slaap hard nodig heeft om alle indrukken te verwerken) Maar 's ochtends werd ze dan huilerig wakker en ik wilde de laatste fles niet te ver ophogen. Daarom hebben we rijstebloem in de laatste fles gedaan en sindsdien wordt ze niet meer huilend wakker, maar lachend. Wij zijn ook met 3.5 maand begonnen. Eerst met drie theelepels, toen vier en nu krijgt ze er vijf. Ze zeggen trouwens dat het verstopt, maar ons meisje poept er eigenlijk alleen maar meer van..
Ik hou niet van het woord 'gewennen'...kinderen komen 's nachts als ze het nodig hebben. Hebben ze het niet meer nodig, dan komen ze niet meer. Ik vind dat het enige waar een kind aan hoort te wennen is dat zijn ouders reageren op zijn signalen m.b.t. wat het kind nodig heeft. Gewennen wordt vaak negatief gebruikt, als een soort synoniem voor verwennen. Terwijl het gelijk zou horen te staan aan vertrouwen, niet aan verwennen.
Helemaal gelijk hoor. Het hoeft niet altijd honger te zijn. Mijn kleine slaapt soms door maar soms ook niet en dan krijgt hij een klein flesje. Als het echt honger zou zijn zou hij geen genoegen nemen met dat kleine (troost) flesje. Lees anders het onderwerp nachtfles afbouwen? Eens door.... Staan (na een hoop verwijten en gezeur van bepaalde mensen) erg nuttige tips in!