Wanneer over naar groep 2?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamavanJenY, 31 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Mijn zoon zit sinds begin januari in groep 1, het is een combi klas 1+2
    Ik hoorde via mijn zs dat mijn nichtje over is naar groep 2, hun schelen maar 3 maanden, zij zit wel op een andere school.

Dus ik vraag me af welke leeftijd eigenlijk normaal is om over te gaan, als je hier überhaupt al wat van hoort als de klas samengevoegd is groep 1 en 2?

Ik ben het helemaal vergeten te vragen tijdens het oudergesprek.

Welke leeftijd ging jullie kleuter over naar groep 2?

2. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Heel veel scholen hanteren de 1 januari grens. Kids van voor 1 januari stromen door en kids die na 1 januari op school zijn gekomen, gaan nog een keer groep 1 doen. Dus het klinkt logisch dat die van je schoonzus naar groep 2 zou gaan.

3. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Scholen moeten de 1 januari grens aanhouden. Vandaar dat jouw kind nog in groep 1 zit.

Sterker nog mijn zoon is van 8 januari van mijn vriendin 31 december. Hij zal volgend schooljaar naar groep 2 gaan en die van mij niet. Tja ergens moet een grens getrokken worden.

Ik ben wel blij met 2 5 jaar kleuteren.

4. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Aha oké zo werkt dat dus.
    Bedankt meiden :)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het 'moet' niet, ik ken genoeg verhalen van kindjes van half november die twijfelgeval zijn en of in groep 1 of groep 2 (alsnog) een jaartje extra kleuteren.

Tot 1985 was het simpel, elk kindje dat voor 1 oktober 6 werd ging door naar groep 3, de rest bleef op de kleuterschool.
    Nu is kijkt men meer naar het kind zelf en in het achterhoofd houden ze de 1 januari grens aan. Maar het is niet meer zo zwart-wit als vroeger.

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nov/dec kinderen, zoals mijn tweeling wordt bekeken of ze volgend jaar met 5,5 jaar toe zijn aan groep 3

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Op de school van onze oudste zoon ligt de doorstroomdatum op 15 november. School heeft ervaren dat kindjes die later dan half november aan het schooljaar beginnen, pas echt beginnen in januari door Sinterklaas en de kerstvakantie.

Onze zoon is van 10 november en was daarom een bespreekgeval, maar hij is wel overgegaan naar groep 2 en de juffen verwachten ook dat hij na 1 jaar in groep 2 doorstroomt naar groep 3.

8. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Wisselt wel wat per school nog, maar in principe is 1 januari de datum waar mee gewerkt wordt. Als een kind echt eerder toe is aan meer, of juist niet, wordt daar meestal wel rekening mee gehouden.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit inderdaad.

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Mijn zoontje is van dec 2009 en gaat na de zomervakantie naar groep 2

11. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Mijn zoon is in jan gestart en gaat naar groep twee.hier bekijken ze per kind of t toe is aan groep 1 of twee, o geacht de startdatum.

12. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Klopt maar dan is het officieel blijven zitten

13. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Er is wettelijk niets geregeld wanneer een kind naar groep 3 moet.
    Vroeger was het zo dat er een grens was van 1 oktober, maar die is vervallen.

Veel scholen gebruiken nu de 1 januari grens, maar dat is hun eigen keuze.
    Er zijn ook veel scholen die kinderen van voor 1 oktober over laten gaan, kinderen jarig tussen 1 oktober en 1 januari apart bespreken en kinderen van na 1 januari nog een jaartje laten kleuteren.

Het is niet "officieel laten zitten" als een kleuter van december nog een jaartje extra in de kleuter klas zit. Zolang het kind maar op 14 jarige leeftijd maar klaar is met de basisschool.
    In groep 1 en 2 kan je niet blijven zitten.

14. misa

misa Niet meer actief

Mijn zoon is van begin december en blijft ook in groep 1. Zou ook niet anders willen.

15. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Mijn zoon gaat ook over naar groep 2 en is 1 januari op school gekomen.
    Als hij na groep 2 over zou gaan naar groep 3 is hij 5,5.

16. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Want?

17. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Dat zou hier ook zo zijn en dat vonden wij te jong, zeker voor een jongetje ;), dus die gaat nu nog een jaar grope 2 doen maar dan met een eigen leerprogramma en al wel leren lezen, schrijven en rekenen erbij

18. misa

misa Niet meer actief

Omdat ik vind dat hij anders te kort kans heeft om te kleuteren. Daarnaast is hij snel vermoeid en heeft hij lang niet volledige schoolweken gehad.
    Hier is ook een combinatie 1/2, dus als hij toch toe is aan meer, kan hij zo aan de werkjes ed van groep twee mee doen.

Ik vind een oktobergrens oid niets mis mee. Of alle kids van okt en nov die apart en kritisch besproken worden. Waarom zo snel door naar een volgende klas?

19. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Mijn zoontje gaat over 2 weken beginnen in groep 3. Hij is van 1 okt. '09.
    Ik weet dat hij er cognitief wel aan toe is (loopt op de dingen die zijn interesse hebben mijlenver voor), maar of ik er heel blij mee ben... ik weet het nog niet. Hij komt van speciaal onderwijs en gaat nu over naar regulier. We zullen zien.
    Op school hanteren ze volgens mij ook de januari-grens maar er wordt wel naar elk kind apart gekeken.

20. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Vanwege je onderschrift, ga ik er even van uit dat hij autisme heeft? In dat geval zou ik zelf denken dat groep 3 juist wel fijn is: meer structuur, meer op de stoel. Voor een kind met autisme lijkt me dat juist wel fijn en veel overzichtelijker dan de kleuterklas?

Deel Deze Pagina