Hey hoi, Ik heb een vraagje over het zindelijk maken/krijgen van een 2,5 jaar oude peuter. Ik ga morgen beginnen met hem alleen een onderbroek aan te doen en dan rond te laten lopen. Is dit goed of is zonder iets beter? Helaas hebben we geen buiten (tuin of balkon) en dus zal hij dan ook veel binnen zitten. Of hoe kan ik hem aanleren als we bijvoorbeeld naar de speeltuin gaan of een boodschap doen moet leren eerst naar de wc te gaan? Als ik nu vraag of hij op het potje een plasje wil doen wil hij het niet maar ik zie aan hem dat hij wel moet. Iemand tips?
gewoon erop zetten, consequent zijn....dus altijd als je ergens heen gaat, al is het bij wijze van maar ff naar de buren....op het potje! En geen luier aan doen, als hij er echt aan toe is dan zal hij vanzelf die klik maken en uit zichzelf naar het potje gaan...is dat nog niet zo..dan zul je vaak moeten verschonen en lijkt het me beter om nog even te wachten.
Ik heb veel gehad aan het boekje "Zindelijk worden in één week" van Gina Ford. Zoon was met 23 maanden zindelijk in 1,5 week en dochter met 24 maanden in 3 dagen (poepen lukt helaas nog niet altijd op het potje maar plassen foutloos) - makkelijke kleding aan of in bloot (is het allermakkelijkst voor je kindje maar niet voor jou) - een paar dagen thuisblijven en oefenen - geen luiers of luierbroekjes gebruiken (alleen met slapen) - moet je echt de deur uit (onderbroek onder de luier aan trekken of ongelukjes accepteren) - eerste tijd gewoon het potje mee nemen naar de speeltuin
Dank voor je tip. Helaas is wachten niet meer mogelijk omdat de kleine na deze vakantie naar de kleuterschool gaat (Frankrijk is hier eerder sneller in!!) en dus moeten we er nu echt aan geloven. Ik denk ook wel dat het gaat lukken, misschien niet binnen twee weken zoals de directrice zei maar goed! Ik ga hem dus morgen even binnenshuis houden en dinsdag eens ff naar de bakker lopen zo'n tien minuutjes verderop! Dank voor je tip.
Wil hij het zelf? Motivatie is 90% van het succes!! Heb je handige dagen uitgekozen? Bij ons wilde ze het zelf en ging het een middag heel goed (wel 20 keer op de wc, maar dat geeft niet). De volgende dag weer een dagdeel gedaan, toen een dag niet en toen weer een dagdeel, en toen dat eigenlijk steeds allemaal helemaal goed ging, heb ik haar na een paar dagen gewoon helemaal haar luier uit gedaan, de hele dag. Ook als we even boodschappen gingen doen. Voor de zekerheid een schone broek onderin de kinderwagen en gewoon doen (als je geen uren weg gaat). Daarom, kies handige dagen uit, zodat je ook niet veel weg hoeft. Ik zou gewoon een onderbroekje doen, vinden ze zelf ook vaak heel leuk. Zorg wel voor een goede voorraad en vieze onderbroekjes meteen even door een handsopje en ophangen, zodat je voor de volgende dag weer schone hebt. Tijdens het spelen vroeg ik het altijd even, en voordat we weggaan moet ze van mij gewoon standaard even. Eigenlijk hebben we haar daarna nooit meer een luier aan gedaan overdag, maar alleen 's nachts in bed nog. Het is het duidelijkst voor een kind als het gewoon altijd naar de wc moet gaan als het moet plassen. Niet de ene keer wc, dan weer een luier. Dan vergeten ze bijvoorbeeld weer dat ze geen luier aan hebben. Mijn dochter vraagt nog steeds wel eens 'heb ik een luier aan?' en het is wel handig als het gewoon altijd niet zo is. Succes!! En vergeet niet: als het niet zo goed lukt, lekker laten gaan en over 2/3 maanden nog eens proberen. Je hebt nog de tijd!
oh dat is snel...maar ja idd, in belgie doen ze dat ook, en daar zijn de kids ook vaak al compleet zindelijk! Hier in NL zijn we gewoon wat later...dus het moet mogelijk zijn. De tip zal je waarschijnlijk misschien toch zelf uit moeten vinden, elk kindje reageerd ergens anders op. Misschien belonen met stickers.... En vooral..niet dwingen...... Ik heb een dochter met moeilijk zindelijk worden, maar ik neem geweoon een tas met broekjes en leggings mee...rokje aan en dan als ze nat of vuil is krijgt ze schone kleding aan...als ze naar het toilet gaat krijgt ze een goed zo van ons...(moet niet al te speciaal worde elke keer een kado hahaha) en als ze op het toilet poept dan krijgt ze een sticker op haar kaart...is die vol (30 stickers) dan krijgt ze iets wat ze heel graag wilt....mag ze zelf uitzoeken in de speelgoed winkel (max 15 euro) Helpt haar heel goed om het in ieders geval elke keer te proberen...ondanks nog veel ongelukken (vooral ontlasting is moeilijk hier) gaat het plassen super!! daar bijna geen ongelukken meer in, behalve als ze heel gespannen bezig is met iets.... Succes!!
gewoon plannen voor de 1ste dag(en) dat je thuis kunt blijven. Daarom begin ik ook pas morgen en niet toen we nog vakantie hadden en veel onderweg waren. Zoonlief geeft het wel aan dat hij op het potje wilt en houdt het dan tot die tijd netjes op. Loopt als we thuis zijn gewoon in zijn blootje rond. Als het morgen goed gaat neem ik hem ook zo mee naar school, max 5 minuutjes er heen op school kan hij ook plassen als het moet en terug ook weer 5 minuutjes dus dat moet kunnen. Als je langere uitstapjes maakt dat gewoon genoeg reserve kleding mee en eventueel potje mee. oeft niet lang te duren hoor: dochter gaf niets aan en was in 1 ochtend zindelijk. kwartje kan dus snel vallen.
Jee Nic, ik dacht dat de mijne al jong moest maar die van jou moet nog eerder... Is hij in december jarig? Mijn oudste wordt 7 september, op z'n 2e schooldag, 3 jaar. En ook hij moet er dus aan geloven in september... Hij is nu net een maand zindelijk. 'Saved by the bell' zeg maar. Ik had het in juni al eens geprobeerd, jammergenoeg zonder succes. Nu was het echt in 2 weken gebeurd, dus het kan zeker wel!! Ik heb het potje in de woonkamer gezet. Onderbroek aan en regelmatig vragen of hij moest. Het was voor hem echt een knop die om moest want na 3 dagen 1 of 2 ongelukjes te hebben gehad was het zo gebeurd. Wel deed ik nog een luier om als we langere uitjes maakten. Die hebben we na die 2 weken afgelaten en dat ging gelijk helemaal goed. Hij gaat nu zelf naar de wc of op z'n potje (hebben alleen wc boven dus potje staat nog beneden) en we hebben al in ruim 3 weken geen ongelukje meer gehad. Stickers boeiden hem trouwens niet, de hemel in prijzen des te meer... Ik denk zelf dat het beter is om wel een onderbroek aan te doen. Als ze niets aanhebben en het dan gewoon laten lopen merken ze nog niet dat het beter is om naar de wc te gaan. Het was misschien rot maar F. huilde bij elk ongelukje omdat het zo rot voelde voor hem (hij houdt ook niet echt van vies, dus dat scheelde ook wel denk ik). Maar zo viel het kwartje dus wel sneller. Succes ermee, ik hoop dat het gaat lukken. Weet zelf hoe irritant het is als er druk op staat en je eigenlijk geen keuze (meer) hebt dan door te zetten...
Hier hebben we dat ook soms. Ik weet dat ze moet, maar ze wilt niet. Gewoon op het potje zetten is soms best lastig. Als ze geen zin heeft, maakt ze zichzelf tot plank, gaat piepen en gaat dus echt niet gewoon even zitten plassen. Wat wel soms helpt: met een speeltje op het potje zetten of met de pop die ook een eigen potje heeft en die ook moet plassen werk hier heel goed! Verder hier geen onderbroek meer aan overdag. Heel af en toe een ongelukje, dan gewoon reservekleding mee.
vertellen wat je allemaal moet doen voordat je naar speeltuin gaat.hier is het:schoenen aan, jasje aan, plasje doen, alle lichten uit om energie te sparen,sleutels pakken. soms wil hij het niet dan zei ik in het begin dan maar ff zitten op wc en mama gaat tellen. ik telde tot 10 en hij deed het wel ondertussen. en als hij niet wil zitten dan gaan we niet, mama wacht... tegenwoordig kan hij soms weigeren maar dan hoeft hij het echt niet, dus we gaan en terug dan pas n plasje.
Dank dank voor jullie berichtjes. Laat ik het in dit topic ook nog even zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar wel begrijp, dat we nu voor het blok worden gezet ivm met zindelijk. Uk is er duidelijk klaar voor hij geeft duidelijk aan dat hij wat in zijn pamper heeft gedaan en komt dan om schone billen vragen. We hebben het in het verleden al eens twee keer eerder geprobeerd maar was het bij mij vooral de druk te hoog. Nu moet het wel (over drie weken eerste dag school!) en dus zijn we vandaag gestart. Net een mega ongeluk in de kamer maar ik kon rustig ademhalen en zeggen dat het een ongelukje was net zoals in het boekje wat we nu regelmatig lezen. Persoonlijk zou ik dus zeggen goh we wachten nog een half jaartje en hij gaat die dagen nog naar de creche maar helaas werkt het systeem zo niet in Frankrijk. Balen maar goed het is zo ... we zullen zien of we het binnen twee weken (hebben we nog een week speling!). Ik weet het het is niet lang maar goed. We gaan er voor met zijn tweeën en gaan voorlopig niet naar buiten ... althans op een rondje bakker na! Dank nogmaals voor de reacties! @Fransa hier geboren half januari!!! Net in de groep dus die wel of niet mag en wij hebben het GELUK dat we naar de kleuterschool mogen
Hier werkt bij 'ik wil niet naar de wc' chantage. Dus ok, dan ga je niet naar de wc, maar dan kunnen we ook niet naar de speeltuin want daar hebben ze geen wc, of ok, dan gaat mama wel alleen en blijf jij hier. Dan gaat ze altijd heel erg snel toch even, haha. Ow en eigenlijk vind ik chantage niet zo'n optie, maar hiermee werkt het wel echt..
mmm dat gaat hier niet werken ben ik bang ... die uk neemt niks van me aan. En als ik zeg 'dan ga ik wel alleen' dan zwaait die!! Maar thx voor je tip!
Ben wel even benieuwd of je idd vrijwillig hebt gekozen om hem dan nu al naar school te laten gaan? Ik heb nog rond gevraagd of die van mij misschien in januari kon instromen (volgens mij hadden ze die vraag nog noooooooit gehad....) en bij de plaatselijke crèche geïnformeerd of ik hem daar nog voor een jaar in kon schrijven (tuurlijk niet, hij wordt toch 3??). Dus met pijn in m'n hart besloten hem dan toch maar in te schrijven voor school. Voor mij hoeft het eerlijk gezegd nog niet zo. Ben nog niet zover dat ik er ook echte grote voordelen van inzie (de pech hier is ook dat hij 2 hele dag van 08.30u tot 18.00u zal moeten omdat ik werk)... Onze 2e is van 19 januari, maar die gaat dus gewoon lekker in september 2014. Ons buurjongetje is trouwens van 6 januari maar daar was nooit aan de orde volgens mij dat hij afgelopen schooljaar al zou gaan. Sorry voor off-topic, maar was dus even nieuwsgierig... Oh ja, mocht je de deur uitgaan; altijd eerst even op het potje zetten. Hier is het vaak; hoeft niet! Maar uiteindelijk komt er altijd wel wat. In de auto ligt nu standaard een tasje met 2 reservesetjes. Gelukkig nog nooit nodig gehad...
Hier exact hetzelfde. Heb gevraagd of uk tot en met januari dan op de creche kon blijven en dan naar school. Maar en de creche wilde niet verzekeren dat er een plaats voor hem was en de school wil niet dat kindjes halverwege het jaar instromen. Heel raar voel me zo gedwongen wordt er helemaal .... van. Maar goed het systeem lijkt hier al jaren goed te helpen. Ik vroeg me alleen af. Als uk dadelijk niet zindelijk is mocht hij wel komen mits pamper aan geloof ik en dan niet verschonen maar rond laten lopen. Dat lijkt me en verwarrend en ik vroeg me af als hij niet zindelijk wordt ... dan moet hij dus thuis blijven en pas volledig komen als hij helemaal zindelijk is. Voor mij hoeft het allemaal niet zo. Houd er niet van als ik iets moet. Helaas moet ik er nu aan geloven. Gelukkig werk ik van thuis uit dus is het niet een giga groot probleem als hij even thuis is ... maar moet er niet aan denken dat hij er ff over doet om zindelijk te worden en dan bijvoorbeeld in november wil komen en dan niet mag ... voor het hele jaar niet. Vind ze hier niet echt flexibel met kinderen in laten stromen. Raar dat dat niet kan! Succes het komt allemaal goed met die kleine spraakwatervallen van ons!!!
Hier ook een kindje die op haar derde naar school moet (spanje) en dan ook zindelijk moet zijn. Omdat ik onregelmatig werk kan ik niet altijd even consequent zijn met het potje, sleur het potje dan ook niet overal naar toe. Maar heb er meer een spelletje van gemaakt en bij elk plasje een vreugde dansje gemaakt en het potje vervolgens samen legen in de wc, uitspoelen in het bidet en dan een stickertje uitzoeken. Zo af en toe eens geoefend en mijn meisje kon al heel snel op het potje plassen en loopt nu vaak overdag zonder luier. Nu het poepje nog oefenen....dat wordt nog altijd niet op het potje gedaan maar dan vraagt ze of ze haar luier nog even om mag... Beter zo dan het ophouden.
Ben zoooo blij dat ik niet de enige ben met het probleem. Vandaag wat lekkage bij de onderburen maar het ging al weer een stukje beter ... er is zelfs 20 cc in het potje beland YEAHHHHH