Nog wat informatie (kan het niet laten, sorry. Vind dat er soms (SOMS) te makkelijk gedacht wordt over het laten huilen van je baby zonder dat mensen op de hoogte zijn van mogelijke gevolgen op langer termijn) Knuffel je kind gezond | Kiind.nl Dit is de conclusie: De oorsprong van gecontroleerd laten huilen is een techniek die werd aangeraden vanaf 6 maanden: De misleiding van het gecontroleerde huilen Dit vind ik een aangrijpende zin in bovenstaand artikel: En nog een laatste: Huidcontact - Ecomama Nogmaals, ieder maakt zijn eigen keuze en die veroordeel ik ook niet. Maar denk niet te makkelijk over huilen. Je baby wil je niet pesten, hij heeft je nodig. (denk ik dan, maar dat is slechts mijn mening )
@juju Dat is misschien wel zo. Maar ik merk aan Finn dat hij echt beter in zijn vel zit nu. Want als hij moe word wil hij niet op de arm en ook niet in de box. Leg ik hem in de kinderwagen slaapt hij net een uurtje meer niet. Tis ook niet zo dat ik hem uren laat huilen hoogstens 10 min heb ik met mijzelf afgesproken, en meestal slaapt hij al veel eerder of hij slaapt direct zonder te huilen.
Oh het gaat me er helemaal niet om dat je je aan mij moet verantwoorden, dat zou wat zijn zeg. Nee hoor het gaat mij niets aan welke keuze moeders maken, je kent je eigen kindje immers het beste. Het gaat mij om het lang laten huilen van (hele jonge) baby's omdat de angst bestaat dat ze nooit 'normaal' (wat is normaal? ook maar iets wat is opgelegd door onze maatschappij toch?) zullen gaan slapen. Ik vind 3,5 week héél jong en ik zou zelf mijn zoontje van 2 maanden nóóit 20 minuten laten huilen. En mijn reactie op Dnise met haar zoontje uit het ziekenhuis: niet bang zijn hem veel aan te raken en te knuffelen. Met name om haar heb ik deze links geplaatst. We lijken zo bang om onze kindjes aan te raken en te troosten terwijl dit juist het meest natuurlijke is om te doen. Maar nogmaals: dit is slechts mijn mening, ik ben er van overtuigd dat als iedere moeder haar eigen gevoel volgt (en maatschappelijke normen over wat zou moeten en normaal is loslaat) de juiste keuze maakt voor haar en haar baby.
ik ga ook zker op mijn instinct af! en mijn gevoel!... heb 18 dagen zonder hem moeten doormodderen en het liefst heb ik hem gewoon heel de dag bij me!... die 18 dagen krijg ik niet meer terug dus elke seconden dat ik met mijn moppie kan kroelen en doorbrengen doe ik dus ook met als gevolg dat we al 2 wken makkelijk eten en als hij echt moe wordt stop ik hem ook gewoon lekker in zijn voorverwarmde bedje! want ook dat is iets dat ons moppie erg kan waarderen! even opwarmen met een kruikje en meneertje gaat er lekker voor liggen en tukt dan gewoon 3 uur weg en ja pech voor ons maar rond etenstijd begint hij met mopperen! dus dan maar een makkelijke hap en lekker kroelen! en wiegen
Dnise... Haha herkenbaar dat hij rond etenstijd gaat mopperen! Mijn dochter is vandaag precies een maand. En die heeft ook een mopperuurtje rond etenstijd. Nu maak ik het eten vast klaar voor haar voeding van 6 uur. Haha... En daarna lekker in de draagdoek. Dan heb jezelf nog een beetje je handen vrij om het op te warmen. Heerlijk vind ze het in de draagdoek.
Had onze zoon ook altijd! Heb vaak genoeg het eten voor vriend in hapklare stukjes gesneden zodat hij kon prikken en kauwen en onze zoon op de arm kon houden. En andersom ook Nu staat hij er vaak bij in de wipstoel als wij eten en 'kletst' lekker mee. Oh en Dnise hier ook altijd zijn bedje opgewarmd, we hebben wat kruiken gemaakt hoor in het begin Kroelze! (draagdoek vinden veel kindjes fijn, is misschien idd een goede tip. Vind het zef prettig, als hij een onrustige dag heeft (lees; veel mama nodig heeft) dan doe ik hem in de doek en kan ik zelf ook nog wat doen).
Doe ik ook. Heb geen zin om een uur bij haar bedje te staan om haar in slaap te krijgen, met speentje, aaien en dergelijke. Dat deed ik de eerste weken wel. Nu doe ik ze als ze onrustig blijft na een voeding gewoon in de draagdoek en dan slaapt ze binnen een half uur. Heerlijk!
Ik zeg: Boek: Regelmaat brengt rust van Ria Blom? Ben het sinds vandaag aan het toepassen, ben super benieuwd!!
@Juju: wat een mooie stukken heb je er neergezet. En wat een wijze woorden. Ik kan me er heel erg in vinden en heb ook mensen in mijn omgeving die er heel anders over denken. Ik wil mij steeds verantwoorden en ga me rottig voelen. Terwijl ik helemaal achter mijn keuzes sta. Dus heb ik me voorgenomen om me niet meer te verantwoorden en hoogstens te zeggen: wij doen het gewoon zo. Of: ik vind dat zo'n jong kind niet lang zou moeten huilen. PUNT. Maar erg fijn te lezen dat meer mensen er ook ongeveer zo over denken. En ook jouw onderschrift: Zo mee eens, werkt hier ook super!
Isabella heeft zichzelf altijd in slaap gehuild. van 5 weken af aan tot een jaar. Het werd wel minder, maar nog steeds gaat ze wel eens liggen "huilen". maar ik hoor (en hoorde) zo goed het verschil tussen huilen en huilen. Isabella ging als ze moe was ook gewoon liggen huilen bij me, troosten? onmogelijke missie En ook elize schijnt die genen te hebben, dus tja daar gaan we weer. Laatst bij Elize staan kijken toen ze lag te slapen en ze ging steeds huilen (daarom was ik bij haar), maar doet dit met haar ogen dicht, in slaap houding. Behalve het geluid verandert er niks aan haar, heel maf.. Elize heeft behoorlijke reflux dus we hebben genoeg huilen gehoord van pijn en van mamaikwilbijjezijnwantbenzoongelukkig... en in slaap huilen is anders... En hoe vaak ik me moet verantwoorden, ontaarde moeder, zielig etc etc. Tja, wat moet ik dan? nachten lang rondlopen met haar, terwijl ze gewoon niet gaat slapen?? Ze valt nooit op schoot in slaap, alleen in bed huilend of in de maxicosi/kinderwagen/draagdoek
Als ik jou was zou ik haar lekker bij je laten slapen en genieten van het feit dat ze dat nog wil want mijn dochter slaapt alleen nog maar in haar bed of af en toe per ongeluk in de box. Bij mama of papa op schoot slapen doet ze allang niet meer, ze is te druk met zitten of hangen of klimmen of andere vormen van gymnastiek! Laatst was ze een dagje ziek en wilde ze ineens wel weer bij me liggen, daar heb ik stiekem toen wel even van genoten Ze worden zo snel groter.....
heb niet alle reacties gelezen. ik ben over het algemeen anti in slaap laten huilen. hangt er vanaf wat je er onder verstaat. idd wat Taliaa zegt. Ik heb het bij de oudste 2 wel eens geprobeerd op advies. maar die hielden aan. en huilen en overstuur krijsen. De jongste is nu 7 weken en sinds 2 weken laat ik hem huilen. ik zet de babyfoon uit (heel hard huilen hoor ik sowieso wel) maar jengelen en een btje huilen zoals taliaa zegt... ikbenzozieligwantikliginbedennietbijmama huiltje vind ik anders. in het begin ging hij altijd wel heel even overstuur (1min) en als ik dan bij m was was hij compleet KO! dus ik dacht ineens huh?! hij heeft t nodig. en hij slaapt nu heel goed. voorheen sliep hij alleen op de arm of bij je. verder nergens. en dat kan gewoon niet. je kan niks. ik kon m ook niet weg leggen. maar als hij alleen maar overstuur was gegaan had ik het niet gedaan. hij heeft dit nodig. en ook ik vind het zielig. laatst was manlief thuis en die trekt m constant uit bed. gevolg. ipv paar keer hooguit 5 min huilen (als dat t al is) overstuur. want hij valt gewoon veel moeilijker in slaap. en huilt bij je ook als hij moe wordt. geeft heel goed aan dat hij eigenlijk rust en zijn bed wil. dus manlief even terug gefloten en t gaat nu super. (zit nog wel een verhaal met reflux en KMA aanvast.. maar even mijn ervaring) ben blij dat ik nu iig verder een super tevreden ventje heb die sinds een paar dagen veel lacht en geluidjes terug maakt (SMELT)
Ik wil hier wel bij vermelden (toch wat terug gelezen) dat als de behoefte daar is en de mogelijkheid ligt hij lekker bij ons. en hij krijgt bv waar hij graag enorm lang over doet (30-60 min) en hier dus ook een hoop kroel en knuffeltijd uit haalt ook haalt hij zijn zuigbehoefte hier uit ben ik achter. en t huilen wat hij doet is echt maar heeeel kort. en dat doet hij ook benee. echt zo'n slaaphuiltje. bij enige twijfel haal ik hem er uit om te kijken of t niet toch een boer of de reflux is. Ik ben ook niet bang al zou hij 24 uur pd bij me liggen dat hij dan NOOOIT in zijn eigen bed slaapt. ben van mening dat je een kind tot 6mnd niet kan verwennen(eigenlijk verpesten. want verwennen mag ) en die van mij de oudste 2 hebben ook tot ong 6mnd veel in ons bed gelegen. en t zijn enorme goede slapers in EIGEN bed. (ben er overigens nog wel van mening dat een moeder (de meeste) voelt wat t kind nodig heeft)
Moederliefde etc is ontzettend belangrijk maar wij vonden het ook erg belangrijk dat hij zelf kon inslapen, in zijn EIGEN bedje. Ook toen hij zo jong was. En tuurlijk hebben we met hem gelopen en getroost en gewiegd etc. Maar slapen doen ze MIJN INZIENS het beste in hun eigen bedje. Heb hem ook nooit s'middags in de box of wagen laten slapen (bewust dan iig, want soms had ik even gerommeld in de keuken en kwam ik terug en toen sliep meneertje, in de box, ja dan ging ik hem ook niet meer wakker maken)
Dank je Ik heb er zelf erg mee geworsteld, ons zoontje oko wel eens laten huilen op advies van anderen (dan zou het wel overgaan). Maar op een keer bedacht: ik ben verdorie niet gek. Niemand anders dan de moeder kan het beste aanvoelen wat goed is voor haar baby. En dus tegen iedereen gezegd: bedankt voor het advies maar nee bedankt. En op de opmerking: daar kom je nog wel van terug gezegd: nou dan kun je me dat lekker in mijn gezicht wrijven.En sindsdien loopt het hier soepel en ontspannen. Scheelt een hoop stress bij zowel mama als baby
Onze dochter is nu ook 3,5 week oud en huilt over het algemeen erg weinig ( even afkloppen) en meestal ga ik haar lekker knuffelen als ze huilt, maar we laten haar soms wel even huilen. Huilen is ook niet per definitie verkeerd, huilen is ook de enige manier waarop een baby zich kan ontladen / uiten. Wel houden wij het nu op maximaal 10 minuten ( en niet krijsen). Gisteren huilde ze 2x een blokje van 4 minuten ( met een pauze van 2 minuten) en daarna viel ze in slaap. voor ons geld dat het een beetje in balans moet zijn en je je eigen gevoel ook een beetje moet volgen. Dus vaak lekker knuffelen en troosten als ze huilt, maar soms ook wel even laten huilen.