ik heb misschien een stomme vraag,maar met de hoeveel weken ga je naar de dokter of verloskundige als je je eerste kundje verwacht? volgens de berekeningen ben ik nu waarschijnlijk 4 weken zwanger en weet niet zo goed waar ik verstandig aan doe. wie kan mij raad geven...
Ik heb de dokter geínformeerd toen ik 6 weken zwanger was en daarna meteen de verloskundige gebeld. Hier kon ik met 9 weken voor het eerst terecht.
Ik heb ook eerst de huisarts gebeld, die vertelde dat ik direct contact met de verloskundige kon opnemen. Op 6 maart staat het eerste bezoek bij de verloskundige gepland (9 weken). De huisarts maakt er alleen een notitie van in mijn dossier. Groetjes Franka
en hoe weet je precies hoeveel weken je zwanger bent? ik dacht vanaf je eiersprong maar op internet staat dat je dan al 4 weken zwanger bent ipv 2 weken? wie weet hier iets meer over?
Je zwangerschap wordt inderdaad gerekend vanaf de eerste dag van de laatste dag van je menstruatie en dus niet vanaf je eisprong
oke alvast bedankt dat betekend dus dat ik nu 4 weken zwanger ben tenminste dat hoop ik na 3 positieve zwangerschap testen. als iemand mij nog meer info kan geven dan graag
Hoi Buddy Je berekent je zwangerschap idd vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Als je je uitgerekende datum wilt weten moet je 40 weken optellen bij de eerste dag van je laatste menstruatie. (handig als je in je agenda zo'n jaaroverzicht hebt, dan kun je het heel makkelijk tellen) Verder hoef je niet meer via de huisarts naar de vk gestuurd te worden. Je kan meteen een vk bellen. Als er meerdere vk's in je stad zijn gewoon één kiezen die je aanspreekt. En soms als je in een dorp woont dan is er geen vk en is de huisarts ook meteen vk. Het verschilt per vk praktijk, maar meestal kom je tussen de 8 en 12 weken zwangerschap voor het eerst op controle. Er wordt dan vaak ook een echo gemaakt (of laten maken in het ziekenhuis) daarop kunnen ze precies zien hoever je zwanger bent. Soms is het bij een vk praktijk erg druk. Dus het is handig om zo snel mogelijk te bellen, dan weet je ook zeker dat je met 8 weken terecht kunt. Dus je kan nu al bellen om een afspraak te maken!
Bij mijn dochter (en zwangerschappen ervoor) hoefde ik pas met 13 weken bij de VK te komen (na termijnecho). Ik heb trouwens bij de zwangerschap van mijn dochter niet eerder gebeld dan met 10 weken of zo.. ik wilde eerst naar het ziekenhuis voor een echo. Deze zwangerschap is anders (vlgns mij willen ze je gewoon eerder zien). Ik moest met 8 weken al komen voor intake en echo. En vlgns mij daarna eens per 5 weken of zo.. En op een gegeven moment wat vaker..