Ik hoorde dit net op het nieuws, misschien niet geheel onbelangrijk Voor degene onder ons die gek op brie zijn Albert Heijn haalt brie terug Uitgegeven: 11 juni 2008 18:36 Laatst gewijzigd: 11 juni 2008 23:20 ZAANDAM - Albert Heijn haalt met onmiddellijke ingang zijn Cleris brie de meaux 45+ 200 gram terug wegens een aangetroffen bacterie. Het gaat om de brie met productcodes 010601 en 010602. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. De productcode staat op de achterzijde van de verpakking. "Consumenten worden dringend verzocht het product niet te consumeren. In het product is een bacterie aangetroffen die gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid", aldus Albert Heijn. De maatregel geldt alleen voor bovengenoemde brie. Van de overige kazen is de kwaliteit volgens de supermarktketen gegarandeerd. Bron: http://www.nu.nl/news/1608840/37/rss/Al ... terug.html Even voor alle duidelijkheid het ging hier om de LYSTERABACTERIE die is ernstig en schadelijk voor ons en onze buikbaby's...
Oje ik heb brie thuis liggen van de AH zal even checken welke dat is! Bedankt voor je oplettendheid ! Groetjes monique
Graag gedaan vond wel dat het hier tussen paste hij is door de controle heen geglipt.. En de bacterie is in Frankrijk ontdekt
hm.. nu vraag ik mij zowiezo af welke brie ik nou wel mag eten? mis het nml ENORM en heb er juist nu erg veel zin in! heerlijk op een stokbroodje.... dus wie weet het antwoord op mijn vraag?
Normaal gesproken mag je gewoon alle kaasjes eten, zo lang er bij de ingrediënten niet staat: rauwe melk of au lait cru. En dat geldt dan alleen voor zachte kaasjes. Pas op met boerenkaas of kaas van (franse) kaasboerderijen. Deze brie is echt een uitzondering, vandaar dat er gelijk melding van wordt gemaakt en uit de handel wordt genomen. Verder gewoon lekker brie blijven eten hoor, zolang je bovenstaande regel maar in acht neemt. Dit soort berichten moet je je niet door af laten schrikken.
Klopt, alle brie die in supermarkten verkocht wordt, kun je gewoon eten: ik ben er op gaan letten om geen rauw-melkse brie nu te kopen, maar alles was gepasteuriseerd, dus je kunt het gewoon kopen. Dat deze van AH nu wel even die listeriabacterie heeft, is echt uitzondering. Brie van echte kaasboeren ligt anders: die is regelmatig wel van rauwe melk, (smaak schijnt dan wel echt lekkerder te zijn, en in restaurants op de kaasplankjes, die zou ik ook even laten liggen. Overigens: als je toch die bacterie binnenkrijgt, wil het niet zeggen dat je baby er per definitie last van krijgt: de mogelijkheid is er en daarom raden ze het af. Voor jezelf is er niets aan de hand, in principe, tenzij je weerstand op een laag niveau is. Dat ze het terughalen heeft dus meer met die kwetsbare groepen te maken: zwangeren, bejaarden, kinderen, zieke mensen...