Kleine baby door extreme zwangerschapsmisselijkheid?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door EdN, 28 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Tijdens mijn zwangerschap ben ik helaas 9 maanden lang hartstikke misselijk geweest. Vooral de 1e 25 weken gaf ik dagelijks over en kreeg ik geen hap door mijn keel. Daarna werd het overgeven gelukkig minder, maar misselijk bleef ik, waardoor ik erg weinig heb gegeten. Om een beetje te compenseren heb ik wel speciale vitaminepillen geslikt voor tijdens de zwangerschap, maar niettemin heb ik me veel zorgen gemaakt om mijn kindje. De verloskundige gaf echter steeds aan dat dit niet nodig was, zolang ik voldoende vocht binnenkreeg. Dat was gelukkig zo. Uit echo's en schattingen van de vk bleek ook steeds dat de baby zich goed ontwikkelde, en hij werd uiteindelijk geschat op een fatsoenlijke 6,5 of 7 pond.

Na de geboorte bleek de kleine echter maar 2840 g. te wegen! Geen ramp verder, hij is helemaal gezond en doet het goed, maar toch was ik hier erg door verbaasd. Ik vroeg me ook direct af of dit toch veroorzaakt zou kunnen zijn door mijn weinige eten. Volgens mijn vk kan dat niet, maar goed, zij heeft natuurlijk ook steeds zijn gewicht verkeerd ingeschat, dus kan me voorstellen dat ze hier niet al te diep op in wil gaan. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het zelf eigenlijk best logisch klinken dat de beperkte voedingsstoffen die er voor mijn kleine beschikbaar waren zijn gebruikt om een perfect, maar klein, kindje te vormen, en dat er verder geen energie is 'verspild' aan afmetingen. Voor een eventuele volgende zwangerschap vind ik dit best fijn om te weten!

Alvast bedankt!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

De grootte van de baby bij de geboorte wordt bepaald door verschillende factoren zoals erfelijkheid, leefstijl enzo.
    Ook eten kan invloed hebben op het uiteindelijke geboortegewicht maar zal niet alleen de oorzaak zijn van dit lichte geboortegewicht. Die kleine pakte wat hij/zij nodig heeft van jou.

Groetjes Ineke

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Tja, dat is inderdaad wat mijn eigen vk ook heeft gezegd. Mijn man en ik en ik zijn echter allebei lang, waren geen kleine baby's, en er is nooit in mijn buurt gerookt o.i.d. Voor de zwangerschap at ik ook gewoon gezond, alleen tijdens was dat helaas dus niet mogelijk. Ik kan gewoon verder niets bedenken wat dit lage gewicht heeft veroorzaakt, behalve het (niet) eten. Ik denk wel dat ik hier bij een evt volgende zwangerschap - mocht ik dezelfde problemen hebben - wat dieper op in wil gaan, evt m.b.v. een diƫtiste of zo proberen om toch wat meer binnen te krijgen.

Bedankt voor je reactie n ieder geval!

Deel Deze Pagina