Via oudermatch en buren die haar blijken te kennen hebben wij een oppasmeisje van 18 gevonden om soms eens een avondje te laten oppassen. Ze doet de pabo en loopt stage op een basisschool hier im de wijk. Woont ook thuis bij haar ouders een aantal straten verder op. Al een poosje contact en binnenkort komt ze persoonlijk kennis maken. Ik wil het graag met haar hebben over beschikbaarheid, tarief, referenties en verwachtingen en natuurlijk uitleg over mijn zoontje. Maar wat zijn nou nog meer vragen die ik moet stellen?
Ik zou een ´moeilijke´ situatie schetsen en vragen wat haar oplossing daarbij zou zijn. Hoeft natuurlijk dezelfde oplossing als dat je zelf zou hebben maar je kan wel een inschatting maken over hoe ze omgaat met kinderen. Heeft ze eerder opgepast, wat is de leeftijdsgroep waarmee ze op haar stage werkt, heeft ze jongere broertjes of zusje.
Ik zou vragen naar ervaring, huisdieren, hobbies (kan je uit afleiden wat voor type het is), en verder zou ik haar geen examen afnemen, maar gewoon hele duidelijke instructies geven (ook op papier zetten) en je tel.nr achterlaten en zorgen dat ze ook bij iemand anders terecht kan igv spoed (haar eigen moeder bijvoorbeeld). Kinderen zijn bij iemand anders altijd veel makkelijk dan bij jouzelf, is mijn ervaring. Dl wil meestal niet zoveel weten vd avond-oppas, dus die heeft instructies gekregen alleen op huilen te reageren en vooral niets op te dringen (Dl slaapt tot nog toe gewoon door)