Pff ik heb een week in een gips corset gezeten (van boven mijn borst tot boven mijn knie) om te kijken of pijn in mijn si gewricht minder zou worden... En dat werd het.. Nu de volgende stap: operatief vast laten zetten.. Net nu we eindelijk de knoop door hebben gehakt om te kijken of een kindje ons gegund is.... Zit nu dus met de vraag (we vragen het uiteindelijk die arts waar ik heen moet natuurlijk ook)... zullen we voor of na een zwangerschap vastzetten.. Iemand toevallig ervaring met vastgezette bekken/si gewricht en zwangerschap? Kijk als het aan mij ligt, dan hopen we deze maand zwanger te zijn. En dan de operatie nog heeeel lang uit te stellen (zie ik zo tegen op bah)....
Hoi Marian, allereerst: vervelend dat je deze keuze juist nu moet maken en natuurlijk ook rot dat dit jou overkomt. Ik heb ook in een gipscorset gezeten om te kijken of een (3e) operatie voor mij zou werken. Dat ding wat ik had was ook vanaf mn knie tot aan mn borst. HIj was alleen afneembaar en omdat ik er knettergek van werd heb ik hem maar weinig om gehad. Te weinig om te kunnen beoordelen of zo'n operatie zinvol was. Ik ben weer verder gegaan met allerlei therapieën en nu gaat het redelijk. Maar ik heb nog een hele voorgeschiedenis erbij. Heb/had een spondylolisthesis, een afwijking aan mijn rugwervels en ben daar 2x aan geopereerd. Ook ik heb mijn onzekerheden bij mn kinderwens. Betrap mezelf erop dat ik allemaal vragen in mijn hoofd heb als: kan ik een kind wel dragen tot het einde? Wordt het een keizersnede? En daarna? Maar ik heb besloten om mezelf niet gek te maken en er gewoon voor te gaan. We zien wel wat de tijd ons brengt... Ik denk dat je je gevoel moet volgen...als jouw kinderwens heel sterk is en de operatie kan uitgesteld worden dan zou ik dat eerst gaan proberen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je niet meteen zwanger wordt en dat het nog een jaar kan duren. En als jouw situatie dan verslechtert ben je alsnog meer tijd kwijt. Als je zwanger bent verweken ook je weefsels en je gewrichten gaan ook losser zitten. Na zo'n operatie heb je meer stevigheid in je 'zwakke' gebied dus op zich is dat beter voor jezelf. Maar begrijp heel goed dat je in dubio zit, juist omdat je er nu net voor zou gaan. Misschien overleggen met je arts? Ik weet niet hoelang een herstelperiode is na zo'n operatie? Bij mij duurde dat wel een jaar maar heb een hele zware ingreep gehad (L4-L5-S1 vastgezet + discusprothese) Tijdens zo'n overleg kun je je kinderwens kenbaar maken en misschien geven ze daar advies over? Veel succes en weet in ieder geval: een kindje voor jezelf gaat je vast en zeker lukken, is het niet nu dan wel over een jaar!
De mijne was ook afneembaar. 's nachts had ik hem af, want slapen kon ik anders niet. Ik lag dan helemaal in kussen ingebouwd..... Ik heb een extra ruggewervel, die voor de helft hieligbeen is en voor de helft ruggewervel, mijn si gewricht is ook voor de helft vergroeid.. Operatie uitstellen vanwege de pijn kan altijd natuurlijk, loop er al jaren mee, dus dan zou dat er ook nog wel bij kunnen. Maar ja, inderdaad... de boel gaat verweken met zwangerschap... dus hoe het dan gaat... Ik hoop dat we snel bij die arts terecht kunnen, dan kunnen we hte overleggen met hem