opeens heel veel harde buiken..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door liniej, 30 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    gisteravond waren we bij mijn ouders eten. erg gezellig want hele gezin was bij elkaar. na het eten kreeg ik een lichte kramp in m'n onderrug die wel wegging met een beetje wiebelen. daarna de ene harde buik na de ander, wat de hele avond aanhield. voor m'n gevoel kwamen ze elk kwartier, maar heb het niet op de klok bijgehouden. vannacht uur wakker gelegen en 3 harde buiken met telkens 20min ertussen gehad.
    vanmorgen wel gewoon paar uur gaan werken en heb toen ook niet heel erg op de harde buiken gelet. thuis merkte ik weer dat er steeds 20min tussen zat.
    dus toch maar even de vk gebeld. ze was in de buurt en binnen 5 min bij me. ze heeft m'n buik gevoelt en inwendig onderzoek gedaan. hoofdje zat al heel diep in m'n bekken zei ze, maar naar haar idee voelde de baarmoedermond vrij normaal. wel vroeg ze of er vroeggeboorte voorkwam in de familie. mijn moeder is een keer met 25weken bevallen, maar verder 3 voldragen zwangerschappen gehad.
    dus ik moest door naar de huisarts om te kijken of ik blaasontsteking had. urine was helemaal schoon dus dat was niet het geval.
    kreeg als advies om een warme douche te nemen. harde buiken die niks doen nemen dan vaak af, terwijl beginnende weeën vaak erger worden dan. gelukkig ging bij mij de regelmaat er uit. maar nu varieert het van 50 min tot 7 min tussen de harde buiken..
    zit nu dus al de hele middag met m'n blocnote, elke harde buik op te schrijven. als er weer regelmaat in komt, en het houdt 2 uur aan zonder dat het minder word door douchen of bv warme kruik- of als ik de baby minder voel- of bloed/vocht verlies, moet ik weer bellen en naar ziekenhuis..
    opzich heb ik nog wel een redelijk goed gevoel en ben rustig, maar vriendlief en vriendinnen om me heen maken zich erge zorgen.
    ben erg benieuwd wat deze nacht gaat brengen. gelukkig voel ik de kleine nog erg goed (tot pijnlijke aan toe)

wou het even van me afschrijven.. zijn er meer dames die zoiets hebben meegemaakt?

2. MamavanM1

MamavanM1 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.347
    0
    0
    Overijssel
    Oke, dat was dus wel even spannend.. Ook aangezien je 'nog maar' 30 weken bent.
    Als ik jou was zou ik me gewoon een klein beetje rustig houden, en proberen er niet te veel aan te denken. En als je een paar goede harde buiken na elkaar hebt gehad weer even timen. :)
    En denk dat je je nog geen hele grote zorgen hoeft te maken. En als je het toch niet vertrouwt gewoon lekker weer bellen. Ook al is het niet zo regelmatig. :)

3. bdotsie

bdotsie Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.122
    0
    36
    Verzorgende in de thuiszorg
    België Arendonk
    Ok, ik heb gisteren een uur aan de ctg gelegen omdat ik die nacht ervoor harde buiken had. Hier in België hebben we geen vk, maar ik ben naar huis gestuurd met de duidelijke boodschap, als je nog maar het vermoeden hebt dat je weer harde buiken hebt gelijk terug naar hier komen en dan ga je weer aan de monitor want nu mag dat nog niet. Dus, ik zou NIET afwachten. Tenzij je nu al wil bevallen maar dat lijkt mij toch nog wat vroeg. In het zkh kunnen ze ook betere controle doen en krijg je een echo om alles goed na te kijken.

4. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb zowel bij mijn zoontje als bij deze zwangerschap heeeeeeel veel harde buiken gehad (lees, minimaal tussen de 15 a 20 op een dag, en vaak nog wel meer en soms ook met regelmaat). Ik heb dus ook vaak aan de ctg gelegen, extra echo's gehad, urineonderzoeken, etc. etc. Bij mijn zoontje zelfs halve dagen bedrust genomen. Gelukkig heeft het bij mij tot dusver weinig effect: bij zoontje met 40w3d bevallen, en tot nu toe bij deze zwangerschap gewoon lange, gesloten baarmoedermond.
    Ik ben er inmiddels achter dat het er bij mij een beetje bijhoort (woon nu in Canada en mijn dokter hier noemt het een 'irritable uterus'), en dat er bepaalde triggers zijn: te weinig drinken is er bij mij duidelijk een. Ik moet echt VEEL water drinken, en als ik ook maar iets te weinig drink krijg ik harde buiken. Volle blaas is een andere trigger, te lang in dezelfde houding zitten, voorover buigen (of zelfs maar beetje voorover zitten) ook. Soms helpt het om iets anders te doen (na veel staan even gaan zitten, na veel zitten even wat rondlopen etc.). Maar het blijft iets om heel goed in de gaten te houden, want het kan doorzetten naar echte weeen. Dus ik blijf alert, maar vind nu wel wat strategieen om het wat minder te maken. Dus misschien heb je iets aan de tip om veel te drinken? Te weinig vocht, zeggen ze hier, is een heel veel voorkomende oorzaak. Sterkte in ieder geval!

5. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Lekker genieten van het leven en zien wat de toeko
    Tiel
    Ook hier iemand die veel harde buiken heeft en heeft gehad.
    Begon bij mij al duidelijk voelbaar toen ik een week of 14 was.
    Waren gelukkig niet pijnlijk en deden niets wat betreft verweken of ontsluiten.
    Ook geen blaasontsteking of schimmelinfectie of iets dergelijks.
    Krijg en kreeg ze bij te lang in een houding ziiten/staan/liggen, volle blaas, net geplast of def gehad, plotselinge bewegingen of wanneer ik even rustig ging zitten na mijn werk. Daarbij nog een heel druk kindje wat het ook weer triggert.

Volgens vk en gyn heb ik een gevoelige baarmoeder die snel geprikkeld is. Komt mede door mijn postuur, lang en slank en speelt de pds die ik heb ook mee.
    Ben nu 37 weken zwanger en kleine doet het goed.
    Nog steeds regelmatig harde buiken maar ben er aan gewend en bel dan mijn vk ook pas als ze anders dan anders aanvoelen.

6. Saffira29

Saffira29 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.765
    0
    0
    Parttime werk en fulltime mama
    Vuren
    Ik heb precies hetzelfde als jou.. Snel geïrriteerde baarmoeder zei mijn vk.
    Bij (bijna) alles wat ik doe heb ik een harde buik. Erg irri en soms ook pijnlijk. Maar bij mij is ook alles gesloten en gaat het goed, dus geen paniek.

Dat water drinken zou er idd wel goed mee te maken kunnen hebben ja.
    Maar zoals mijn vk ook al zei, de ene vrouw heeft er gewoon meer last van dan de andere...

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben! ;)

7. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Hoi,
    Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring klinkt dit voor mij als een dreigende vroeggeboorte. Ik zou vragen om een consult bij een gynaecoloog en een ctg om te kijken of er weeen activiteit is. Ik zag dat je ok minder beweging voelde dus let op !Jouw lichaam geeft hier heel duidelijk een signaal. Mij is indertijd toen ik meerdere harde buiken per uur had aangeraden direct te stoppen met werken en rust te nemen. Dochter is uiteindelijk met 34 weken geboren. Maar. mijn verhaal is het jouwe niet. Alleen, rugpijn kan ook een teken zijn van een bevalling die begonnen is.Kom voor jezelf op dus en laat je desnoods opnemen. 30 weken is echt nog vroeg ..

8. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    dank voor jullie reacties. ik heb een rustige nacht gehad, ben wel 2 keer wakker geworden van een flink harde buik. tot nu toe zit er nog geen regelmaat in, maar vind heb gemiddeld nog wel 2 harde buiken per uur. ook merk ik vochtverlies op. zat hier al paar dagen aan te twijfelen maar heb nu toch maar boterhamzakje in m'n onderbroek gedaan. het is heel minimaal hoor, maar wel regelmatig dat ik klein beetje voel. en ik twijfel heel erg of het nou afscheiding of misschien vruchtwater. het ruikt niet zuur terwijl ik dit normaal wel duidelijk ruik bij afscheiding. ik ruik heel slecht dus dan twijfel ik helemaal. vriendlief zegt dat het naar rauw ei ruikt, en toen ik het nog een keer vroeg wist hij het ook niet zeker meer. ik ruik eerder klein beetje zoetig.
    maar ondertussen ben ik mezelf helemaal gek aan het maken volgens mij.....!
    ik ga zo toch maar even de vk bellen dat ik nog wel veel harde buiken heb. en nu dat vochtverlies wat ik niet helemaal kan plaatsen. zal waarschijnlijk niks zijn hoor. maar ben pas 30.5 dus kan beter dingen uitsluiten dan dat ik straks te laat ben. dan maar voor de zekerheid een keer voor niks naar ziekenhuis dat ze een echo maken van m'n baarmoedermond.
    hopelijk kan de vk me iets geruststellen want ik maak mezelf helemaal gek volgens mij

9. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Ik zou voor de zekerheid gewoon even bellen, succes!

10. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Oeh, dat klinkt inderdaad wel wat verontrustend. Dan zou ik ook bellen hoor! Sterkte!

11. Saffira29

Saffira29 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.765
    0
    0
    Parttime werk en fulltime mama
    Vuren
    Als je veel harde buiken hebt heb je ook meer afscheiding (hoeft niet perse maar kan) ik had dat ook en de vk zei dat dat kwam door de harde buiken.....

Maar als je ongerust bent moet je gewoon bellen! Daar zitten ze voor hoor meid..

12. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Hopelijk is het geen vruchtwater.. het zou wel een geruststelling zijn als de vk dat even kan checken. Hopelijk zakken je harde buiken ook gauw wat af!

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Veel harde buiken kunnen ook duiden op een blaasontsteking, bij twijfel gewoon even bellen. Ook als is het alleen om jezelf wat gerust te kunnen stellen

14. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    het was gelukkig geen vruchtwater wat ik verloor! had 's middags de vk gebeld en ze adviseerde om een kraamverband in te doen. die zijn spierwit dus kan je het makkelijker zien. toen was het wel te zien dat het afscheiding en geen vruchtwater was. moest ook paar uur op bed gaan liggen zodat ik goed kon hoeveel hoeveel harde buiken ik nou had. gemiddeld nog 2/3 per uur. alleen totaal geen regelmaat.
    's avonds terug gebeld en toen zei ze dat ik vandaag ook nog hele dag op bed moet blijven en echt rust moet houden. vroeg of ik maandag weer mocht werken maar dat was afhankelijk van hoe het vandaag is. mocht het niet beter gaan moet ik me paar dagen ziek melden en plat liggen. vannacht weer paar flink harde buiken gehad die wel gevoelig waren. en vandaag zodra ik opsta om naar de wc te gaan ofzo krijg ik direct weer harde buiken.. dus ik denk dat ik me maar een weekje ziek meld en op bed blijf. vk dacht aan indalen maar vraag me af hoeveel verder hij nog kan zakken.. volgens mij kijkt hij straks naar buiten, hoofdje is nu al duidelijk voelbaar.
    ik ben vrijdag ook direct naar de huisarts gegaan met urine,
    maar die was helemaal schoon. drinken doe ik ook meer dan genoeg, heb geen last meer van m'n darmen.
    dus denk dat de vk gelijk heeft, of m'n lichaam geeft aan dat het harde werken nu opeens te veel is en ik stap terug moet doen

15. bdotsie

bdotsie Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.122
    0
    36
    België Arendonk
    Ik zou naar het zkh gaan voor een ctg en een echo. Ik zou daar niet langer mee wachten. Denk dat het heel belangrijk is.

16. sesa

sesa Niet meer actief

Je kan hier niet zmaar naar het ziekenhuis gaan.

17. bdotsie

bdotsie Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.122
    0
    36
    België Arendonk
    Hier moeten wij naar het zkh, langs de spoed, maar een vk die iemand met regelmatige harde buiken en 31 weken zwanger niet door steurt ter controle versta ik niet. Voor hetzelfde geld heeft ts al opening, ze voelt het kopje al goed zitten.

18. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Is er opnieuw gekeken of je ontsluiting hebt?
    Het klinkt echt zorgelijk. Ik kan me voorstellen dat jij lam geslagen bent door dit alles. Je hebt iemand nodig die nu voor jou opkomt en grenzen stelt. Een zwangere vrouw kan dat niet altijd. Zeker niet als je pijn hebt .Het klinkt alsof de vk afwachting. Ik denk dat er gehandeld moet worden. Zoveel harde buiken is echt niet normaal in deze termijn. Kan jouw partner niet bellen met vk en uitleggen dat jullie je zorgen maken ? Ik ben geen expert maar heb wel ervaring met vroeggeboorte . Jouw baarmoeder klinkt erg geprikkeld. Natuurlijk ga je zo niet werken!! lieve meis, het is tijd om af te dalen naar gevoel. Jouw kindje is nu belangrijk. Werk is nu geen prioriteit!!!

19. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Ik heb de laatste tijd ook veel last van harde buiken, al een paar keer extra bij de vk langs geweest, ze heeft toen ook inwendig gevoeld en bm mond was nog goed gesloten, ook een half uur aan de Ctg en met de beeb gelukkig alles goed. Ook al een paar keer blaasontsteking uitgesloten. Het is inderdaad belangrijk om het goed te laten nakijken door je vk. Mij hadden ze het advies gegeven om minder te gaan werken en alles rustig aan te doen. Ik merk wel dat als ik het dus rustig aan doe, dat ik er minder last van heb.

Sterkte

20. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    ik heb wel besloten dat ik in ieder geval niet ga werken morgen. heb vandaag de hele dag op bed gelegen maar zit toch tegen de 30 harde buiken aan. terwijl ik week geleden niet meer dan 5 had (met een drukke dag) harde buiken doen geen pijn, alleen die vannacht waren niet prettig. vind ook lastig om te zeggen wanneer ze wel pijn doen want ik heb een hele hoge pijngrens. wel waren ze vervelend vannacht.
    ze hebben na vrijdag niet meer gekeken hoe het met m'n baarmoedermond staat.
    morgenochtend ga ik gewoon weer de vk bellen. en aangeven dat ik er toch wel mee zit. hele dag bedrust en geen verbetering, 's nachts vervelende harde buiken, en mijn moeder die een vroeggeboorte heeft gehad (oorzaak is helaas niet bekent) maar daar zit ik echt niet op te wachten! ik heb nu zoiets van, stuur mij maar door voor een echo of iets.... dan heb ik hopelijk meer duidelijkheid. kan heel goed zijn dat die harde buiken verder niks uithalen. vriendinnetje van mij heeft vanaf week 22 thuis gezeten met harde buiken, en kleine kwam pas met 39,5. op internet lees je dan weer verhalen dat er vrouwen zijn die wel 15 harde buiken in een uur hebben.. dan voel ik me weer een aansteller..
    maar met het verleden van mijn moeder, en omdat dit mijn eerste kindje is en ik totaal niet weet wat mijn lichaam nu duidelijk probeert te maken, wil ik liever dingen uitsluiten.

Deel Deze Pagina