3 dg werken: onder werktijd naar verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bunchy, 17 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Wat vinden jullie? ik werk 3 dagen per week. Mag ik onder werktijd naar de verloskundige (of huisarts, tandarts etc)? of dien ik dit in mijn vrije dagen te doen? Toen ik nog 4-5 dagen werkte deed ik dat wel altijd.
    Op locatie nabij huis is enkel spreekuur op de dagen dat ik aan het werk ben.. daarnaast heb ikeen zoontje en lijkt het mij niet erg handig om hem mee te nemen naar de controles. Hij kan nl niet in de kinderwagen ivm zeer steile trap die ik daar op moet en verder is hij erg gericht op stopcontacten etc dus kan hem niet uit het oog verliezen..

En hoe zet ik dit in mijn digitale agenda. Zwangerschap wil ik nog even geheim houden. Gewoon bezoek huisarts of iets dergelijks?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je fulltime werkt is het sowieso lastig om dat soort afspraken buiten werktijd te plannen, maar in het geval van parttime werken.... ik vind dat je moet proberen het buiten werktijd te plannen.

Je werkgever mag van je vragen om bezoeken buiten werktijd te plannen, mede omdat je 2 dagen "vrij" bent (zal hij uiteraard ook doen en van je verwachten).

Is het niet anders te plannen vanwege de openingstijden van de praktijk, dan is het niet anders en moet je werkgever je er voor vrij plannen voor de benodigde tijd.

Mbt het nog stil houden op je werk, dan zou ik het idd onder doktersbezoek oid aangeven.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik werk zelf 32 uur en ben op vrijdag vrij. De controles bij de Frauenartzt kon ik altijd netjes op de vrijdagen inplannen, maar de controles bij de gyneacoloog en de internist, moest ik altijd in overleg doen. Zij werkten nl niet op vrijdag :$ Mja, da's Duitsland.

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Tja de openingstijden van onze praktijk zijn dus enkel op de dagen dat ik werk... en de eerste afspraak duurt 3 kwartier.
    Deze plan ik gewoon onder werktijd (natuurlijk niet midden op de dag) en de afspraken daarna zal ik dan in hun andere praktijkruimte plannen zo'n kwartier fietsen en dan neem ik gewoon mijn zoontje mee. Die afspraken duren max 10 minuten en zijn maar een maal per 4 weken wat ik me nog kan herinneren..

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik werk 32 uur en plan ook zo veel mogelijk op mijn vrije dag, mijn dochtertje gaat dan gewoon mee. Soms wil het niet anders (ik moet alles in het zkh doen en gyns zijn niet zo flexibel :D) en dan plan ik idd aan het begin of einde van de dag. Ook het consultatiebureau etc.

Ik zou het gewoon op doktersbezoek gooien, als je het nog even geheim wilt houden.

6. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    ik werk 32 uur maar plan mijn bezoekjes altijd op mijn vrije dagen vind dus dat je als je 3 dagen werkt ook makkelijk rekening mee moet kunnen houden.
    Ik neem mijn dochter vaak wel mee in de kinderwagen kan ze geen kant op of ik doe het op een middag als ze nog op het kdv zit.

7. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.217
    1.282
    113
    Centrum België
    Werk FT en vraag mijn afspraken na m'n uren. Nadeel is dat het dan vaak na 17h is en de gyn dus al de hele dag gehad heeft om vertraging op te lopen, maar ja, hoort erbij...

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik doe dit soort dingen nooit onder werktijd.. Heb dan ook wel het voordeel dat ik vooral 's avonds werk, maar vind als je 3 dagen werkt, je het best wel op je vrije dag kan plannen.

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    mijn bezoeken aan de verloskundige deed ik op mijn vrije dag of na werktijd.

Bezoeken aan de gynaecoloog deed ik wel onder werktijd, vaak aan het einde van de dag. Op het eind werd het steeds moeilijker om een afspraak te plannen op een handig tijdstip...dus dan was ik wel eens iets langer weg. Waarom op mijn werkdag...ziekenhuis lag om de hoek, zo dichtbij

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Toen ik nog FT werkte plande ik de bezoeken inderdaad ook zo vroeg mogelijk. Hierdoor miste ik dan maar een uurtje of zelfs minder.
    Ook bij de tweede zwangerschap plande ik de afspraken dan zo dat ik zo weinig mogelijk hoefde te missen van de werkdag (wanneer het niet op vrijdag kon)

Wanneer het echt een rare planning werd, bijv alleen maar midden op de dag mogelijk. Dan nam ik een vrije dag of wisselde ik mn werkdagen. Ik werk nl 60 km van huis en ZH was nog eens 10 km de andere kant op. ;)

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je parttime werkt is het netjes wanneer je er alles aan doet om de afspraken die je moet maken buiten werktijd te doen. Dit zal alleen niet altijd haalbaar zijn. Dat is niet erg ook parttimers hebben hier kortdurend verlof voor. Ik zou in je agenda inderdaad huisarts of tandarts zetten.

Het feit dat je je zoontje niet wilt mee nemen is niet het probleem van de werkgever. Dit ontslaat je dus niet van de inspanning om het buiten werktijden te plannen.

12. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik werkte fulltime tijdens mn zwangerschap en plande de afspraken buiten werktijd (vaak 's avonds).
    Nu werk ik parttime maar plan ik doktersafspraken, tandartsafspraken en cb-afspraken buiten werktijd. Alleen als het echt niet anders kan doe ik het onder werktijd, dan neem ik kort verlof op.

Als je je kindje niet wilt/kunt meenemen, is er niet iemand in je omgeving die een uurtje kan oppassen?

13. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ip niet onder werktijd tenzij het niet anders kan (alsnog haal ik persoonlijk dan de tijd meestal wel in)

Dat je geen oppas hebt op je vrije dagen dat vind ik niet echt een argument waarvoor je werkgever de rekening zou moeten betalen. Een andere locatie is inderdaad wel vervelend, zeker op het einde van de zwangerschap, maar ja, dan heb je verlof ne kan je misschien weer terug naar de locatie dichtbij.

14. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik probeer het altijd zoveel mogelijk in eigen tijd te plannen, of echt aan het uiterste einde van een werkdag (ik begin vroeg, vandaar). Als het echt niet anders kan of lukt dan toch in de tijd van de baas. Volgens mij hoef je die uren niet in te halen, mits je het niet al te gek maakt.

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik werk 4 dagen, maar probeer ik ook zoveel mogelijk te zorgen dat mijn doktersafspraken ed op mijn vrije dag vallen. Soms idd erg lastig met kind erbij, maar daar probeer ik dan in uiterste nood ff een uurtje oppas voor te vinden. Dat betekent weliswaar dat ik dan meestal langer onderweg ben om hem weg te brengen en op te halen, maar geeft mij wel een beetje rust tijdens mijn afspraken :)

16. Maybe01

Maybe01 Actief lid

30 aug 2010
    408
    0
    0
    Ik werk 4 dagen en plan ze zoveel mogelijk op vrije dagen, het is ook net hoe flexibel je zelf bent. Kijk als de praktijk niet open is op de dagen dat je vrij bent dan snap ik dat het onder werktijd moet.
    Mijn afspraken zijn altijd woensdag bij de Gynaecoloog, en ik ben vrijdags vrij. Ik ga nu mijn vrije dag omzetten naar woensdag zodat het op mijn vrije dag is.
    En wat ik daarvoor deed was dat als ik woensdags vrij had omdat ik naar de Gynaecoloog moest, dan vrijdag ging werken. Zodat hield ik mijn vrije dag alleen dan op een andere dag. Tis even plannnen maar vaak is er wel een mouw aan te passen.

Ik weet niet wanneer je wilt vertellen dat je zwanger bent, maar vaak heb je tot die tijd maar 1 afspraak bij de verloskundige of gynaecoloog. dus die ene keer zou ik er niet tevel overna denken en gewoon doen onder werktijd. daarna weten ze ervan en zijn ze ook vast wle wat flexibeler.

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik werk ook 3 dagen en probeer zoveel mogelijk buiten mijn werkdagen te plannen, maar soms gaat het gewoon niet.
    Zo maakte de gyn bij wie ik onder controle was de groeiecho;s alleen op dinsdag en ook de termijnecho en SEO werden alleen op dinsdagen gedaan.....so be it.

18. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik plan altijd mijn doktersafspraken na werktijd. Manlief werkt fulltime en die afspraken plan ik altijd zo vroeg of zo laat mogelijk.

Hij wil graag mee met de echo afspraken en zijn baas heeft daar alle begrip voor en krijgt er zelfs de standaard vergoeding voor. Ook al is het niet voor hem. :D
    Meestal plan ik die op vrijdag of maandag en dan neemt hij de hele dag vrij ivm de lange reistijden en dat gaat dan minus de max doktersvergoeding. :D

19. me83

me83 Niet meer actief

denk dat de afspraken onder je eigen tijd vallen tenzij het echt niet anders kan?

vraag me dan wel af als je je zoontje niet mee wilt nemen.. waar is je zoontje op het moment dat je werkt? want dan kan hij toch blijven waar die zit?
    of desnoods even bij een buurvouw die ook kindjes heeft waar hij even mee kan spelen?

20. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Officieel krijg je natuurlijk vrij voor dokters/ziekenhuis e.d bezoek. Ik kan het nu ook nog makkelijk op mijn vrije dag plannen. Maar als mijn man weer een keer mee wil dan plan ik het op zijn vrije uurtjes en neem ik er gewoon weg vrij voor. Ga ik alleen nu nog niet doen omdat ik het nog neit verteld heb op mijn werk

Deel Deze Pagina