3 follikels IUI afbreken, ik wil heel graag jullie advies!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Doortje81, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Lieve meiden,
    Ik had vandaag een giga domper, ik heb namelijk 3 follikels van meer dan 18mm en dan wil mijn ziekenhuis geen iui doen, dat is protocol! (Heel frustrerend, aangezien ik weet dat ze dit in andere ziekenhuizen wel doen). Ik sta stijf van de hormonen en word naar huis gestuurd met het verbod om zelf seks te hebben (behalve 'veilig').
    Ik ben zo gefrustreerd! Ik wil heel graag toch zelf klussen, de kans dat het een drieling wordt lijkt me nihil! (Al 24 maanden een goede eisprong en met ovu test geklust en niet zwanger...) Wat zouden jullie doen?

Ze willen dat ik vanavond al start met provera (dat is progesteron geloof ik waardoor mijn lichaam denkt dat ik een eisprong heb gehad en ik me dus weer ga opmaken voor een menstruatie).
    Ze zeggen dat als ik dat niet neem ik overstimulatie kan krijgen en het wel 30 dagen kan duren voordat ik ongi word (dat wil ik ook niet, want ik wil door met iui). Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik nu zelf heb bedacht is het volgende: Nog 2 dagen wachten met provera, todat mijn lichaam zelf een eisprong maakt (de follikels zijn 18, 19 en 20 mm, dus zullen toch wel springen lijkt mij, de arts zegt dat ze soms helemaal niet springen...) Zelf klussen en dan dus starten met provera. Wat denken jullie hiervan? Hoe zouden jullie het doen? Heeft iemand ervaring met dit scenario (of net iets anders?)

Weet iemand hoe lang het duurt totdat je ongi word als je provera 10 dagen moet slikken?

Dank jullie wel alvast!

2. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    Hoi Doortje!

Ik meen me te herinneringen dat je laatst in mijn topic zei, dat je er met 3 folikkels gewoon voor moest gaan ;)

Dus....gewoon sex hebben?!? Hihi!

Wij hebben dus de keuze zelf gemaakt om het niet te doen. Ondanks dat ze bij ons in het zkh de IUI nog wel doen met 3! (dat is ook het maximale!)
    Ik ben al een keer zwanger geweest op de natuurlijke manier, en het was pas onze 1e IUI. (we willen graag een kindje, maar niet ten koste van alles. Want de kans op een 3ling is heel erg klein, maar hij is er wel! Anders zou het zkh wel IUI doen....)

Ik had op dag 10 dus 3 folikkels van 20mm. En ben vandaag pas ongesteld geworden, na een cyclus van 42 dagen!!
    En dat ook na een 5-daagse kuur primolut, want anders twijfel ik of ik nu al ongesteld was geweest.

Wist dus helemaal niet dat dit kon, door evt. overstimulatie!! Goed dat jij dat nu dus zegt!

Ik moet deze cyclus de helft gaan spuiten (37.5eh menopur). Mocht ik dan toch weer 3 follikels hebben, dan vraag ik gelijk om een kuurtje!
    Wat een drama was dit! En wat een buikpijn nu!! :(

Succes met je keuze!!

3. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ik zou het zelf gewoon doen... Maar geen provera! Ik moest dat bij 11 follikels, ander verhaal dus. Duurde maaaaanden voor mijn cyclus weer normaal was, had op gegeven moment eisprong en menstruatie tegelijk en zo... Ik zou dus een kansje wagen, gewoon thuis... Maar wil niet zeggen dat ik dat per se aanraad natuurlijk, je moet er zelf achter staan...
    Van 3 follikels krijg je vast geen overstimulatie denk ik hoor... Of groeide er nog meer?

4. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Haha liefkleintje, ja dat weet ik nog wel ;) Ik wist alleen toen niks over overstimulatie en provera etc... Ik snap jouw beslissing goed, zeker als je al een keer zwanger bent geweest!
    Wat een ellende meis, dat je zo laat pas ongi werd, daar ben ik o0ok bang voor en zoveel buikpijn hebt... mmmh misschien moet ik toch maar meteen starten met provera?

5. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Oh ja, mijn eitjes werden cystes door de provera, moest 2 cycli overslaan!

6. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    Maar hoe weet je dat dan? Want ik krijg geen uitgangsecho!
    Krijg nu pas weer een FM op dag 8.....

7. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Ow Botervliegje, dat klinkt echt shit! Ja, volgens mij is die pregnyl spuit zoveel makkelijker en duidelijker, zo frustrerend dat dit niet mag (ik heb hem wel in huis, kan het stiekem doen ;) maarja als ik dan overstimulatie krijg heb ik wel iets uit te leggen...) Ik ga jouw verhaal wel even aan mijn arts voorleggen voordat ik ermee begin denk ik. Hoe lang moest hij het nemen en hoeveel per keer? Dank voor je reactie!

8. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ik weet niet meer precies, geloof omdat mijn cyclus raar deed extra controle... Terwijl ik zonder meds altijd mooie cycli had.

9. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ik zou zelf stoppen met alle meds, geen pregnyl, geen provera, evt ovulatietest en er gewoon voor gaan komende dagen. Pregnyl zou juist de boosdoener kunnen zijn voor evt overstimulatie, dus lekker in de koelkast houden. Die eitjes springen ook wel zonder, meer kans op 1 of 2 juist, zou niet extra boosten, en zo niet dan niet. En dan kijken wat de natuur doet :D.
    Maar het klinkt verstandiger de arts nog eens te raadplegen... Maar in Amersfoort bijvoorbeeld waren ze strenger dan mijn arts in geertgen. Bij het ene ziekenhuis heb je ook meer inspraak dan in het andere. Aan de andere kant zit je meer aan de veilige kant bij strenge ziekenhuizen...

10. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar! Altijd een vrij regelmatige en prima cyclus gehad!
    Nu 1 maand menopur gespoten en alles door de war! Bah!

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.481
    4.944
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #11 merah, 7 jan 2013
    Laatst bewerkt: 7 jan 2013
    Doe het alsjeblieft niet!
    Iedereen kan wel zeggen dat de kans op een meerling klein is, maar de kans is er wel!
    Ik ken hier iemand op het forum die in vergelijkbare situatie gezeten heeft als jij (ook drie follikels), maar haar werd geadviseerd er juist wel voor te gaan.
    Dat heeft ze gedaan. Met als gevolg zwanger van een drieling. Dik dilemma, want het volgende advies is er eentje weg te laten halen om de anderen meer kans te geven en minder risico's te lopen op complicaties. Geloof me, zo'n beslissing wil je niet nemen.
    'Gelukkig' regelde moeder natuur zelf een miskraam van 1 van de drie. Ze is nu moeder van een tweeling en heeft spijt als haren op haar hoofd dat ze geklust heeft met drie rijpe follikels.

Ik weet het, het is moeilijk als je kinderwens groot is, maar probeer alsjeblieft het advies van het ziekenhuis op te volgen. Al die klinieken die er bij drie follikels wel voor gaan vind ik echt zwaar onverantwoord Of je moet misschien al heel veel iui's gehad hebben, waardoor je beter kunt inschatten hoe je lichaam reageert en wat de risico's zijn. Een maandje extra zal het verschil niet maken. De mmm is nu eenmaal een traject van de lange adem...

Heel veel sterkte gewenst in het maken van je keuze! Ik wil er met mijn mening absoluut niet lichtzinnig over doen. Inmiddels hebben wij een kindje uit een ivf-traject en lijkt het van mij misschien makkelijk praten. Maar ook ik heb daarvoor 8 iui's gehad en daarbij ook deze twijfel gekend.

12. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    He Doortje!
    Wat balen dat je ziekenhuis hier niet verder mee wil. Dit is toch je 3e poging? En wat raar dat je van 3 eitjes overstimulatie zou kunnen krijgen... daar heb ik nog nooit van gehoord. Mijn ziekenhuis doet wel IUI met 3 eitjes. Ik had de eerste ronde IUI bij de eerste FM 3 eitjes die klaar staan. En toen werd al helemaal niet moeilijk gedaan. Maar goed, ik weet dat er ziekenhuizen zijn die voorzichter zijn. Uiteindelijk had ik bij de eerste IUI maar 2 eitjes die doorgegroeid waren.
    Ik wil hier geen verkeerde adviezen geven natuurlijk, maar ik begrijp niet waarom er sprake zou kunnen zijn van overstimulatie. Ik bedoel: met IVF heb je er toch veel meer? Of moet je dat niet met elkaar vergelijken?
    Ik zeg dan maar even niets over de pregnyl. Maar als je toch zelf klussen gaat (wat ik wel zou doen), moet je volgens mij niet vervolgens ook aan de provera gaan, want volgens mij zijn dan je kansen hoe dan ook verkeken...

13. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Nou Door, succes met al deze adviezen ;)
    Zie dat ik tegelijkertijd compleet iets anders zeg dan Merah.
    Lekker handig dat internet he ;). Ik hoop dat je er uit komt!

14. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    @Merah, wat heb jij het goed verwoord!! Een bevestiging dat wij een goede keuze hebben gemaakt!!

Sterkte met je keuze! Zal er niet makkelijker op worden ;)

15. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik heb een keer vijf eitjes gehad en het duurde maar iets van 20 dagen voordat ik weer ongesteld werd zonder provera. Moest wel een IUI in eigen cyclus doen erna omdat er nog een cyste zat. We hebben ook gewoon seks gehad maar helaas. Overigens heb ik bij elke IUI 3 eitjes en krijg dus ook altijd de IUI. trouwens ik ben het niet met Merah eens maar ieder zn eigen keuze.

16. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Sorry alvast, maar ik ga je niet adviseren over wat je moet beslissen ;)

Ik wil alleen zeggen dat ALS je beslist om er voor te gaan, dat je dan niet de provera er later achteraan moet nemen. Mocht er dan iets bevrucht worden, dan breek je de hele handel net zo snel weer af met die provera ;)

En verder...de kans is er dat je met 3 follikels evengoed niet zwanger wordt (die ervaring heb ik). Maar er is ook kans dat t wel lukt, je hebt als het ware 3 loten meespelen in de loterij ;)
    Alleen 3 x prijs lijkt me in dit geval juist niet wenselijk...

17. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ben wel benieuwd hoe groot de kans werkelijk is... Zonder pregnyl, zonder iui... Na 24 eisprongen zonder ooit een posi test in handen te hebben gehad...
    Is er misschien een andere gynaecoloog in jouw ziekenhuis die je kunt vragen? Als soort van second opinion...?
    Mocht je enorm blijven twijfelen dan zou ik het niet doen. Dan vreet je jezelf twee weken op van de zenuwen terwijl eerlijk gezegd de kans op zwangerschap volgens mij erg klein is zonder iui. Volgens mij drie maanden natuurlijk proberen in 1... Maar wel een wat grotere kans dus dan normaal ..
    Hoe is de zaad kwaliteit bij jullie?

18. HopeSept12

HopeSept12 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.031
    70
    48
    Ons Zoontje!
    België
    Doortje,...

Ik zou er voor gaan! Eerder had ik ook 3 eitjes,.. 2x20mm en 18mm,...
    Onze gyn wilde de IUI doen! Ze zei dat het echt dubbelkans was dat we zwanger konden worden. 20% werd 40%,.. Het leek mij echt de moeite!
    Als ik zwanger was van 3 beebjes konden we nog steeds 1tje wegnemen,..
    Het klinkt mij erg wreed,.. Maar we dachten; het zijn zorgen indien het zich voordeed. Een tweeling leek ons super.

Resultaat na IUI,... Niet zwanger!
    Ik ben erg blij dat ik toch ben doorgegaan,..

Een drieling heeft toch een kleine kans.

Xxx liefs

19. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Hey Pien! Ja, nou heb ik weer een ander probleem he, thanx voor je advies! (Volgens mij zitten we wel op 1 lijn). Ik krijg nog al tegenstrijdige berichten van wel of geen provera (ik ga dit toch even aan mijn arts vragen hoor!) Klaproos, dat is best snel 20 dagen! (Dat kan ik wel goed uithouden denk ik). Maar ik wil geen cyste, maar goed, dat kun je dus zowel met provera als zonder krijgen zo te lezen...
    Botervliegje, hoe groot de kans is vraag ik me ook telkens af. Inderdaad kan ik misschien gewoon het beste gaan voor het 'schema' waarbij ik het snelst een nieuwe kans IUI krijg.
    Merah, jij bent mij geweten ;) Je hebt gelijk denk ik, maar ik denk natuurlijk dat die kans bij mij nihil is! (en ik heb geen lange adem), maar ik neem je mening zeker serieus.
    Pien, ik denk trouwens ook dat ik niet zo snel overstimulatie krijg, maarja daar heb ik gewoon geen verstand van. Dat wil ik namelijk ook helemaal niet!
    Weet iemand of menopur ervoor zorgt dat je geen of pas veel later een eisprong krijgt, want ik zou zelf gewoon denken dat deze 3 eitjes binnenkort springen en dan doet mijn lichaam het zelf wel, heb ik geen provera nodig (als ik de bijsluiter lees word ik hier namelijk ook niet blij van). Dan misschien toch maar wat langer wachten, maar liefst geen 30 of 40 dagen natuurlijk ;).
    Trouwens wat betreft wel of geen seks, wellicht heb ik hier helemaal geen keuze in, mijn man begint namelijk steeds meer te zeggen dat we naar de dokter moeten luisteren :) (Tja, hij heeft toch minder die rammelende eierstokken dan ik).
    Dank jullie allemaal voor jullie reactie, heel fijn dat jullie meedenken, ik vind het best heftig zo!

20. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Hey Hope, ik snap ook niet waarom ik de keuze niet krijg. Dan had ik sowieso voor IUI gekozen (omdat het eerder ook nooit gelukt is en ik wel altijd een eisprong heb, of in ieder geval een pos ovu test en ovu pijn).

Deel Deze Pagina