Dames herkennen jullie dit? Mijn man had maar 800.000 zaadcellen, en ons advies was dan ook gelijk ICSI, maar omdat ik al 2 kinderen had uit eerder huwelijk wilde wij toch graag eerst IUI proberen. Tevens heb ik later gebeld naar mijn Gyneacoloog wat de oorzaak zou kunnen zijn bij mijn man, hij had geen idee maar wilde wel als wij daarop stonden een verwijsbriefje geven naar de Uroloog. Deze constateerde een spatader in zijn scrotum, en heeft deze verwijderd. Ik werd 2 maanden later spontaan zwanger helaas ging dit mis en hebben we het IUI traject weer opgestart altijd nog zonder semenanalyse. Vandaag onze 3 de IUI en bleek dat mijn man 110 (!) miljoen goede zwemmers had. Helemaal blij natuurlijk, maar ze hadden ons met klem gemeld dat wij van deze operatie geen wonderen moesten verwachten. Hoe kan deze enorme verandering dan ontstaan? Bedankt alvast voor het lezen en mee denken..
Denk dat ze zich wilden indekken, resultaten zullen wel erg kunnen verschillen en blijkbaar sloeg het bij jouw man goed aan. Heerlijk toch? Maar nog steeds aangewezen op iui dus? Als het zaad het probleem was dan maak je nu vast een veel betere kans, natuurlijk of via iui. Succes!
Uiteraard is vandaag de IUI gewoon door gegaan, wij krijgen wel 5 februari een gesprek met de fertiliteitsarts. Ik wil wel graag weten of we nu gewoon een poosje kunnen kijken of het op een natuurlijke manier kan.. Tevens is mijn man sinds 2 weken volledig gestopt met roken ( rookte écht veel) en ook dit zal verbetering op moeten leveren. Uiteindelijk zal hij dus bij een 'gezonde man' qua vruchtbaarheid kunnen behoren. Begrijp het niet verkeerd, ik ben blij dat al die medici bestaat maar als de kans daar is geef ik liever mijn IUI en IVF pogingen aan een stel die dit nodig hebben. Daar naast vind ik het een enorme inbreuk op onze privacy..
Weet je zeker dat dit getal klopt? Ik vind het echt bizar veel namelijk. En ook het verschil met minder dan een miljoen is behoorlijk extreem. Mijn lief heeft ook zo'n operatie gehad en hij kreeg na maanden wel verbetering maar echt stukken minder dan dit (lees: van 1 miljoen naar 3 miljoen).
Wanneer heeft je man deze operatie gehad? Het duurt namelijk minstens drie maanden voordat er verbetering te zien is. En watvoor aantallen hadden jullie bij de vorige iui's?
@Mariska. Deze operatie heeft begin september plaatsgevonden. Daarna heeft hij enorme pijn gehouden aan zijn scrotum. Hiervoor ook terug naar de Uroloog geweest en vermoede een bijbal ontsteking hiervoor een antibiotica- kuur gekregen. Half november ( 18 november was de bevruchting dit weet ik exact door bepaalde omstandigheden) spontaan zwanger geraakt. Helaas ging dit na 6 weken mis. Nu vandaag dus de IUI gehad en zelfs na opwerking 70 miljoen goede zaadcellen over. 1ste zaadonderzoek; 1,2 miljoen (zonder opwerking) 2de zaadonderzoek; 0,8 miljoen ( zonder opwerking) 1ste IUI ; 1,1 miljoen ( na opwerking) 2de IUI; 0,9 miljoen (na opwerking) Dus vandaag, toen we het mochten ophalen vroeg ik wat de 'score' was en echt benieuwd door die operatie, zegt ze ; super goed! 110 milj voor en 70 na bewerking met 65% perfecte zwemmers; Mijn mond viel letterlijk open en ze zei; kijk zelf maar door de microscoop het ligt er nog onder, heb het inderdaad gezien ( wel een ervaring opzich). Super blij, maar er knaagt iets; ze verzekeren ons dat een verwisseling onmogelijk is.. Wordt ook 5 x gecheckt voordat het in gebracht wordt. Het enige wat ik hierbij nog kan bedenken is dat mijn man na hele zware jaren rust heeft gevonden. Hij heeft heel veel verdriet en stress gekend. En nu nadat alles 'opgelost' is krijgt hij na bijna een jaar een relaxt gevoel. Maar zouden deze 2 combinatie's dus operatie en rust dit zo vreselijk kunnen verbeteren?
Het maakt in ieders geval jullie kansen in een keer groter en dat is natuurlijk het allerfijnst. Ik heb altijd begrepen dat 1 keer minder aantallen weleens voor kan komen maar andersom lijkt me sterk. Als er verder geen medische indicaties zijn (bij joubijvoorbeeld) dat iui of zelf ivf/icsi nodig is zou ik echt samen met de artsen gaan overwegen om het zelf te proberen. Daarmee vergroot je namelijk je kansen. En ik begrijp dat je al een spontane zw had? Ik zeg; go for it!
@Zuuske; klopt, ik was ineens zwanger. Stom verbaasd stond ik naar de test te kijken.. Hoe kan dat nou? We zouden meer kans hebben op de staatsloterij dan op een spontane zwangerschap. ( ik 300 loten gekocht en ook niks )werd ons letterlijk gezegd door de Gyneacoloog.. Dat de kansen zich zo enorm vergroten is duidelijk. En bij mij zit, zover we weten, alles goed. Dus we willen inderdaad graag dat gesprek om te vragen of we dit nog een half jaartje aan kunnen kijken ... Alleen worden we wel steeds ouder en hebben we ons een leeftijds limiet gesteld, dus nog even met onszelf eens worden of we dit door dit goede nieuws een jaartje opschuiven..
Wat een bizar vhaal. Maar wel eens een keer een met een mooi einde! Zelf minder spectaculaire ervaring. Bij onze iui pogingen begonnen we met 4 miljoen. Ik heb manlief aan de oillen gezet, soeciaal voor mannen, en toen ging het met springen vooruit : via 12 miljoen de laatste keer naar 24 miljoen. Wel moet ik elke keer vragen wat de score is en dan beginnen ze druk te rekenen. En een keer maakte ze een foutje. Ze zei dat het er 1,4 miljoen waren, dus ik echt wel stress dat het ineens weer zo weinig was. O sorry, ze had de komma verkeerd gezet.... Ja hallo, dat scheelt nogal. Het was toen 14 miljoen... Zucht... As je score echt zo supergoed is zou ik nog even voor de spontane kans gaan!
Ik moest ineens denken aan dat topic waarbij zaad was verwisseld Nee geintje Fijn dat het nu zoveel meer is!
Maartje lees bovenstaande reactie van mij! Zou nl echt geen geintje zijn. Het blijft knagen en ondanks dat het gecheckt is, we blijven mensen, en mensenwerk. Volgens mijn man moet ik geen beren zien en anders pech!
het kan hoor, er komt nu natuurlijk meer zuurstofrijk bloed in dat gebied en de warmte word beter afgevoerd. Als er maar 1 sparaderzat en die is weg kan je idd wel zo'n verbetering zien. Meestal hebben mannen meer dan 1 spatader daar en dan is het te lang verstoord geweest om weer zo goed te worden.
@Panter.. Had er zelf een andere gedachten over, alleen niet nagevraagd. Ik denk dat hij er al jaren zat, 20 jaar zo'n beetje. Geopereerd en door dat opstart proces vreselijke pijnen geleden. Als ik er maar naar wees begon hij al te gillen Probeer maar eens een machine aan de gang te krijgen na 20 jr dat gaat ook niet vanzelf. En er nu ineens een normale doorbloeding is gekomen, daarbij zijn stress compleet weggevallen en een geregeld leven gekregen. Gestopt met roken ( alhoewel dit kort is en dus het effect nog niet kunnen plaatsen) Ik zal het nog eens navragen, blijft een beetje eng..
Hier echt extreme verschillen in kwaliteit. Hieronder de aantallen; 1 milj 0 30.000 65 milj 900.000 40.000 0 (ontstoken bal) 2 milj Kan dus blijkbaar erg fluctuereen en ik denk zeker als er zaken sterk veranderen zoals stress, spatader en nu het roken zu het zeker een paar maanden van nature proberen. Is toch veel fijner dan die rotbehandelingen
Manlief zit na een tip inde categorie baat het niet dan schaadt het niet aan de volgende pillen: merk axium multivitamines, multi extra man. Gewoon bij etos/kruidvat. Op zich gewoon goede multivitamines voor een man. Staat op: zink en seliumzijn goed voor de vruchtbaarheid van de man. Nou ja, zijn aantallen zijn. In elk geval lekker omhoog, gebruikt het nu een maand of 5.