Hallo mamma's, ik zoek een beetje geruststelling. Mijn dochter van ruim 3 heeft vanaf woensdagavond koorts. Verdere symptomen: niet eten, bijna niet drinken (maar steeds slokjes, daar letten we heel goed op), slijmaanmaak en braken, hoesten. Steeds als de koorts hoog is, krijgt ze een paracetamol, dat komt in de praktijk neer op elke avond 1 en in de loop van de ochtend 1. Gisterochtend leek het een stuk beter te gaan en bedacht ik dat ik de paracetamol wel kon uitstellen of misschien wel overslaan. In de loop van de ochtend werd ze hangeriger en huileriger en zei ze opeens: mama, ik kan niets zien. Ik schrok me rot, probeerde heel rustig te blijven en stelde haar vragen. Het ging om 1 oog en ze kon wel zien maar ze noemde het steeds 'niets zien'. IK deed spelenderwijs wat 'oogtestjes' (hand voor 1 oog, wat doet mama, etc) Ik kon erop uitmaken dat ze WEL zag maar misschien vlekken of zo. Het was me al opgevallen dat ze de avond ervoor ook al wat 'vreemde dingen' had gezegd als 'hij mag niet in de kerstboom klimmen' en 'de klok is paars' (wat hij niet is). De gedachte dat ze misschien ijlde was wel door mijn hoofd geschoten, maar iedere moeder van een peuter weet: grote fantasie, veel verhaaltjes, dus ik was niet meteen gealarmeerd. Kortom, toen ze dit aangaf hebben we meteen de HAP gebeld. Ze mocht eind van de middag komen, het klonk volgens de arts niet als spoed. Toen heb ik haar een paracetamol gegeven en werkelijk waar, na een kwartier had ik een ander kind! Alert, vrolijk, grapjes, rondrennen (!), weer wat drinken, hapje boterham, niets meer aan de hand met haar ogen (voor zover dat goed uit te vragen is bij een klein kind)... Mijn man en ik keken elkaar aan... Nu denken we dat de koorts toch te hoog was opgelopen en dat de zetpil geholpen heeft. De afspraak hebben we afgezegd, omdat er echt helemaal niets meer aan haar te zien en horen was. We maakten de afspraak dat als ze weer hetzelfde zou zeggen, we toch zouden komen. Sorry, lang verhaal. Mijn vraag is eigenlijk: hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? IJlen, gekke dingen 'zien',..etc. En dan opknappen van een zetpil? Op dit moment eet ze weer meer, drinkt ze goed en braakt ze niet meer. De koorts komt en gaat en wordt nog steeds onderdrukt met zetpillen (de pieken dan). Ze kijkt alert uit haar ogen en klaagt niet meer over haar ogen. Verder nog wel belangrijk om te vermelden dat ik een week geleden veel last had van mijn lenzen en een paar keer had gezegd: ik kan niets meer zien joh! (vlekken op beide lenzen tegelijk). En pas zag ze op tv een blinde vrouw met een blindegeleidehond en stelde ze allerlei vragen over de mevrouw. Ik heb 'blind' zo goed mogelijk uitgelegd. Misschien heeft dit ook veel indruk gemaakt. Ik hoor jullie mening graag. bedankt voor het lezen! Amber
Volgens mij is het zo dat je kind sowieso niet langer dan een paar dagen koorts mag hebben zonder een dokter ernaar te laten kijken. Die ogen zeggen me zo niets, en ik zou er nu ook niet de HAP voor bellen denk ik, maar morgenochtend wel gelijk een afspraak maken bij de huisarts. De koorts gaat naar mijn idee langer door dan zonder toezicht de bedoeling is.
We gaan sowieso morgenochtend onze eigen huisarts bellen. Ik begrijp je opmerking over hoe lang het mag duren, maar aangezien ze stukken opknapt vinden we het niet meer alarmerend. Wat ik wel eng vond waren haar opmerkingen over het zien. Dank voor je reactie
Lijkt me wel eng zeg! kan me voorstellen dat je je rotschrikt! eel succes bij de huisarts, ben benieuwd wat die zegt. Ik merk wel dat als kleintje hier echt ziek is en je er een sinasprilletje geeft er vrijwel niets meer aan de hand is. Sterkte ermee!
Als ze koorts heeft,dan moet je niet alleen een zetpil geven op de pieken.Gewoon zetpillen blijven geven.De zetpillen moeten een spiegel opbouwen. Ohja dat zien,zegt mij helemaal niets.Gewoon weer contact opnemen met de huisartsenpost en niet teveel uitgaan van ervaringen van andere mensen.Het gaat tenslotte om jouw kind,en niet om iemand anders kind. Beterschap.
Daar zit wat in, had ik eigenlijk niet bedacht. Ik gaf er 2 per etmaal en ze mag er 3 per etmaal. Gelukkig ging het vandaag stukken beter, is de koorts gedaald en heeft ze echt weer met smaak gegeten. Wel wat minder, maar dat is niet gek na zo'n tijd. Ze slaapt nu ook al de hele avond zonder huilen of roepen. Knock on wood. Bedankt dames, ziet er naar uit dat ze herstelt. Maar zal de huisarts toch vragen wat dit nou kon betekenen.
Zo te lezen was ze wat aan het ijlen. De volgende keer toch gewoon naar de hap gaan he. Beter even na laten kijken. En idd zetpillen via een schema geven. Je hoort zo vaak na pil o zij/hij knapt op is die uit gewerkt komt het dubbel en dwars terug de koorts. En vaak knappen kinderen in de loop van de dag op en in de avond komt de koorts als een paddelstoel omhoog. En ja dat het nu beter gaat en ze nok out ligt denk dat ze nu kapot is van het ziek zijn en ze even een goede paar dagen lekker slaap nodig heeft haar lichaam heeft moeten vechten. voor een virus of wat dan ook.
Ik zou inderdaad ook naar de hap zijn gegaan... Van de week hier soort van hetzelfde, niet willen eten, drinken weinig, maar inderdaad ook wel slokjes, spugen, beetje diarree. Dinsdagmorgen lag ze apatisch in ons bed, 1,5 uur zo gelegen, bleek dus dat ze uitdrogingsverschijnselen had, ondanks ze wel wat drinkt! Het kan best zijn dat ze misschien iets was uitgedroogd en daardoor 'sterretjes' zag?