mijn zoontje van bijna 4 die slaat de kinderen op de buurt of op de peuter speel zaal,en elke keer als ik er wat van zeg en straf geef lijkt wel of hij gewoon stront in de oren heeft want na 2 tellen doe hij het gewoon weer,ik weet even niet meer hoe ik hem nou duidelijk aan moet pakken. Hij slaat uit het niets,lijkt wel of hij daar op kickt,we hebben hem later wel proberen uit te leggen,als andere kindje jou slaat dan pas mag je terug slaan anders niet,(komt door buurmeisje van 6 die beste kreng kan wezen en de nagels in hem zet,hij zegt ook elke dag stoute J.....) Kan iemand mij tips geven ben even ten einde raad
Soms komt ht voort uit frustratie, ze weten niet precies hoe ze iets kunnen aanpakken in een situatie. 'Stop, hou op, dat wil ik niet' wil nog wel eens helpen. Het naspelen van situaties die misgaan helpt ook. Je doet dan eerst hoe het niet moet (wat gebeurd is) en daarna hoe het wel moet/kan.
Ik denk dat iets als: "als anderen kinderen jou slaan dan mag je terugslaan", heel erg verwarrend kan zijn. Voor een kind is het moeilijk om dan te onderscheiden wanneer je wel en niet mag slaan. Misschien loopt een kindje per ongeluk tegen hem aan, dan heeft hij pijn, mag hij dan ook slaan? Ik zou het houden bij: 'niemand mag slaan, als een kindje jou pijn doet dan kom je direct naar mama/papa/juffie' / 'jij mag niet slaan, want dan doe je iemand pijn, vind jij het leuk als iemand jou slaat? nee? dan moet jij dat ook niet doen bij iemand anders'
Mee eens. Ik vind dat jullie dubbele boodschap geven aan je zoon. En het buurmeisje is een kreng? Wat denk je dan dat andere mensen van jouw zoon misschien denken?