3 jaar en 2 maanden nog nooit echt doorgeslapen: melatonine? Wie heeft ervaring?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annemeis, 16 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Dat is het bij ons meisje ook inderdaad. Zag het ook niet echt als een probleem maar met de komst van de tweede wel.

Hoe deden jullie dat toen de tweede kwam? 2 Kids wakker 's nachts? En dan?

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Wij hebben onze dame ook met regelmaat aan ons bed staan in de nacht. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ze niet doorslaapt.
    Ze slaapt sommige periodes zonder wakker te worden en sommige (lees regelmatig) periodes dat ze wakker wordt. Een droom, dorst, warm, ik moet je nog iets vertellen (deze is irritant want die duurt altijd zo lang), het waait, het regent, ik hoorde mn broertje, mijn teen jeukt, ik wil morgen mijn jurk aan, ik moet plassen, ik wil het licht op de gang aan, de deur moet open (of dicht), papa is vergeten mijn haar te föhnen (deze zegt ze altijd als ze erg heeft gezweet).. en ga maar door..

Meestal gaat mijn man eruit. Zeker toen ik zwanger was.
    En nu doe ik de baby met de nachtvoedingen en hij onze peuter. Soort afspraak waar we geen afspraken over hebben gemaakt.
    En soms doe ik alle 2 of hij.

Wij zijn ook wel moe. De ene dag meer dan de andere.

Fijn he.. en als ze 18 zijn liggen we wakker omdat ze nog niet thuis zijn.
    Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met middeltjes. Misschien toch eens met de huisarts overleggen?

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Wat overigens hier wel lijkt te "werken" is als we haar even wakker maken voordat we zelf naar bed gaan. We laten haar dan vaak plassen, even wat drinken en voelen of ze niet te koud/ te warm is.
    Maar we krijgen haar vaak op dat moment niet goed wakker. Maar als het lukt komt ze meestal in de nacht niet.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het persoonlijk een beetje gek dat je het niet erg genoeg vindt om ermee naar een arts te gaan, maar wel om haar medicatie toe te dienen waar zo te horen discussie over is. Ik zou zoiets toch eerst overleggen met een deskundige.

Ik snap overigens wel dat het vermoeiend is. Hier een driejarige waar we meestal ook nog voor uit bed moeten. Het hoort erbij...

5. misa

misa Niet meer actief

Maar het gaat niet alleen over of een ander het normaal vind. Het gaat ook om wat iemand aan kan. Daarbij hoor en zie ik om me heen dat de meeste kinderen grotendeels gewoon doorslapen of zelf weer in slaap komen.
    En daarbij verschilt het wel hoevaak een kindje wakker word en of het elke nacht is en hoeveel tijd en moeite het in slaap krijgen weer kost.

Dus of iemand het een probleem vind of niet, doet er eigenlijk niet toe. Ts vind dat wel.

Maar het inwinnen van advies over melatonine is niet verkeerd denk ik.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    TS geeft ook aan dat ze het niet normaal vindt met 3 jaar en 2 maanden. Maar dat verschilt gewoon heel erg per kind, onze oudste sliep vanaf 6 maanden altijd door, de jongste sliep met 4 jaar eindelijk wat rustiger. Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij TS. Geluk voor ons was dat de oudste dus wel heel goed sliep en bijna nooit wakker werd van de jongste (behalve 's ochtends vroeg. En daarbij had ik dan wel slaapgebrek door fulltime kolven ;)). Persoonlijk (en zo hebben wij het ook 'aangepakt'), zou ik om en om eruit gaan en zelf op tijd naar bed gaan. En straks 2 kinderen wakker 's nachts, ja die kans zit erin met 2 kinderen.

Anders de oudste af en toe bij iemand laten logeren? Overdag slapen als dochter op de psz is? Als je werkt en je kindje gaat naar een kdv, een dagje vrij nemen op zo'n dag en dan lekker bijslapen/bijkomen.

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn kinderen slapen met melatonine. Door hun beperkingen kunnen ze zonder niet goed slapen en raken ze oververmoeid. Natuurlijk hebben we eerst 3000 andere dingen geprobeerd en is dit in overleg met de kinderpsychiater gegaan.
    Ik haal gewoon sleepz bij kruidvat, mijn oudste krijgt 0,2 mg en de jongste 0,3, dus dat zijn héél lage doseringen.

8. misa

misa Niet meer actief

Ik doelde niet op ts maar een eerdere reactie van iemand...! ;) ik heb hetzelfde probleem, maar vind het ook niet normaal ;)

9. misa

misa Niet meer actief

Wat gaf de kinderpsychiater daarover aan dan? Aangezien het zo twijfelachtig is of het wel goed is.

10. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat de dosering die ik geef voorlopig geen kwaad kan. Het is belangrijker dat ze rusten zodat ze goed kunnen functioneren, wat op zichzelf al een uitdaging is, vooral voor mijn oudste. Zonder melatonine slapen ze 3 uur per nacht en dan liever medicatie met misschien een risico dan overdag niks meer kunnen.
    Maar ik vind wel dat geen enkel kind hiermee moet starten zonder goedkeuring van een arts.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ben het hiermee eens.

Onze oudste heeft melatonine gekregen toen ze een jaar of 5 was. Ze bleef maar wakker, tot middernacht. Hadden wij geen last van, want ze speelde gewoon, maar voor haar was het echt niet goed. Ze heeft het een maandje gebruikt en toen ging het weer goed.
    Voor kinderen die een paar keer per nacht wakker worden en vrijwel meteen weer gaan slapen, zou ik het niet zo snel gaan gebruiken.

12. misa

misa Niet meer actief

Ik heb zojuist de ha gebeld en ook hierover vragen gesteld. Omdat er voor op langere termijn nog weinig duidelijk is zou ze het niet adviseren. Ws is de vrij verkrijgen Melatonine een hele weinige dosis dat het weinig werking zou hebben, maar zelfs daarbij weten ze nog te weinig.

Ik ga het dus voorlopig niet doen, maar als het over een tijdje niet beter word, ga ik het misschien ook eens 3/4 weken proberen voor haar.

13. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Persoonlijk zou ik geen melatonine geven. Er zijn wat artikelen (heb ze zo niet bij de hand) waar duidelijk in uitgelegd wordt waarom wel / niet.
    Voor mij (maar dat is persoonlijk) voelt het niet fijn, omdat je 't probleem niet oplost. Dus voor incidentele gevallen zal 't vast werken, maar ik denk altijd dat je beter de "basis" kunt proberen verbeteren.

Mijn DL had een dergelijk probleem. Ik ben met haar bij een homeopatisch kinderarts geweest.
    Zij kreeg iets voorgeschreven (ben vergeten hoe 't heet:)) wat de natuurlijke productie van melatonine activeerde / ondersteunde.
    Dat heeft hier heel goed geholpen.
    Het kostte wel even iets, maar op de lange termijn hebben wij er veel baat bij gehad.

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou het niet geven. In je openingsbericht schrijf je dat ze vaak wakker wordt maar dat ze wel slaapt als ze op een matras naast jullie ligt. Dan heb je de oplossing toch? Die is helemaal natuurlijk en niet met middelen die eigenlijk niet zo prettig zijn voor kinderen.

Ik begrijp wel dat je het zwaar vindt. Mijn dochter sliep ook slecht toen ik zwanger was van de tweede en ze sliep alleen bij ons goed. Ze had nachtmerries en was gewoon bang. Zelfs (misschien juist) toen ik was bevallen, bleef ze bij ons en lagen we met z'n vieren. Niet ideaal, maar wel twee gelukkige kinderen die zich veilig voelden en uitgerust waren.
    Voeden deed ik in de badkamer en we hadden een cosleeper voor de baby.

Achteraf zwaar, maar wel tegemoet gekomen aan de behoeftes van mijn kinderen en een paar weken is toch een relatief korte tijd. Liever dan pilletjes geven terwijl het niet nodig is.

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi dames,

Natuurlijk geef ik liever geen melatonine, en nogmaals ze krijgt nooit langer dan 2 weken achter elkaar.

Het nadeel van op onze kamer slapen is dat ik dan zelf gewoon niet meer slaap, ik word van elke beweging van haar wakker, ook als ze o p een matras naast ons ligt en ik wil het haar ook niet aanwennen.

Volgens heel veel informatieve sites over kinderen is het structureel niet doorslapen op deze leeftijd wel degelijk een 'slaapprobleem' te noemen. Echt een groot probleem vind ik het niet maar ben gewoon zo moe.

Heb de huisarts gebeld en die zegt: het is gewoon zonder recept te verkrijgen, gebruik de dosering die op de bijsluiter staat. Die dosering krijgt ze dus niet, ze krijgt nog minder dan de helft ervan. Overigens was ze afgelopen 2 nachten ook met melatonine nog 1x 's nachts wakker.

We hebben de wens voor een tweede kind steeds uitgesteld omdat ze nog niet doorsliep, uiteindelijk toch de knoop maar doorgehakt en toen duurde het nog bijna een jaar voordat ik zwanger was, straks zit er 3,5 jaar tussen en we hadden heel goede hoop dat ze dan wel beter zou slapen maar helaas...

Wie weet is ons tweede kindje wel een geweldige slaper ;)

16. misa

misa Niet meer actief

Annemeis, als het goed genoeg voelt moet je het ook gewoon doen. Het is immers vrij verkrijgbaar in de schappen van de drogist.

Al las ik ook al her en der dat het inslapen vaak verbeterd, maar dat het weinig tot geen effect op het doorslapen heeft. Ik hoop dat jullie wat beter slapen en ik hoop zeker dat jullie een langslapertje krijgen nu....! :)

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Annemies
    Melatonine voor zoveel ik dacht moet langdurig toedienen om effect ervan te zien ook dosering moet dus goed zijn. Dat je 2wk geeft en half kan je net zo goed niets geven.
    Melotinine vervangt stof die lichaam zelf niet aanmaakt, daarbij hoort dus dat kind wakker is en dan niet moe: dus gewoon klaar wakker zo van "ookeeeey, wat gaan we nu doen? Puzzel??"

Hoe jij dat beschrijft past dat niet echt in oorzaak van en ze is gewoon onrustig en ook niet altijd. Blijkbaar er is wel achtergrond voor.
    Misschien slaaptrainer een optie of anders bespreken met haar hoe en wat want 3.5 kan ze toch al zeggen wat er is.
    Overigens sluit ik mij bij andere aan zo rampzalig is het niet ik wou dat mijn dochter zo sliep als jou;))
    Optie tijdelijk om voor jou gaan in andere kamer wellicht slapen of haar matras niet helemaal naast jullie bed of aan de kant van je man?

Ons kinderarts in ziekenhuis wilde melatonine niet voorschrijven dus pas als je echt door en doorheen zit. Ze gaf aan dat er nog veel onbekent over is... Ik zou dus zelf geen gezondheid van mijn kind op spel zetten

18. misa

misa Niet meer actief

Vind ik toch altijd wel een beetje flauw om op deze manier met je eigen situatie te vergelijken: Ooh maar dat is nog niets. Ik heb het veel erger. Ik lees soortgelijke wel vaker op het forum. Voor Annemeis geeft het wel genoeg onrust/slaapgebrek/stress/oid om zoiets als dit te proberen. Dat heeft niets te maken met een ander die het erger of zwaarder zou hebben..

Wat natuurlijk niet betekent dat mag vertellen of je het zelf wel of niet zou gebruiken. Of tips geven wat erover weet.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja het is maat wat je belaagrijker vind.
    Ik wordt elk 30-45 min wakker nu nachts, ik slaap amper. Ik zeg niet dat ik zwaarder heb dan Ts ik zeg alleen maar dat melatonine is geen oplossing en al zeker niet in haar situatie omdat kind niet door kinderarts werd nagekeken en het hele situatie niet op kaart gebracht.
    Zwanger zijn is maar tijdelijk en straks met baby bij is nog 10x zwaarder...
    Het is of accepteren of doen wat zezich prettig bij voelt maar volgens mij elk lid bijna heeft geschreven advies om geen melatonine geven, ts gaat zich meer verdedigen waarom ze dat toch doet.
    Wat mij betreft doen moet ze waar ze zich gelukkiger bij voelt als ze geen verdere onderzoeken wil voor dochter

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Juist vrij verkrijgbare middeltjes die officieel geen medicijn zijn moet je mee oppassen. Die worden namelijk niet gecontroleerd. Een van de risico's is dat de dosering per tablet (of andere vorm) kan verschillen. Er wordt een recept gemaakt waar de hoeveelheid werkzame stof in verhouding is met de hulp stof, maar er wordt niet gecontroleerd of de verhouding per tablet klopt. Daardoor kan je zonder hier erg in te hebben je kind een overdosis geven. Ik zou daarom alleen officiële medicatie aan mijn kind geven, tenzij een overdosis geen kwaad kan.

Deel Deze Pagina