3 jaar en 9 maanden en nog steeds niet zindelijk

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Sann, Apr 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Mijn oudste was ook erg laat met zindelijkheid.
    Ze verheugde haar enorm op school maar daar moest ze zindelijk voor zijn. Heb met dr gepraat en gezegd dat wanneer ze naar school wou ze toch echt op de wc moest gaan plassen en poepen want anders mocht ze nog niet komen van juf.
    Ze kijkt me aan en zegt; Oke, is goed mam dan ga ik dat doen. Trekt dr luier uit en is vanaf dat momet dag en nacht droog geweest op 2 kleine ongelukjes na omdat ze dr broek niet ver genoeg naar beneden had geschoven.
    Tja ze was dus erg lui want had vooraf al vanalles met dr geprobeerd.

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Dit dus

Toen onze zoon 2,5 was gaf hij geen enkel teken tot zindelijk worden nog nooit op het potje geplast oid maar gewoon broek uit en maar
    Kijken hoe het gaat

3 dagen plaste hij 4 keer per dag in de broek

Daarna nog 4 dagen 1 keer per dag en daarna hooguit 1 keer per week

Na 2 weken helemaal geen ongelukjes meer

3. Skye

Skye Niet meer actief

Gewoon doorzetten. Luier uit en uit laten!! Op deze leeftijd moet ze gewoon al zindelijk kunnen zijn. Persoonlijk vind ik altijd wel dat kinderen er aan toe moeten zijn, dus ouders die hun kindje van amper 2 jaar geen luier meer aandoen omdat hun willen dat het kindje zindelijk moet worden, vind ik te ver gaan. Alleen als het kindje het zelf aan geeft, vind ik dat het kan. Maar met deze leeftijd (bijna 4 jaar), dan zou je kindje toch allang zindelijk moeten zijn. Dus luier uit en niet meer aan doen, 's nachts nog wel, anders kan je er 3x per nacht uit om het bed te verschonen.

4. Popkoorn

die van ons van 2,5 :D

en hij hoefde echt niet zindelijk te worden, maar hij wou geen luier meer om, maar ondertussen wel in de broek plassen.. tja dan maar even doorzetten

5. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant

Uhm onze dochter is 19 maanden en wij zij al bezig om haar zindelijk te krijgen, wat is daar mis mee?? Wel om medische redenen maar ik was er anders ook mee begonnen denk ik..

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik heb mijn dochter ook zindelijk gekregen met net 2 jaar. Luier thuis uit, ze had t binnen een week door. Onzin dat dat te ver gaat. Vroeger hadden ze helemaal niet van die geweldige absorberende luiers. En omdat ze dat tegenwoordig wel hebben, gaat t te ver om ze uit te doen?!!

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik vind mijn dochter opzich wel de leeftijd hebben om zindelijk te kunnen worden.
    Hier gaat binnenkort ook de luier uit en als het na een week nog niet effect heeft, doen we het later weer eens als de baby een paar maanden oud is. Ze hoeft niet perse in een week zindelijk te zijn maar reken dan op af en toe een ongelukje ipv de hele dag door. Mocht dat wel zo zijn, stoppen we er eerst mee.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kunt hier lang praten over de definitie van zindelijk. Soms zijn de kinderen zindelijk en soms zijn de ouders zindelijk ;)

Luier uit en luier uit laten (alleen tijdens slaapjes aan doen). Mee laten helpen met opruimen. Als je op visite gaat kun je er voor keizen om een luierbroekje over de onderbroek te doen. Dan voelt het kind wel gelijk dat het mis is, maar krijg je geen gedoe.

Voor 1,5 is gewoon vroeg voor een kindomdat hij / zij nog zeker niet altijd voldoende controle over zijn/ haar spieren heeft. Vroeger waren niet alleen de luiers niet goed maar hadden mama's vooral veel meer tijd en waren de mama's dus zindelijk (kindje heel regelmatig op het potje zetten.... dan vang je het meeste wel op he?) Kinderen kunnen vanaf 1,5 gemiddeld zindelijk worden. En als een kind zindelijk kan worden, dan kan dit binnen 1-3 weken en hoeft het geen maanden te duren.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wat daar mis mee is? Als ze er klaar voor is niet, maar kinderen die te vroeg worden "gedwongeb" krijgen meestal een terugval en san duurt het heel lang ze alsnog zindelijk te krijgen.

10. tulip

tulip Niet meer actief

omdat wanneer er geen bijzondere redenen zijn er naar mijn mening geen sprake kan zijn van: zindelijk krijgen. Een kind moet daaraan toe zijn. Sommigen met 2 jaar en anderen met 4 jaar. Ik snap heel goed dat ouders met 3,5 het wat extra stimuleren of op een gegeven moment gewoon de luier uitlaten met het oog op school. Maar daarvoor vind ik het gewoon zielig als een kind gedwongen wordt. Want zo zie ik dat persoonlijk.

11. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Ben ik het mee eens. Wij hebben er dus absoluut niet bovenop gezeten. Gewoon geprobeerd dr interesse te wekken maar dat lukte dus niet echt. Terwijl dr zusje van nu een jaar en 8 maanden heeel geinteresseerd is en er al gerrgeld op zit. Wel zonder wat te doen maar toch.
    Maar we hebben vandaag belangrijke stappen gezet. Laten kiezen tussrn onderbroek en luier vanochtend en ze koos de onderbroek. Dr een aantal keren op mijn initiatief laten plassen maar ineens riep ze ik moet poepen dus ik zeg snel naar de wc dan en ja hoor gepoept op de wc en dat bleek ze gisteten bij de gastouder dus ook gedaan te hebben. Daarna nog 2 keer uit zichzelf gaan plassen en toen ze eenmaal in bed lag met luier moest alles weer uit want ze moest. Ben helemaal trots

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik zie persoonlijk de luier uitdoen niet als dwingen, maar als stimuleren. Want als ze niet weten wat ze moeten voelen, kun je het ook moeilijk(er) leren. Als ze er nog niet aan toe was, zou het geen effect hebben gehad.
    Zielig? Zwaar overdreven :)
    Het kost veel meer energie en stress van beide kanten om maandenlang te emmeren en steeds op gezette tijden naar de wc te gaan (als ze dat al toelaten). Das nog veel zieliger ;) Veel ouders proberen het toch om de zoveel tijd weer opnieuw.

En ja, mijn dochter heeft idd wat terugvalletjes gehad. Maar dat heeft bij elkaar zo'n 2 maanden geduurd, na die eerste week.
    En vanaf het begin af aan heeft ze altijd zelf aangegeven dat ze moest. Als ik t op gezette tijden deed, had ze daar mooi geen zin in.

Het is een optie om het gewoon af te wachten tot ze er zelf mee komen, moet wel bij je passen. Maar ik persoonlijk vind het zonde als ze dan misschien wel een jaar of nog langer met luiers had gelopen.

's Nachts was ze bijv in 1x zindelijk. Maar ik heb dr wel gestimuleerd: alle grote meiden zijn 's nachts droog. Dat werkte toevallig. Maar als ik dat niet gezegd had, had het zo nog maanden geduurd. Daar ben ik vrijwel zeker van. Ze had daarvoor iedere ochtend een dikke plasluier.

13. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Dag 2 met een onderbroekje aan. Ben benieuwd.

14. Popkoorn

mijn zoon was alles behalve "toe" aan zindelijk worden... hij plaste steeds in zijn luier, en vertikte het om op het potje zitten als we hem er gewoon eens zomaar opzette,

maar toen hij 2,5 was wou de hij de luier ook niet meer aan, met veel krijsen ging dan toch de luier aan....

tja sorry hoor, maar dan laat ik ook gewoon meteen de luier helemaal uit behalve in de nacht, dus 4 keer per dag had hij zijn broek nat de eerste paar dagen

maar na 2 weken.... geen druppel meer.... geen ongelukjes meer gehad, en hij is nu toch echt zindelijk,

ik vind het ook niet zielig, dus ik ben het helemaal met jou eens.

15. Popkoorn

superr !!

16. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Maar met 2.5 vind ik ook wel wat ander als 19 maanden waar de reactie op was. En jouw zoon wou de luier zelf niet meer aan. Dan had ik het ook gedaan

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Tja, ieder kind is anders hoor.
    Hier ook met 18-20 mnd begonnen, lukte toen ook al een beetje, ze gaf t soms aan. Daarna een tijd gestopt, omdat ze het als 'machtsmiddel' ging gebruiken 's avonds als ze in bed lag.
    Met 2 jaar weer opnieuw geprobeerd dmv luier uit. Binnen 1 week plas-zindelijk.
    Kijk naar je eigen kind, ipv je eigen ervaring op een andere situatie te spiegelen ;).

18. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Ieder kind is amders maar ook iedere ouder. Mijn mening is dat ik dat te vroeg vind als het niet op initiatief van het kind is. Jouw mening is anders. Kan en mag allemaal. Dat we allemaal onze mening geven moet kunnen. Je wil niet weten hoe vaak ik met mijn late dame wel niet de mening moest horen van moeders met een kind wat sneller was

19. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Ze heeft net in dr broek geplst na dat het 2 dagen goed ging en roept dat ze luier om wil. we gasn zo richting gastoudr want ik moet werken maar weet ff niet goed of ik dr nu met of zonder luier laat gaan

Share This Page