Mijn zoontje geeft af en toe zelf aan dat hij moet plassen en gaat dan op het potje of op de wc, en hij gaat zoiezo wel 2x per dag op het potje zitten s'ochtends en s'avonds. Hoe kan ik het het beste nu verder aanpakken om hem zindelijk te krijgen?
Ik zou 'm op vaste momenten op de dag het potje aan gaan bieden, zodat hij er vaker mee n aanraking komt en zo minder vaak z'n behoefte in de luier doet..
je kunt een beloninstysteem maken. voor elk plasje/poep op wc 1 sticker.6 stickers een kadoo(of een lollypop of snoep). en kijken of hij nu vaker gaat. als zijn luier een tijdje steeds droog blijft en steeds meer op wc dan in overleg met hem doe jij de luier af. eerste week in de kamer ook een po.schoonmaak spullen klaar,broekjes aan die hij zelf uit kan doen. etc ect.maar eerst kijken of de luier schoon blijft.
als je het gevoel hebt dat hij er aan toe is, kan je gewoon zijn luier aflaten en hem op het potje/ wc met brilverkleiner zetten. tenminste zo hebben wij dat gedaan bij onze twee jongens. alleen de eerste dag hebben ze een ongelukje gehad, daarna nooit meer... (oudste was wel wat ouder, 3,5 jaar en de middelste was op 2 maanden na 3 jaar)... bij plassen kregen ze 1 sticker en bij een poep 2, het toilet hangt vol haha in het begin gaan ze dan heel vaak, elke 10-20 minuten ofzo, dat is volgens mij puur omdat ze zelf vertrouwen moeten krijgen in het ophouden. je merkt na een dag of 2 al dat dat minder wordt en beter gaat.
hij krijgt idd een sticker als hij geplast heeft en na zoveel een cadeautje. we hebben nu alleen tijdelijk boven een wc dus heb het potje beneden staan en boven gewoon op de wc met verkleiner. ga gewoon zo door. afgelopen zondag wilde hij zelf s'morgens geen luier aan, hij plaste toen 2x op het potje en 1x was zijn onderbroek nat.
ja heel goed, mijn jongen wist ook allemaal zelf te sturen. als hij geen luier om wil dan ga je inderdaad zo door, in overleg met je kindje.
Ik zou dan gewoon die luier uitlaten. Zeker als hij afgelopen zondag aangaf, dat hij de luier niet meer hoefde.
Probeer ook even veel thuis te zijn. Potje in de kamer, thermostaat hoog, kind in de blote billen en goed naar hem kijken! Bij de eerste tekenen zet je hem op het potje of vraag je of hij op het potje gaat. En inderdaad de hemel inprijzen, rondedansjes maken, stickers plakken en beloning in het vooruitzicht stellen na x aantal stickers!
voor hij vanmiddag naar bed ging ging ie ook even op de wc en weer geplast en hij was nu ook trots op zichzelf! zo leuk om te zien.
sochtends direct de luier uit, op de wc zetten...luier uitlaten, nooit meer aan...ff paar dgn dweilen, en er flink boven op zitten.. als ie bijv even tv mag kijken, laat hem dat zittend op het potje doen, of boekje lezen vaak herinneren om te gaan plassen, boekje over potje plassen heeft hier goed gewerkt, hij wilde dan steeds dat boekje lezen terwijl ie op het potje zat en dan bleef hij gewoon heel lang zitten en als er dan wat kwam wa shij zo trots ( ook door mijn reactie) dat hij steeds vaker ging beseffen hoe het werkte
Ik heb idd ook een boekje over op het potje gaan, vond ie erg leuk. Voor de tv op de pot ook een goeie idd!
Ik had een hoge pot gekocht, kunnen 3-jarigen beter op zitten! Als je de deur uitgaat, dan kort. Even geen tripjes e.d. Hier binnen een week zindelijk, zo kan het gaan!
Ik hoop dat het snel gaat idd, hij plast ook nog wel in zijn luier, daarom denk ik thuis het beste om die uit te laten.
Inderdaad uit met de luier en nooit meer aan (nouja `s nachts misschien nog wel), maar niet overdag. De 1ste dagen vooral thuis blijven en hooguit een kort wandelingetje met wc/pot binnen bereik. Hier hadden ze het allebei zo door, bij allebei gewoon de luier uit gelaten. Zoon deed hetzelfdeals de jouwe en dochter gaf nog niets aan.
Ja, en daarom moet je dus zorgen dat die luier niet te lang aan is. Even een boodschapje, hond uitlaten oid is ok, maar zorg dat je binnen een half uur weer terug bent, zodat hij geen kans heeft om in de luier te plassen! Als ik wist dat ik even weg moest om een bepaalde tijd gaf ik geen drinken ruim vantevoren. Zoon wou graag in zijn blote kont lopen en wou in die periode juist veel drinken, want hij vond op het potje plassen machtig mooi!