Hier een dochter met een ontwikkelingsachterstand van gemiddeld ruim een jaar. Ze is nu 3.5 toen ze 3 werd kon ik ook zeker minimaal de helft van je lijst aanvinken. Wij staan op de wachtlijst om gezien te worden bij een autisme team en verder heeft ze een chromosoomafwijking die de beperkingen veroorzaakt. Ik zou kijken of je met je zus kunt praten om hulp in te schakelen. Wel merk ik dat het na haar derde verjaardag opeens in sprongen vooruit gaat en ik begreep dat veel kinderen sprongen maken tussen 3 en 4 dus wellicht komt er nog wel wat ontwikkeling bij maar hulp lijkt me wel goed.
Dank voor jullie reacties. Heb vandaag voorzichtig gevraagd of ze weleens aan logopedie gedacht heeft. Als ze een logopedische screening laat doen kan de logopediste ook haar gedachten eens over hem laten gaan... Heb nog geen antwoord gehad, hoop maar dat het niet verkeerd gevallen is (was via de app, we waren even over en weer aan het appen over wat dingetjes van onze kids) Maar als ik jullie zo hoor zijn mijn zorgen echt niet onterecht. Vind het zo sneu voor het ventje, hij zou misschien wel een stuk beter in zijn vel komen als hij beter kon praten.
Logopedie heeft gezien je lijstje volgens mij niet echt zin. Ik zou hem eerder laten observeren op een medisch kinderdagverblijf omdat het gedrag ook wat afwijkend is.
Onze zoon heeft een spraak achterstand maar heeft wel de interesse in dingen. Ik zou zeker hulp zoeken. Vind het wel gek dat kdv en psz hier verder niks mee doen Ons zoontje staat op de wachtlijst voor het medisch kinderdagverblijf voor 'minder dus ik denk idd ook dat hij daar zeker op zijn plek zal zijn.
Ik denk dat een logopedist zeer zeker wel een goede hulp zou kunnen zijn voor dit jongetje, ze werken niet alleen aan uitspraak van woorden maar als het een goede logopedist is dan zal deze ook zeer duidelijk het gehele communicatie plaatje in beeld kunnen brengen. Maar goed, het is Ts haar neefje.... Je signaleert veel, ik denk dat je het alleen maar onder de aandacht van je zus kan brengen en haar proberen te stimuleren om iemand mee te laten kijken naar de ontwikkeling van je neefje. Jij kan er verder niets mee als ouders het wel prima vinden....
Bij ons op school werken ze ook met logopedisten. Kinderen die een probleem hebben met de uitspraak bijv komen meestal rond hun 4e daar terecht. Dan kan een kind inderdaad uit zijn schulp kruipen. Maar wat TS beschrijft zit volgens mij niet in het veld van de logopedie. De logopedist kan die dingen wel signaleren en doorverwijzen.
Het klinkt als mijn 2 jarige al is hij al wel wat verder op het gebied van spraak en fijne motoriek. Ik snap best dat je je zorgen maakt om je neefje, maar ik vind je lijstje wel verschrikkelijk negatief. Hij loopt zowel fijn- als grof motorisch achter, op het gebied van spraak, sociaal emotioneel en is agressief. Daarbij is hij ook niet zindelijk. Toch maken zijn ouders zich geen zorgen en heeft het kdv en de psz ook nog niet aan de bel getrokken. Zou het kunnen dat zij over informatie beschikken die jij niet hebt, met artsen dingen hebben besproken die dit allemaal verklaren. Zou het kunnen dat hij door zijn verjaardag een beetje overprikkeld is en daardoor niet zijn volle kwaliteiten heeft kunnen laten zien. Je zou het kunnen met de ouders bespreken. Als het een liefdevol gezin is en er verder geen reden is om aan te nemen dat hij niet liefdevol wordt behandeld door zijn ouders dan zou ik vertrouwen hebben dat zijn ouders idd aanvoelen dat hij misschien wat achterloopt maar zich vooralsnog geen zorgen maken.
Volgens mij als ik hoed begrijp is dat het hele punt van ts. Haar zus luistert niet naar haar en vind bet allemaal wel meevallen. Als zus naar logopedie gaat kan de logopedist zeggen dat er meer aan de hand is, misschien luistert zus dan wel
Nou ik denk niet dat het een kwestie is van ‘wat achterlopen’ Ik lees toch echt wel genoeg dingen die ik nou niet echt ‘normaal’ vind voor een kind van 3
Dat lees ik ook, maar ik vind dat je erg voorzichtig moet zijn met berichten die door derden zijn geschreven (ook als het vanuit een goed hart komt en oprechte bezorgdheid). De primaire verzorgers inclusief kdv, psz en consultatiebureau hebben tot nu toe niet ingegrepen, daar zal denk ik wel een reden voor zijn.
@Annemeis wat zegt je zus als je dit aankaart? Geeft zij weleens aan dat ze zich zorgen maakt? Want als er al gekeken is naar gehoor en zicht wordt je neefje wel opgevolgd? Dan zullen de dokters/KDV ook die andere zaken signaleren. En als een kind extra zorg nodig heeft laat een KDV dat echt wel weten.
Mja je moet ergens beginnen toch? En volgend mij staat zus niet echt open voor ‘commentaar’ Dus ik vind dit laagdrempelige idee niet eens zo gek
Je zegt dat je zus en je zwager het nog aan willen kijken ondanks de adviezen en thuisbezoek van het cb?Sorry maar dat vind ik echt niet goed van ze,zo bezorgen ze hun kind echt een moeilijke jeugd want hoe langer ze wachten hoe moeilijker het word om de achterstand in halen.Vergeet ook de wachttijden in de zorg niet,mijn zoon heeft 12 weken op de wachtlijst gestaan voor Kentalis en hij was met spoed aangemeld door de kno arts!Ik ben zelf al ruim een jaar bezig geweest met onderzoeken en intakes om uit te vinden waar bij mijn zoon de achterstand vandaan komt. Eer!ijk gezegd heb ik geen idee hoe je je neefje kan helpen als zijn ouders er nu nog niets mee willen doen,het klinkt alsof ze oogkleppen op hebben of zich ervoor schamen dat hun kind achterloopt.
Dit is precies het punt. Ze heeft helemaal niet gereageerd op de tip van logopedie. Heb begrepen van mijn moeder (dus oma) dat hij in eerste instantie wel een VVE verklaring kreeg maar dat mijn zus heeft gepraat en gezegd dat hij thuis meer laat zien en daarom is de VVE van tafel... Dus eigenlijk weten ze het zelf ook wel.... de kdv is niet een kdv dat dingen echt bespreekt met ouders... Over een paar weken hebben ze een gesprekje met de psz, dat doen ze altijd als een kind 3 jaar is geworden. Hoop zo dat zij ook aandringen op verder onderzoek. Ik denk gewoon dat ze in de ontkenningsfase zitten en het niet willen weten. Dat snap ik, het is ook niet leuk... maar het zijn ook optimisten, ze denken dat het vanzelf wel goed komt... Mijn moeder gaat toch nog even een gesprekje met haar aanknopen om eens aan te kaarten dat ze zich zorgen maakt... daarnaast moet hij ook weer naar het CB geloof ik omdat hij 3 is geworden
Ik snap wel dat je je zorgen maakt hoor. Geen ervaring mee, maar een kind dat niet gehecht is aan zijn ouders, geen remmingen kent en geen pijn aangeeft, dat klinkt wel apart. Zeker icm met slecht ontwikkelende vaardigheden. Ik zou echt op onderzoek aandringen bij je zus. Dit is zo'n gevoelige leeftijd. CB had ook wel iets mogen zeggen inmiddels.
Tsja.. als ouders inderdaad niks aan willen nemen (helaas heb je zulke ouders) dan is het afwachten tot je neefje straks naar school moet en daar vast loopt. Dat zal dan snel gebeuren en dan kan de school ingrijpen en verwijzen naar iets anders. Zelfs naar een medisch kinderdagverblijf trouwens. Toen mijn dochter nog naar het mkd ging zat er een jongen van 4, hij is daar ook 5 geworden. Deze jongen is vastgelopen in de kleuterklas en omdat niemand wist waar ze het moesten zoeken is hij eerst geobserveerd. Ontzettend sneu voor een kind als het zo moet. Dus ik hoop dat je zus meer weet maar dit nog verzwijgt, of iets van je gaat aannemen.
Het klinkt een beetje als mijn zoontje met die leeftijd en hij heeft ASS. Gaat overigens naar een regulier onderwijs. Maar heel eerlijk.... ik zou op zn zachts gezegd not amused zijn als mijn zus mijn kind zo in de gaten zou houden en vervolgens op een forum zou gaan spuien over haar zorgen. Mijn tip zou zijn om gewoon recht voor zn raap persoonlijk (en dus absoluut niet via app) je zorgen uiten en het verder aan haar over laten. Het is niet aan jou om te beslissen wanneer hun moeten erkennen dat hun kind wellicht anders is. Waar de 1 liefst gelijk handeld bij twijfel (zo 1 ben ik ook) wacht de ander liever tot het heel zeker is dat er geen vooruitgang uit zichzelf komt.