Zindelijkheidstraining-vraag

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by angel81, Apr 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. angel81

angel81 Bekend lid

Apr 10, 2007
    920
    0
    0
    Wij willen een der deze dagen beginnen met het zindelijk proberen te maken van onze dochter. Ze geeft goed aan wanneer ze heeft geplast en gepoept of wanneer ze dit moet. Nu ben ik op zoek naar wat ervaringsdeskundige op dit gebied:D. Hebben jullie het opgebouwd dus eerst nog met luier en dan als het goed gaat de luier uit?

Of hebben jullie meteen de luier uitgedaan? En hoe verliep dat? Hoeveel ongelukjes gaan er ongeveer gebeuren en wanneer is het teveel (en vooral de eerste dagen). Hoeveel dagen duurde het voordat ze het door hadden? Ik neig namelijk meer naar meteen de luier af te laten omdat me dat duidelijker lijkt voor het kind. En natuurlijk: als je nog een goede tip heb hoor ik het graag!

Dus deze vraag gaat niet over het belonen want dat deel is al helemaal klaar om in gebruik genomen te worden(stickers, cadeautjes enz...);)

2. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    hoi
    Wij hebben direct de luier afgedaan (behalve als we weg gingen en dan uitleg gegeven waarom dan wel) We zijn begonnen met een plaskalender met een aantal keer naar de wc gaan en daarmee verdiende ze dan een kadootje. Toen de plaskalender vol was hiermee gestopt en ze bleef toen goed naar de wc gaan. Ze is nu zindelijk. Per dag was het verschillend hoeveel ongelukjes ze had. de ene keer geen en de andere keer wel 4 keer. Na bijv 3 keer kun je ook zeggen dat je weer een luier aandoet omdat het die dag niet lukt en dan na het slaapje weer opnieuw beginnen. Vooral uitleggen hielp bij ons erg goed! En belonen natuurlijk (verbaal)

3. namya

namya Niet meer actief

ik heb ook meteen de luier uitgedaan, dit ging in het begin nog regelmatig gepaard met ongelukjes, vooral de eerste 2/3 dagen en daarna ging het beter

naar de peuterspeelzaal en als we voor een lange tijd naar buiten gaan doen we hem nog zo'n pamperbroekje aan maar zeggen wel dat hij alsnog moet aangeven als hij naar de wc moet.

op de psz wil hij nog wel eens door het drukke spelen vergeten dat hij naar de wc moet en daar gebeurt het nu nog wel eens dat hij plast in zijn pamper maar thuis is hij helemaal zindelijk overdag.

ik geef hem meestal een smartie na het goed plassen en p**pen op de wc

4. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

Jan 18, 2008
    153
    0
    0
    Ik zou in 1x stoppen met de luier (alleen misschien nog bij weggaan ofzo, dat kan je dan uitleggen). Ook zou ik het ruim van te voren aankondigen en de 'wil' kweken om zonder luier te doen. Wij hebben bijvoorbeeld steeds gezegd: als je 3 wordt doen we onderbroekjes aan. Op de dag dat ze 3 werd wilde ze dus ook zelf onderbroekjes aan ("want kindjes van 3 zijn groot en hebben geen luier meer") en was ze pijlsnel zindelijk. Omdat ze zelf ook in haar hoofd overtuigd was dat ze zindelijk moest zijn, was het fysiek ook zo geregeld denk ik.

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik heb de luier afgedaan bij dochter en niet meer omgedaan ook niet als we weg gingen.
    Dochter heeft na dag 1 eigenlijk geen ongelukjes meer en altijd thuis.
    Ze plast heel soms een keer in haar broek, poepen gelukkig nooit gedaan.

Donderdags heb ik gezegd morgen doen we geen luier aan en mag jij stickers plakken op de plas
    kalender als jij plast of poept op het potje/wc. De 1ste dag ging het 6! keer mis en heb
    ik het halve huis kunnen dweilen.

Ik vind het een groot verschil met het doorhebben als ze roepen ohh ik plas op de grond.
    Rond de 20 en 22 mnd ook eens geprobeerd, maar toen zei ze alleen ohhh vloer nat.
    Ze had niet door dat ze de oorzaak was van de natte vloer, nu met 2j2mnd viel dat kwartje wel.

`s avonds op dag 1 gezegd dat we de volgende dag onderbroeken gingen kopen.
    Ik heb haar zonder luier meegenomen, thuis even laten plassen en toen op weg. We waren niet heel lang weg natuurlijk.Ik vind het verwarrend om de ene keer wel een luier aan te doen en de andere keer niet.

Stickersplakken hebben we tot dag 4 gedaan toen zei ze zelf dat het niet meer hoefde.
    Dochter weet goed wat ze wilt :)

Dochter gaat ook gerust ergens anders naar de wc, potje wilt ze niet op.
    Die doen pijn aan je billen volgens madame.

Nu alleen nog `s nachts een luierbroekje, de ene is ze droog dan weer een paar dagen nat. Regelt ze ook zelf ze trekt `s morgens het broekje meteen uit en gooit hem weg als hij nat is en anders legt ze hem op de stoel.

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik wil morgen beginnen...ben van plan haar thuis in d'r blote billen rond te laten lopen en bij t naar bed gaan en weg gaan een luier aan te doen. Ze is nog klein, denk dat dit de goede manier zal zijn....ben benieuwd! Ze plast al wel regelmatig op t potje; vraagt dan of de luier uit mag.

7. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Laura was 2j en 1 mnd. Toen zijn we cold turkey gestopt met de luiers. Ze heeft de eerste dag 1 ongelukje gehad en daarna nooit meer. 2 weken later vroeg ze aan me of ze snachts ook geen luier meer aanhoefte. En daar zijn we ook mee gstopt toen. Ze heeft dus in 9 maanden 3 ongelukjes gehad snachts en meer niet.

8. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Maar doen jullie dan geen luier om en ook gewoon de kleertjes aan? Dan heb je toch constant alles onder de plas zitten?
    Isabella die plast nog rustig in haar broek als ze bijvoorbeeld op de bank zit. En nu ben ik ook wel erg netjes maar sorry, ik wil echt geen plas op mijn mooie bankstel hebben.

9. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    4,760
    0
    0
    Helaas heb ik geen tips en lees ik graag mee, want Jasmijn weigert gewoonweg om op het potje of op de wc te gaan. Vorig jaar zomer heeft ze wel op het potje gedaan, zowel plassen als poepen. Ze liep toen ook in haar blootje rond. Nu wil ze echt niet meer. En om haar met de kou naakt rond te laten lopen vind iets minder. We hopen dan ook snel op mooi weer en dat ze echt nu snel zonder luier kan, want die poepluiers heb ik nu toch echt wel gezien.

10. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    Hier in 2 dagen dag en nacht zindelijk....
    Ik heb Anne op een ochtend geen luier meer aan gedaan.
    Zei zo tegen haar als je moet plassen zeg je dat tegen mama of papa?
    Dag 1 : 2 natte broeken
    Dag 2 : 1 natte broek
    Dag 3 : geen 1 natte broek...

Heb haar wel gewoon kleren aan gedaan,

11. nikster

nikster Fanatiek lid

Sep 26, 2006
    1,434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    hier net als popje... alleen nog niet 's nachts..

12. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    o ja, Anne was/is ( ze is net 3 weken zindelijk ) 2 jaar en 8 maanden... maar dat zegt natuurlijk niks he,

13. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Zou mijn dochter nog te jong zijn? Wat denken jullie?
    Ze zegt nu wel sinds een aantal dagen dat ze plas in haar broek heeft en dat ze poep in haar broek heeft.
    Vanavond hebben we haar ook in haar blote billies laten rondlopen. Ze gaat dan wel telkens op haar potje zitten en zeggen "komt niks uit mama". En roept dan vervolgens dat ze weer haar pamper om wil.

14. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    mama van Isabella@ ik zou gewoon bij iedere verschoning op het potje zetten of gewoon proberen een dagje zonden luier.

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wat doet ze als ze geen luier meer krijgt? ik heb gezegd dat ze de volgende dag geen luier meer aan kreeg maar een onderbroek. Het kwartje viel met 2j2mnd meteen (ooh naam plassen,nat) hiervoor was ze zich hier niet bewust van en riep ze alleen ohh vloer nat. In het 2de geval heeft het geen zin, maar jouw dochter weet wel dat het in haar luier zit, misschien ook wel dat ze het zelf doet. Zou het gewoon uitproberen. En een kleed op de bank, want je bent bang voor je bank. Dochter heeft nooit op de bank geplast, maar altijd op de vloer.

16. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Dat heb ik wel eens geprobeerd inderdaad maar dan plast ze rustig 4 x achter elkaar in haar broek. En dan moet ze huilen (raakt ze echt overstuur) en zegt ze dat ze een luier om wil en geen natte broek wil hebben.
    Ze heeft nu nog maar 1 x een heel piepklein plasje op het potje gedaan. Heb ook eigenlijk het idee dat ze het nog niet helemaal snapt. Maar goed, ze is opzich niet heel piepjong meer en dit zou toch een leeftijd moeten zijn dat ze het begint te begrijpen. Toch?

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat vind ik ook heel erg sneu dat ze er verdrietig van wordt. Ik zou het even een paar maanden laten rusten over een week of 7 verandert er ook een hoop voor haar natuurlijk.
    Gemiddelde leeftijd ligt tussen de 2,5 en de 3 en dat zijn onze dames allebei nog niet!

18. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Nee daarom. Ik weet nu ook niet of het slim is om te doen omdat haar broertje eraan komt. Stel dat ze over een week of 2-3 zindelijk zou zijn, dan komt haar broertje vlak daarna ook al en en dan is ze daardoor misschien van slag.
    Straks als we helemaal gesetteld zijn met de baby en het is mooi weer in juli-augustus laat ik haar maar lekker bloot rondrennen in de tuin. Dan is ze 2 jaar en 8 maanden en er misschien wel meer aan toe. Onze dochters zijn even oud op een dag na ;) Grappig.

19. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik liet mijn dochter vaak 's morgens een tijdje met blote billen lopen. Ze hield dan keurig haar plas op en als ze nodig moest zag ik haar gaan wiebelen. Ik zette haar dan op het potje maar toch kwam er niks. 'Kan niet' zei ze dan ook. Zodra ik haar dan een luier om deed plaste ze meteen.
    Toen zijn we een weekend thuis gebleven en heb ik haar twee hele dagen in haar blote billetjes laten lopen. Dus moest ze wel op het potje plassen (soms kwam de helft op de grond) Maar toen had ze het meteen door. Ze moest het gewoon leren los te laten op een andere plek dan in haar luier ;)
    Sindsdien is ze dag en nacht zindelijk :)

20. angel81

angel81 Bekend lid

Apr 10, 2007
    920
    0
    0
    Nou meiden ben erg blij met jullie verhalen maar wij stellen het nog even uit. Na twee weken kwakkelen met haar gezondheid (eerst buikgriep, toen meteen daarna koorts en spugen en hangerig) is ze nu weer ziek geworden. Ze heeft nu weer oorontsteking, het lijkt maar niet op te houden. Maar goed, geen goed moment om te beginnen....

Share This Page