Ons zoontje wordt volgende maand 3, en wij zouden hem graag een fietsje geven. In principe een gewone fiets met zijwieltjes, maar ik hoor toch ook vaak mensen over loopfietsjes. Ik denk dat hij op dit moment meer aan een loopfiets heeft, maar ja, hij wordt al 3, dan heb je daar nog maar zo kort iets aan, lijkt me? Dus wat zouden jullie adviseren voor een 3e verjaardag?
Onze oudste kreeg voor haar 3e verjaardag een fiets met zijwieltjes, de middelste voor haar 2e verjaardag een loopfiets. Zij gebruikt nu allebei, maar dus in de luxe positie dat de fiets er al was hihi. Loopfiets gebruikt ze vooral voor kleine stukken en bijvoorbeeld in de tuin, fiets met zijwieltjes voor langere stukken. Vind het dan ook lastig te adviseren, al zou ik denk ik voor een gewone fiets gaan.
Ik zou voor een fiets met zijwielen gaan... Een loopfiets vind ik eerder voor als ze 2 jaar zijn (niet dat ze er met 3 niets meer aan hebben) Maar onze dochter pakt nu eerder haar fiets dan loopfiets. Suc6 met kiezen..
Wij hebben een loopfiets en een fiets met zijwielen, worden allebei gebruikt. De loopfiets iets meer, vind dat zelf ook makkelijker, omdat ze met een fiets met zijwielen sneller om kunnen vallen of in een 'kuil' blijven hangen. En ik fiets vaak met allebei de kinderen. Fiets met zijwielen is wel nodig vind ik om zonder zijwielen te leren fietsen. Lisa is 4 trouwens en kan nog wel een tijdje op de loopfiets. Is er eentje van het Kruidvat. Lisa is niet zo lang, ongeveer 1 meter.
Wij hebben een loopfiets gegeven met 2 jaar en met 3 jaar een fiets met zijwieltjes. En ze gebruikt allebei. Het een vervangt het ander niet, zeg maar. Dus wat je ook kiest, het valt ongetwijfeld in de smaak!
Ze heeft trouwens de Puky, de grotere versie. En ze is lang voor d'r leeftijd, maar hij is onlangs pas met zadel een stukje omhoog gegaan. Kan zeker nog een tijd mee, hoor!
Ik zou kijken hoe 'n "haantje" hij is en of hij al geïnteresseerd is in fietsen. Want als hij bijvoorbeeld snel angstig is, lijkt mij een loopfiets beter en kan je beter nog een (half) jaartje wachten met die gewone fiets. En sowieso is die loopfiets niet verloren, want er komt nog een nummer 2 aan binnenkort die hem ook kan gebruiken .
Ons zoontje heeft voor zijn tweede verjaardag een loopfietsje gekregen en voor zijn derde verjaardag een fietsje met zijwieltjes, hij is net vier geworden maar kan al een paar maanden zonder zijwieltjes fietsen, dit ging snel omdat hij zijn evenwicht al heel erg goed kon bewaren op de loopfiets. Heeft hij nog nooit op een loopfietsje gezeten? Of nu een loopfietsje en met Sinterklaas een gewone fiets vind het wel belangrijk dat ze op tijd leren fietsen dus ik persoonlijk zou dan wel ook op korte terwijl een gewone fiets willen(als je nu voor een loopfietsje zou kiezen). Voordeel van een loopfietsje is dat hij hierop makkelijker kan oefenen om zijn evenwicht te bewaren.
Met twee jaar een loopfiets (wishbonebike, met twee wielen kon hij niet tot 2j7m), We wilden geen fiets met zijwielen omdat het sturen zo anders gaat dan op een loopfiets of fiets zonder zijwielen dus gingen we ervan uit dat hij nog wel een tijd met de loopfiets zou doen. Niet dus..een maand na zijn 3e verjaardag merkten we dat hij toe was aan een gewone fiets dus hebben we een tweedehandsje gekocht. Voor zijn volgende verjaardag krijgt hij waarschijnlijk een goede fiets. Ik zou zelf geen fiets met zijwielen geven, een loopfietskind schijnt nog jaren een voorsprong in evenwicht te hebben op een zijwielfietskind (dat nooit een loopfiets had)
Er bestaan ook loopfietsjes die je kunt ombouwen tot gewone fiets. Het voordeel van eerst een loopfiets is dat de zijwieltjes op de gewone fiets niet meer nodig zijn. Op de loopfiets leren ze evenwicht houden. Onze oudste kreeg op zijn tweede een loopfiets en voor zijn derde verjaardag fietste hij al zonder zijwieltjes.
Nou ja, we hebben wel zo'n simpel plastic loopfietsje, en daar crosst ie wel op door de tuin, maar die is echt wat te klein en wiebelig voor grotere afstanden. Ik denk dat ik toch idd maar voor een gewone fiets ga.
Dus hij kent het principe van een loopfiets al? Dan ga voor een fiets zonder zijwieltjes! Onze dochter had eerst een loopfietsje en 6 weken geleden heeft ze een normale fiets zonder zijwieltjes gekregen. Een half uurtje geoefent, maar dat was een ramp. Fiets heeft 6 weken in de garage gestaan en eergisteren wou ze uit zichzelf nog eens proberen. Heb haar welgeteld 2 seconden maar moeten vasthouden en weg was ze ermee zonder verdere hulp. Ze moeten gewoon een klik maken en klaar ermee. Nu zie ik wel dat jullie zoon een jaartje jonger is... Ik zou dan wel nog voor een degelijke loopfiets gaan...
De loopfiets was hier cruciaal voor het snel leren fietsen. Met 2 jaar kreeg ze een plastic/metalen driewieler die was om te bouwen naar loopfiets. Kon ze dus gelijk iets meer, maar nu (3j9mnd) fietst ze nog wel op het loopfietsje! We nemen deze ook mee op vakantie, het is een licht en draagbaar ding (als ze geen zin meer heeft ) Op haar 3e verjaardag kreeg ze een gewone fiets met zijwieltjes. Ook een groot succes. Sinds een paar maandjes zijn de wieltjes eraf, omdat ze zooo handig was geworden met de loopfiets fietste ze er bijna direct mee weg.
Loopfiets, en als dat goed gaat (sturen en evenwicht etc) een fiets. Hier zit ze sinds 2 dagen op de fiets, daarvoor lukte het haar gewoon niet.
Hier met anderhalf jaar een loopfiets gehad, met 3 fietsten ze beide al. Dochter 3 jaar en 2 mnd zoon net voor zn derde verjaardag en na 2 weken zonder zijwieltjes....dus ja, ik zou voor een gewoon fietsje gaan