Fantasie en angst peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gwenvd, 1 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ik hoop dat jullie goede tips hebben, ik weet even niet welke weg we moeten volgen.

Mijn zoontje van 2,5 heeft sinds kort een grote fantasie. Hij ziet monsters, beren en uilen in de woonkamer en is er echt bang voor. Hij vind naar bed gaan nu ook angstig en klamt zich dan helemaal aan je vast. We hebben een nachtlampje en ik geloof dat dat ook wel weer goed komt maar hoe gaan we om met de monsters in de woonkamer?

We lezen wel boekjes waar ze in voorkomen, net als beren en uilen, maar ze zijn echt niet altijd kwaad of onaardig. Denk aan het uiltje van Woezel en Pip.

Hij kijkt op tv ook wel filmpjes als Robocar, Brandweerman Sam (deze probeer ik echt te skippen want vind dit dus echt niks voor die kinderen maar hij vind het geweldig), Paw patrol (zit ook wel eens een monster in, een grote spin bijvoorbeeld.

Wat is wijsheid? Deze filmpjes uit de weg gaan? Deze boekjes uit de weg gaan? Of toch lezen en dan verder geruststellen? Maar hoe dan?

Hij heeft al een tover vrachtauto die ze wegjaagt en dat helpt wel even. Maar als snel komt hij als nog in paniek aangerend dat er nog meer beren/monsters/uilen/spinnen zijn.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Poeh, bij t ene kind werkt samen wegjagen bij de andere negeren zoveel kinderen zo veel methodes.

Wat ik van om me heen heb gezien, zelf nog geen ervaring, werkt het beste om t kind "self empowered" te laten wezen. Dat hij of zij zelf de spookjes/monsters weg kan jagen door bijv. heel hard "boe!" of een ander "magisch woord" te roepen en dan al of niet meegaan in zijn/haar verhaal dat ze daardoor wegrennen. Daar zit ook een kleine kanttekening aan waar ik me enigzins zorgen over maakte want dan moet je eerst een soort van bevestigen dat er een spookje/monster zat...bij mn ene neefje viel dat kwartje niet, mn andere neefje was zwaar verbolgen want "mama zei eerst dat er geen monsters waren". Nu onthoud dat mannetje ook werkelijk alles tot aan t bizarre aan toe.

Een beschermknuffel/deken oid werd om me heen doelbewust ontweken want owee als er geslapen moest worden en om wat voor reden was die knuffel/dekentje er niet. En dan zal je altijd zien dat je precies monsters tegenkomt. Dus zij kozen doelbewust voor iets wat je nooit kon vergeten en je stem heb je altijd bij je.

Maar goed, wat ik al aangaf ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar zo ging t in mijn omgeving. Misschien dat je er wat aan hebt, ik hoop in elk geval dat de monsters en spoken snel verdwenen zijn en nooooooit meer terug durven te komen.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier vragen we altijd of de monsters, spoken, dino’s en draken naar huis gaan om te slapen.
    Zonder te zeggen dat ze eventueel eng zijn.
    Ik zeg dan: vraag maar of ze naar huis gaan, zeg maar dag.
    En hij accepteert dat gelukkig nog.

Hij kijkt idd ook brandweerman Sam, paw patrol en robocar poli.

4. Biggetje100

Biggetje100 Niet meer actief

Hier een meisje wat snel bang is voor zulke dingen en veel serieus neemt. Ik ga er nooit in mee, dingen als samen monsters wegsturen is een bevestiging dat ze echt bestaan. Ik zeg dus altijd als er over gaat: heb je ooit een echt spook/monster/draak gezien? Nee, idd, die zien we alleen op filmpjes en in boekjes, we vinden het leuk om het te verzinnen. Dus gewoon de waarheid vertellen eigenlijk.

Manana en Rosy90 vinden dit leuk.
  5. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    In de slaapkamer hoor ik vaker maar dat ze ze daadwerkelijk zien in de woonkamer?
    Hoe moet ik me dat voorstellen? Hij zit op de bank en dan komt er een monster op hem af?

6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Mijn dochter heeft dat ook at en toe en ik probeer er nu ook beter op te letten wat ze kijkt. Ze vond ineens de uil in Pieter Konijn erg eng dus ik probeer nu beter te kijken of 't wel geschikt is voor haar.
    Ik zeg inderdaad gewoon tegen haar dat monsters, draken etc niet bestaan en dat ze altijd veilig is bij mama dus dat ze niet bang hoeft te zijn.

Ik heb met psychotische mensen gewerkt en daar zeiden we altijd: bevestig de angst niet, maar ontken het ook niet want dan hebben ze het gevoel dat ze niet serieus worden genomen.
    Dit vind ik ook wel een mooie voor in deze situaties.

Vero0504 vindt dit leuk.
  7. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik was ook weleens een beetje bang/nachtmerrie's als kind. Mijn moeder liet me dan een tijdje geen tv kijken en dan ging het weer over. Ik zag geen monsters etc, maar gewoon bang om boven alleen te zijn. Tegenwoordig vind ik tv programma's al snel eng en erg druk. En anders toch gewoon peuterprogramma's meer van zijn leeftijd laten kijken.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.264
    113
    Onze knul had last van een onzichtbare tijger die woonde in de gang boven. Erg lastig, ik vroeg of hij weg wou gaam omdat we dan bijvoorbeeld naar beneden konden om te eten. Als hij niet weg wou gaan vroeg ik of hij wou spelen of wat wou eten.

Betreft monsters in huis is het makkelijk, we hebben 2 katten en die jagen alleen boze monsters weg, de rest mag blijven als ze niet teveel kletsen.

De katten komen niet vaak boven maar als ze een keer daar zijn controleren ze het huis:roflmao:

Negeren werkte niet dus dan er maar in mee, met net 4 had hij 2 onzichtbare vriendjes die van alles konden, een onzichtbaar paard (jokie), soms nog een extra paard (oeps naam vergeten) een salamander (sallie), goudie de goudvis, papegaai als hij hard schreeuwde krijssie en anders zachtie. En nog een paar onzichtbare dieren die ik alweer ben vergeten, ze zijn ondertussen alweer een tijdje weg.
    Wel jammer vond de verhalen altijd wel heel leuk.

9. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Denkbeeldige vriendjes zijn toch anders dan een kind dat daadwerkelijk monsters in de huiskamer ziet lijkt mij?

Mijn dochter had ook 2 denkbeeldige vriendjes maar toen ze die de schuld van dingen begon te geven die ze zelf deed was ik er gauw klaar mee.. :D

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.264
    113
    Toen hij jonger was waren het monsters en vooral de tijger waar hij bang voor was. Wat ik probeer te schrijven is dat het negatieve soms ook om te buigen is.
    Je kunt het wegjagen doormiddel van vragen of water spuiten etc maar ook uitnodigen, kijken waarom ze er zijn. (Daar dacht onze knul over na)
    Wij maakte er van ze willen spelen of een knuffel etc minder negatief en minder angsten voor hem. Als het niet hielp hadden de katjes het huis nog gecontroleerd voor de zekerheid.

Later kwamen de onzichtbare vriendjes die gelukkig aardig waren.

11. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Mijn zoontje dacht vaak dat de Reus van Klein Duimpje in de huiskamer was als hij boven was. Wij kregen toen de tip om niet echt mee te gaan in de fantasie, maar om te kijken of het überhaupt mogelijk was. Past de Reus wel door de deur? Kan hij stil lopen, of hoor je hem eigenlijk altijd? Past hij in ons huis? Daardoor kwam mijn zoontje er zelf achter dat zijn fantasie/angst niet klopte, zonder dat wij dit voor hem ‘bepaalden’.

12. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Mijn dochter heeft er ook best wat last van gehad.
    Wat bij haar goed hielp was boos worden op de monsters. 'Monster wat doe jij hier? Je weet dat je hier niet mag komen, dus ik wil dat je nu weg gaat.'

Soms ging ze dan verder fantaseren....dat de monster het niet leuk vindt thuis of dat de monster nog klein is. Dan ging ik daar weer op in.
    'Oh dat is niet leuk voor de monster. Wat kunnen wij doen om de monster te helpen?'
    'Ah is het een klein monstertje, die weet vast nog niet dat hij hier niet mag komen. Monstertje je mag hier niet in huis komen, ga maar naar je eigen mama. Ze zal vast blij zijn om je te zien.'

Op een gegeven moment liet ze het helemaal los. Ze sprak dan nog wel eens over monsters, maar ze vond ze niet meer eng. Ze waren net mensen met gevoel en dochter was de baas over ons huis(dus ze had de macht om ze weg te sturen).

Ik heb wel altijd duidelijk gemaakt dat ik ze niet kan zien.
    Het zelfde geldt voor wat onzichtbare vriendjes. Al raakte ze nog wel eens geïrriteerd, omdat we op haar vriendje gingen zitten ofzo:roflmao:

13. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    673
    113
    Utrecht
    Ik weet niet of deze tip al gegeven is.
    Onze dochter had het op een gegeven moment elke keer bij het naar bed gaan over een spook achter het gordijn.
    Wij hebben deze spook meteen een naam gegeven (kareltje) en riepen ook dan zijn naam en zeiden dat hij naar huis moest en dat zijn moeder op hem aan het wachten was.
    Onze dochter ging daar eigenlijk al gauw in mee en begon zelf dingen erbij te verzinnen zoals opnoemen wat Kareltje ging eten bijvoorbeeld.
    Wel riep ze ons elke keer als we Kareltje vergeten waren. Maar uiteindelijk heeft ze het niet meer over hem. Of überhaupt over spoken.
    Ik zou dus een naam geven aan het dier of spook zodat het niet meer alleen een angstig iets is maar een iemand met een naam en je kunt er dan van alles bij bedenken.

14. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik vind persoonlijk dat soort tv programma’s erg heftig voor zulke kleintjes. Erg druk, dus veel prikkels en de onderwerpen vaak ook veel te heftig. Vind het meer geschikt voor 5 jarigen, maar dan nog errrrrg druk. Maar als ik om me heen kijk dan begrijp ik dat de meeste mensen daar anders over denken
    Afgezien daarvan denk ik dat je al heel veel goede tips hebt gekregen. Kijk samen naar de realiteit mbt de angst, kun je samen met je kind ontdekken dat het misschien niet zo eng hoeft te zijn? En hem vooral de veiligheid bieden die hij nodig heeft.

15. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Kleine update ;)

De fase is weer voorbij, ja er zijn nog monsters en allerlei andere fantasieën maar inmiddels niet bang meer en speelt hij met ze.

Les voor mij, niet zo druk maken :roflmao:

Deel Deze Pagina