zoontje is er klaar voor denk ik. maar ik weet niet hoe ik hiermee moet beginnen. moet ik zomaar zijn luier uit laten?want hij is snachts droog en als hij moet plassen/poepen komt hij wel uit zijn bed en hij doet het in de po. hij is wel heel vroeg op sochtends rond om 6uur en dan doet hij zijn grote plasje op de po. moet ik een datum kiezen en hem lang vantevoren vertellen? toen deed ik dat met fopspeen.heel lang voorbereid. of zeggen dat de luiers op zijn? ik heb al n tijdje waterdichte molton in zijn bed vr de zekerheid. omdat hij vroeger ook middagslaap had.nu niet meer. wat cb mij ooit vertelde dat je snachts kunt beginnen als het kind 2 weken lang droog blijft.maar goed. ik weet niet hoe te beginnen. hoe heb jij het gedaan? ging het goed meteen? zijn er tips? alvast bedankt vr de reacties! groetjes!
Wij hebben de luier bij onze dochter niete meer aan gedaan, wel hebben we heel duidelijk gepraat dat als ze moet plassen of poepen dat ze dat op de wc doet.. 1e nacht ging het goed 2e nacht een ongelukje en toen weer duidelijk verteld dat het niet erg is en dat ongelukjes kunnen gebeuren.. Maar wel weer verteld dat ze gewoon naar de wc moet gaan.. En eigenlijk gaat het nu goed de afgelopen 4 weken... Succes
Nacht zindelijkheid is iets anders dan dagzindelijkheid.. Ze moeten in hun hersens een stofje gaan aanmaken, waardoor ze 's nachts minder urine aanmaken. Daardoor kunnen ze dus droog de nacht door. Wanneer dat is, verschilt per kind. Maar dat kan wel tot 6 jaar duren. We zijn hier zonder luiers gegaan, toen hij 3 keer een droge luier had 's ochtends. Daarna heeft hij eigenlijk ook nooit meer een ongelukje gehad. Dat was met 3j9mnd, en hij was met 3,5 dagzindelijk..
Ik heb dr een keer gezegd dat alle grote meiden 's nachts droog zijn en geen luiers meer dragen. Sindsdien iedere nacht droog Hij lijkt er helemaal klaar voor, dus zou vandaag gewoon voorstellen om vanavond zonder luier te gaan slapen.
ja dat weet ik. ik probeer niets af te dwingen. hij is gewoon droog als hij slaapt. en vanochtend maakte hij n grapje. om 6uur moest ik komen en wat zegt hij:'mama ik heb in mijn broek geplast!' ik zei dan= o-o. en dan hij weer 'grapje mama grapje broek is droog ik ga nu op po plassen' zo dacht ik, hij begint me te plagen hiermee. het is nu echt de tijd om n keertje te proberen.
geweldig! mijn zoontje als hij hoort dat hij groot is of n grote jongen etc. reageert helaas negatief de laatste tijd. nee mama ik ben nog steeds heel klein, ik wil klein blijven enzovoort. hij is ook niet gek op zelfstandigheid. maar hij is wel gevoelig vr n goed verhaal. misschien moet ik iets geks verzinnen.
Als hij het zelf zo aangeeft, dan zou ik afspreken dat na 3 droge nachten de luier uit mag. Evt ook afspreken dat hij na 3 natte nachten weer aan gaat..
Ow, op die manier hmm. Ja, dan kun je idd misschien iets zeggen van de luiers zijn op. Al loop je dan de kans dat hij schrikt en zegt dat je nieuwe moet gaan halen, haha Of zeggen dat een onderbroek toch veel lekkerder zit, mooier is oid.. Verder werkten wij veel met beloningskalenders. 10x een kruisje zetten, volle kaart is evt kleinigheidje.
Mijn dochter wilde zelf van de nachtluier af dus dat is wel een verschil. We hadden afgesproken dat het mocht als ze 3 nachten droog was, lukte nooit. En toen ineen zaten we op 3 droge nachten en gingen we het proberen. Nooit een ongelukje gehad, wel wordt ze `s nachts weleens wakker omdat ze moet plassen en roept een van ons dan (ze gaat `s nachts nooit zelf).
Ik zu zeggen , ga er voor en kijk gewoon wat er gebeurt.. Onze dochter gaat s' nacht zelf naar de wc maar zij heeft een eigen badkamer en die is niet zo ver van haar bed.. Succes!!!
Onze dochter is sinds dat ze net 2 was overdag zindelijk. Heel soms nog een ongelukje maar bijna niet meer. Ze gaat zelf naar het potje om te poepen en te plassen. Dinds ongeveer 1 maand nu ging ze haar luierbroekje s'nachts steeds uit trekken (heb hier toen ook een vraag daarover gesteld). Ik een paar dagen weer aan gedaan maar uiteindelijk uit gelaten. Vroeg op de avond voordat ze naar bed gaat moet ze nog even plassen van mij, of in ieder geval proberen. Dan gaan we meestal na gtst (haha) nog even naar boven om haar op het potje te zetten (we deden het eerst later maar ze heeft toen al een paar keer in bed geplast toen dus zijn we het gaan vervroegen). Het gaat kei goed en de laatste week plast ze nog zelf als ze in bed ligt en maken we haar dan niet meer wakker. S'morgens gaat ze over het algemeen ook zelf naar het potje. Dus ik zou zeggen gewoon uit laten en kijken wat er gebeurd. Plasongelukjes kunnen een keer voorkomen. Gebeurd het een paar avonden op een rij dan zou ik de luier weer aan doen.
als hij zo vaak droog is zou ik het gewoon een keer proberen. Onze dochter is al meer dan een jaar dagzindelijk, maar s nachts echt niet. Ken genoeg mensen die de kindjes uit bed halen om om 23.00 uur ofzo nog te plassen, maar daar begin ik niet aan, dat vind ik niet zindelijk
Ik zou er geen big deal van maken en zeggen: je hebt volgens mij die luier niet meer nodig snachts, wil je alleen een onderbroek aan. Ja = prima, nee = ook goed M wilde het eigenlijk direct toen wij het zo voorstelde, was net 3 en net overdag zindelijk. Wel eigenlijk altijd al een droge luier sochtends. Ze heeft misschien 2x een nat bed gehad.
Mmm, ik twijfel en aarzel ook zo met dit dilemma, heb er net een topic over geopend. Sorry, had de jouwe niet gezien! Moeilijk he? Onze zoon geeft het zelf niet zo aan, is ook niet zo dol op zijn zelfstandigheid en wil momenteel ook alleen maar "baby zijn/ blijven" etc. Werkt niet echt mee. Hij is al wel een jaar dagzindelijk nu!! Destijds ook gewoon begonnen zonder dat hij ooit wat aan had gegeven, vandaar dat ik twijfel: misschien moet ik hem een duwtje in de goede richting geven? We hebben nu vakantie. Niet handig om te starten als we weggaan, maar als we weer terug zijn, maar nog niet hoeven te werken, kunnen we het natuurlijk wel proberen (met het oog op de eventuele gebroken nachten).
hey ik denk dat ik het zo ga doen. hem beginnen te vragen of hij zonder luier wil slapen!!!!dat zou kunnen werken hier. vanaf vandaag is het niet meer zelfsprekendheid dat hij het om heeft. hij is best zelfbewust over de dingen die hem wel of niet lukken! bedankt vr de tip!
ja het is niet handig met vakantie. hun slaapritme verandert vaak tijdens vakantie. mijn jongen is nu 10 maandenlang dagzindelijk maar dat zegt helemaal niets vr in de nacht. hij wilde toen ook gelijk in de nacht zindelijk zijn. maar ja, dat doe je niet met 22 maand oude baby.ik heb dus toen al die gebroken nachten gehad. ik heb hem toen geleerd dat hij wel in de nacht mocht plassen in de luier. en zelfs n paar keer hem geweigerd om nr de wc te brengen(doe het maar in je luier)pfff. toen was hij dus nog n paar maanden lang droog zonder wakker te zijn in de nacht. daarna n paar maanden lang ochtend plas in de luier gedaan omdat hij mij niet wakker wilde maken vroeg in de ochtend. sinds n paar weken slaapt hij zonder slaapzak en dus kan zelf ook op po. omdat hij dat weet en gedaan heeft doet de ochtend plas wel op po. mijn zoon plast dus al heel lang niet meer als hij slaapt, en wordt wel wakker als hij moet plassen. dat kun je niet leren.als je dat al ontwikkeld hebt dan is het nog n heleboel leren om zindelijk te worden in de nacht. ik zal voortaan beginnen met vragen of hij luier om wil of niet. dat lijkt me een goede manier om te beginnen. het kan wel lang duren, maar dat geeft helemaal ni!