3-jarig kind en eten

Discussion in 'Voeding' started by tihany, Aug 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tihany

tihany Fanatiek lid

Jan 25, 2007
    1,465
    0
    0
    zorgkundige
    Belgisch Limburg
    Onze dochter is 3 geworden in mei. En is een hele slechte eter. Ze heeft eigenlijk tot een jaar ongeveer redelijk goed gegeten. Sindsdien is dat altijd minder en minder geworden. En nu zou ze, in dien we haar laten doen gewoon niets eten. Het enige wat ze wel eet is ijsjes, frieten, soms een beetje spaghetti.
    iemand tips om haar beter te doen eten?

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    tja moeilijk he. Hier ook een slechte eter. Is ie altijd al geweest.
    Zelfs frietjes gaan er niet in.

Het is echt uitvogelen wat het beste bij hem past en meestal heeft dat maar een paar weken effect en dan eet ie ook weer minder.

Hier een paar tips ( sommigen niet echt pedagogisch verandwoord maar tja als je kind bijna niks eet dan probeer je van alles )

- potje eten smiddags geven ( heeft hier een paar weken geholpen )
    - haar voeren ( werkte ook tijdelijk, maar hij vond het gewoon ff gezellig zo een op een aandacht )
    - met een bord eten voor zijn favoriete programma zetten. Hij eet dan als vanzelf ( werkt niet altijd )
    - rauwe groentes ( vooral rauwe paprika en worteltjes vind ie heerlijk! Dat eet ie dan verspreid over de dag )
    - boterhammen eet ie ook moeilijk. Dus wil ie geen boterham dan mag ie ook wel een geroosterd boterhammetje of een pistoletje.
    - samen met een ander kindje laten eten ( die wel goed eet! )
    Zo heeft Erik veel dingen leren eten van ons buurmeisje
    - iemand anders haar eten laten geven ( Erik eet best goed als de buurvrouw hem eten geeft ) Maar goed dat kan ook maar af en toe he ;)
    - vooral niet toegeven met ijs etc. Eerst goed eten, dan ijsjes
    - spaghetti is ook gezond eten. Vooral veel groentes erdoor doen! Lust ze de groentes niet, probeer het dan gepureerd erdoorheen te doen
    - niet te veel laten drinken. Vooral niet vlak voor en tijdens het eten.
    - een beloningssysteem met stickertjes op haar placemat? Na elke hap een klein stickertje en ze moet dan 10 happen doen en dan krijgt ze iets leuks?

zo dat zijn al een aantal tips ;)
    Succes!

3. Meranou

Meranou Bekend lid

Dec 23, 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hielp het wel om haar mee te laten helpen tijdens het koken. Ze eet dan ook overal een hapje van. Paprika, bloemkool, wat dan ook wat ik klaar maak. Dat is toch al mooi meegenomen. En door het meehelpen wilde ze wel proeven van het gehakt wat we samen hadden gekneed enz....

komkommer, tomaat of wat dan ook eet je kleine dat wel?

4. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zelf laten uitzoeken in de supermarkt welke groenten ze wil.

Samen klaar maken (haar dan de boontjes laten doppen oid).

Haar in ieder geval 1 hapje ervan laten eten/proeven, verder geen strijd.

Zelf laten eten.

Verder hoort het bij de leeftijd: nee kunnen zeggen en dat ook doen. Maar goed, heb wel makkelijk praten M eet niet heel veel, maar wel goed en ook vrijwel altijd groenten. Soms zegt ze wel eens: ik wil niet eten en schuift haar bord weg. WIj zeggen dan: ok, dan eet je toch niet. Meestal weet ze niet hoe snel ze dr bord weer moet pakken :D

Verder zou ik pas het lekkere (friet, pasta, whatever) op haar bord leggen als ze wat groente heeft geproeft.

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En inderdaad een bakje rauwkost (desnoods voor Sesamstraat): paprika, tomaatjes, komkommer, wortel.

Wat hier ook denk ik heeft geholpen is dat we zelf altijd met smaak eten van groenten en dat we altijd gezamelijk aan tafel zitten.

6. puckje

puckje Bekend lid

Jun 9, 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Emiel zit nu ook in de fase dat hij geen avondeten wil. We hebben er een strijd van gemaakt maar dat hielp niet.
    Nu mag hij eten als hij wil en anders niet. Moet wel aan tafel zitten. Soms eet hij wat (beetje vlees en appelmoes) maar meestal wil hij dat ook niet, zelfs geen lekker toetje. Ook patat of pannenkoek eet hij niet.

Ik heb me erbij neergelegd. Emiel vraagt voor slaaptijd vaak om een boterham. Hij eet er dan 2 met smaak op met zijn melk erbij.

Ik heb eigenlijk geen tips die ik je kan geven. Maar je bent helaas niet de enige met dit probleem.

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,459
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ook hier een zoontje wat een slechte eter is. Tot 1 jaar was er eigenlijk niks aan de hand (hij had wel kuren) en at eigenlijk alles. Het leek bij hem wel of er met 1 jaar een knop om is gegaan, vanaf dat moment eet hij dus geen groente meer. Niet rauw, gekookt, geprakt of gepureerd door het eten. Elke dag bied ik het aan op allerlei mogelijke manieren maar hij raakt het aan, brengt het heel voorzichtig naar zijn mond, likt eraan en legt het weer terug om het vervolgens niet meer aan te raken. Aardappels (alleen gebakken hoor) en vlees eet hij wel en ook pasta/rijst lust hij graag (maar dan haalt er daar wel weer alle groente uit om aan de kant te leggen). Brood daar kun je hem voor wakker maken, 2 boterhammen heeft hij binnen 5 minuten op terwijl het soms wel 5 minuten duurt voordat hij bij zijn avondeten zijn eerste hapje neemt.

Tot 1 jaar heeft hij alle groente gegeten en niet alleen gepureerd ook a la rapley vanaf dat hij 10 maanden was ongeveer. Hij heeft het dus wel gegeten maar nu niks meer van dat alles.

En dan zie het zoontje van mijn vriendin die 8 weken jonger is echt alles naar binnen werken, boontjes/wortels/bloemkool enz. Ben dan echt jaloers. We zetten ze ook wel eens samen aan tafel (zien eten doet eten zeggen ze dan) maar ook dan eet hij geen groente.

Pffffffffffffffffffffffffffffffff!

Veel liefs en succes,
    Nataly

Share This Page