Wat vreselijk! Het is naast mijn vroegere werk als badjuffrouw, wel mede een van de redenen dat onze kinderen al heel jong op peutersurvival zijn gegaan. Onze jongste kon zich zo vanaf haar 3e redden in het water (al koprollend, met kleren, uit een boot springende, in het relatief donker). Dat blijft zwembad-werk, maar alles wat ze meekrijgen is beter dan niets. Alleen al het feit dat veel kinderen zich vaak niet omdraaien richting de kant, maar in paniek raken of blijven liggen/richting overkant gaan bijv., terwijl zij niet ver van de kant zijn. Het biedt geen garanties, maar ik vind het wel heel fijn dat ze 'iets' weet en kan wat dit betreft. Lijkt mij een nachtmerrie als ouders en andere nabestaanden en wat een hel voor een kindje om zo te overlijden.. Brr! Arme kindjes
Helaas is er hier wel water, niet veel, maar er ligt wel een sloot vlakbij. Mijn dochter speelt nu sinds kort ook alleen buiten, in de speeltuin. Het is echt mn grootste angst, maar ik ze niet binnen houden natuurlijk. Gelukkig zit de speeltuin, waar ze altijd naar toe gaat, aan de andere kant, en niet in de buurt van die sloot, maar toch... Een andere weg oversteken en hoppa, nog een sloot. Je houdt het gewoonweg niet tegen!
Nou ik hou ze hier gewoon binnen hoor als ik ze niet vertrouw, zeker als er water op loopafstand is. Dat is hier niet, maar ik vertrouw mijn jongste niet buiten dus ze mag niet alleen buiten spelen. Kan jij nog met jezelf leven als je dochter verdrinkt, omdat je vindt dat je haar niet binnen kan houden? Ik zat even terug te zoeken maar je dochter zit in groep 1?
Tot ik ze vertrouw dat ze luisteren, zeker in het geval van water. Onze oudste vertrouw ik wel, die is 8 jaar, onze jongste vertrouw ik niet. Jouw kind kan zich toch niet redden als ze in het water valt? Mijn oudste heeft haar C diploma en is heel sterk, die redt zich al een heel stuk beter. Jouw dochter heeft geen idee wat ze moet doen...
Klopt, maar daarom kan ik haar niet binnenhouden totdat ze een diploma heeft. Dat zou dus betekenen dat ik haar nog jaren binnen moet houden. En tuurlijk had ik dat graag gedaan, lekker makkelijk natuurlijk Maar helaas is de realiteit anders.
Hier is die realiteit toch echt wel zo. Kan je je voorstellen dat het je dochter is in plaats van dat jongetje van 5? Ik vind het echt onverantwoord.
Dus jouw jongste speelt nooit met vriendjes buiten? Tot een jaar of 8? Nee dat kan ik me gelukkig niet voorstellen, net als jij
Nu nog niet, ze is 6. De oudste al wel met vriendinnetjes toen ze 6 was, maar zij is heel anders. Maar hier geen water in de buurt, daar hoef ik me niet druk over te maken. Die 6 jaar is echt geen gekke grens en met water in de buurt echt niet verantwoord. Jij ziet het dus als iets dat jouw dochter zou kunnen overkomen en dan heb jij er niets aan kunnen doen? Tuurlijk kan je je kind wel behoeden voor gevaren, jij bent haar moeder!
Nee natuurlijk zie ik dat niet zo. Ik neem aan dat er bij jou ook auto's rijden? Dat gevaar is net zo groot, en ook daar moet je op een gegeven moment aan geloven. Je kan je kind niet altijd maar binnen gekluisterd houden omdat de gevaren buiten nu eenmaal groter zijn dan thuis. Wil niet zeggen dat dat makkelijk is.
Omdat ik weet dat mijn jongste niet goed uitkijkt mag zij dus niet alleen buiten spelen. Lijkt me logisch. Een kind van 5 in de buurt van water laten spelen vind ik onverantwoord omdat kinderen van die leeftijd die verantwoording niet kunnen dragen en zich dan ook nog eens niet kunnen redden in het water. Los laten kan ook gedoseerd en daarbij hoeft de veiligheid van je kind niet in het geding te komen. Ik vermoed dat de ouders van het verdronken jongetje hetzelfde denken als jij. En dit had dus voorkomen kunnen worden.
Ik laat mijn oudste van bijna 6 ook niet alleen buiten spelen. En er is geen water in de buurt. Ga altijd mee naar buiten. Hij is heel verstandig maar ik durf het nog niet aan. Zijn zusje van 3 al helemaal niet. Die komt denk ik op haar 8e pas alleen buiten. Dat is echt een ongeleid projectiel 😂.
Zoals ik al eerder zei; gaat mijn dochter nu gelukkig alleen nog maar naar het speeltuintje. Waar geen water bij is. Gelukkig kijkt zij dan wel weer goed uit en luisterd ze daarin ook goed, maar het gevaar blijft. Maar dst blijft er ook als ze ouder is en verder weg van huis gaat spelen, de gevaren worden dus alleen maar groter. Wel fijn dat dit bij jou dus nooit zal gebeuren, erg naief dat je er zo instaat. Totdat je oudtse onder een auto ligt...
Want jij denkt dat mijn oudste van 8 niet kan uitkijken? Is toch niet te vergelijken met een kind van 5 dat alleen buiten speelt en zo naar water kan?
Jawel, dat geloof ik wel. Maar dat wil niet zeggen dat het gevaar dus geweken is. Overigens zit jij in een totaal andere situatie. Hier wonen juist veel kindjes van school en uit de klas, die ook buiten spelen. Het wordt een stuk lastiger om ze dan binnen te houden dan in jouw situatie, waar er toch amper contact is met de kinderen uit de buurt. Ik had ze dan ook veel langer binnen kunnen houden.
Ooh wat afschuwelijk, vandaag weer. Vreselijk vreselijk arme kindjes arme ouders Jongetje (5) verdronken in Amsterdam | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Jongen (12) onwel in campingzwembad|Binnenland| Telegraaf.nl Wat een boel drama's zo achter elkaar. Wat ik bij deze jongen vreemd vind is dat er staat dat er tientallen mensen in het zwembad zwommen, maar niemand die dan ziet dat die jongen niet goed werd? Pas toen hij bewusteloos was, grepen ze in. Hopelijk komt hij er weer bovenop...
Vanaf 3 jaar? Hier wordt geadviseerd om met 5 jaar te beginnen met zwemmen. Het lichaam en het leervermogen zouden dan pas voldoende ontwikkeld zijn voor zwemles. Ik vind ook dat ze schoolzwemmen weer moeten invoeren. En dan in groep 2 ofzo. Wij kregen dat vroeger pas in groep 4. De meeste kinderen hadden toen al één of twee zwemdiplomas dus dat is eigenlijk te laat. En de overheid zou dat gewoon helemaal moeten bekostigen.
Het lijkt wel alsof t de laatste tijd zo vaak gebeurd... En vaak ook bij "buitenlandse" families. Echt geen goed teken!!