Hallo mamma's (pappa's) Mijn 3 jarige is ontzettend geïnteresseerd in letters, alles word opgelezen en opgenoemd. Savonds mag ze nog even "lezen" voor ze gaat slapen en ze leert het hele boek uit haar hoofd. Ze kent nu het hele alfabet, maar maakt er nog geen woorden van. Hoe kan ik haar het beste dat leren? Zijn daar trucjes voor? Ik begreep namelijk dat ze dat pas in groep 3 gaan doen op de basisschool. Zijn er al meer kindjes die al lezen? Liefs
Ligt nogal aan de school hoor... Er zijn zat scholen waar ze het niveau van je kind gewoon volgen. Onze dochter zit nu in groep 1, in een combigroep 1/2, en haar vriendinnetje uit die groep die in groep 2 zit, leest al op niveau van eind groep 3... Allemaal op school geleerd. Is wel dalton-onderwijs, dat helpt natuurlijk wel...
De stap van losse letters naar woorden kan een heel grote zijn. Mijn zoon kende de meeste letters wel voor zijn 3e, hij kon er woorden van maken toen hij net 4 was. En nu (4 jr 9 mnd) begint hij echt zinnetjes en verhaaltjes te lezen. De school waar hij op zit, begeleidt kinderen gewoon met de dingen waar zij aan toe zijn (Natuurlijk Leren). Hij leest daar dus ook, en gaat met sprongen vooruit. Mocht je nog geen school hebben uitgekozen, let daarop, dat ze goed aansluiten bij de individuele behoeftes en wensen van kinderen, ipv een strak groepsprogramma waar iedereen zich maar aan moet aanpassen. De enige truc die ik je kan aanraden, is om letters te benoemen met hun klank (dus ah, bbuh, ssss, dddduh, eh, fff, ggg). Dat maakt het makkelijker om daar vervolgens woorden van te maken. Veel plezier, en verwacht niet dat ze heel snel van letters naar woorden zal gaan.
Bedankt Ik vind het ook heel leuk, misschien dus ook erg enthousiast geworden door haar. We hebben al wel een school uitgekozen en ingeschreven, daar gaat ze in Juni naar toe. Ze hebben wel uitgelegd dat ze mee werken aan de behoefte van het kind. Maar het is mijn eerste die straks naar school gaat dus het is nogal nieuw dus de ah en bu en see, dee, ee en ef ik ga lekker met haar oefenen. schrijven jullie kindjes dan ook al? of is dat nóg een stapje verder?
Zoonlief probeert wel te schrijven, maar zijn letters zijn niet echt mooi te noemen (soms volkomen onherkenbaar...). Hij doet er wel enorm zjin best op, te schattig eigenlijk. Woorden maken waarbij hij de goede letters achter elkaar moet leggen of op de computer gaat hem beter af. Bij hem gaat het maken van woorden bijna gelijk op met het lezen van woorden, het komt er iets achterna.
Stap van losse letters naar woorden is inderdaad best groot merk ik hier.... Dochter was rond haar 3e ook heel erg met letters bezig. Nu ze ze allemaal weet is ze er compleet op uitgekeken haha.
hier een: zoontje leerde met 2 jaar oud lettertjes met klanken. hij begon ook woordjes te ontcijferen die hij nog nooit gehoord had. toen heb ik de letters weggehaald en hem afgeleid als hij daarmee bezig was + zijn vragen niet beantwoord.na 5 maanden pauze heb ik hem letterjes terug gegeven. hij is nu 3 jaar 2 maande oud. hij kan op taal-oefenen.nl oefenen met zinnen(t ontbrekende woord vinden uit 3 mogelijkheden) hij leest dus op zijn manier 'helemaal stil' al een tijdje, woorden kan hij nu ook een beetje hardop. hij schrijft wel vanaf t moment dat hij een schoolbord kreeg ook woordtjes,vanaf 3 jaar oud. hij schrijft niet na. hij schrijft zo een woord dat in hem opkomt, met klanken roepend; kleine woordjes zoals;oma, mama, po, pop,bal etc. zoals o-mmm-a, peh peh o ; po met hulp kan hij langere woorden met letterstickers schrijven, bijvoorbeeld als je hem zegt waar het woord begint. links of rechts, of A moet gaan? hij heeft hier veel plezier in omdat hij weet dat hij zo een woord kan manupuleren tot een grapje, of een raar woord: pip -poep veh veh van 'VAN!!!!'... ik snap wel dat je ineens schrikt om te zien hoe snel ze groeien en dat ze echt geen babies meer zijn. t belangrijkste vind ik dat je je kind vrij laat ontwikkelen en niet veel nadruk hier oplegt.want zo kunnen ze zich slecht voelen wanneer het niet gelijk soepel goed gaat! het is niet zo dat ze na het leren van klanken ook gelijk moeiteloos gaan lezen,dat is mijn ervaring. zoontje vindt het idee zelfs eng om zelf een boek te moeten gaan lezen, omdat hij bijvoorbeeld denkt dat mama-papa hem dan nooit meer gezellig gaan voorlezen in bed.
Hmm hier kan ze al heel lang.. Van letters een woord leggen. (Zoals bij de "ik leer lezen"-koffer) Maar daadwerkelijk een heel boek lezen lukt echt niet. Geeft ook niet als je 5 bent... We lenen af en toe samenleesboekjes en avi-s boekjes uit de bieb en die lezen we dan samen. Maar alleen als ze er zelf zin in heeft. Dat gaat echt in vlagen Inmiddels zijn we daar iets meer dan een jaar geleden mee begonnen en liefst had ze gewoon dat het vanzelf ging... Maar helaas... Je leert lezen voornamelijk door te lezen
Ik leer het hem aan zoals ze dat met Veilig Leren Lezen op de meeste basisscholen ook doen. Misschien kun je daar even naar googlen. Geen idee of het te vinden is, ben zelf onderwijsassistent en doe de pabo dus dat is dan wel even heel handig. Ik merkte namelijk dat mijn zoontje het zelf al probeerde, maar het fout deed, dus nu ben ik toch begonnen hem een beetje te sturen. Ik probeer het wel zo weinig mogelijk te doen, zodat hij zich op school niet gaat vervelen.
@janneke: mja hier dus heel lang bezig geweest met de schoolse manier. Daar werd ze heel boos en gefrustreerd van Nu laat ik d'r wel eerst nog spellen.. Maar bewaart ze het complete woord met plaatje in d'r hoofd. Lezen gaat nu ineens veel beter Volgens mij hebben wij een authentieke beelddenker thuis zitten. Maar ben heel benieuwd hoe dat volgend jaar op school moet. Heb daar serieus m'n twijfels over
saskia: maar echt hardop voorlezen is ook een kwestie van durven vind ik persoonlijk. begrijpt zij wat ze gelezen heeft zonder t voor te lezen? het is ook durven fouten te maken. en je eigen stem horen lezen. dat is ook wel heel wat vind ik, enorme verandering in iemands leven. het samen doen geeft toch wel meer het gevoel van veiligheid misschien? zoontje speelt dus kleine woordjes zelf en schrijft die op.maar niet op schoolse wijze(wel klanken plakken hakken). alleen met hoofdletters schrijft hij bijvoorbeeld. boeken zijn toch wel vaak in kleine letters. op schoolse wijze schrijven is 'met kleine letters aan elkaar gebonden schrijven'.dat doen we dus echt niet....ik laat hem die letters ook niet zien.
Onze oudste van 3 is al een jaar lang ontzettend geïnteresseerd in letters. Kent het alfabet helemaal. Echt woorden maken doet hij (nog) niet en ik stimuleer hem daar eerlijk gezegd ook nog niet in. Ik vind het niet nodig dat hij op deze leeftijd al echt leert lezen. Dat komt vanzelf wel. Ikzelf kon lezen toen ik 5 was. Zelf aangeleerd, m'n ouders wisten niet wat ze zagen/hoorden. En ik heb me echt doodverveeld in groep 3 en verder. Ik weet dus hoe het is om dat soort dingen te kunnen voor de rest aan en ik vind het voor m'n kinderen geen aanrader... Mocht je nog leuk letters willen oefenen, dan zou je Mini Loco kunnen kopen. Die hebben ook hele leuke boekjes met 'mijn eerste woorden' enzo.
@fransa: maar zoals je zelf het voorbeeld van bent.. Kun je het ook niet altijd voorkomen. Hier een dochter die met 2 het alfabet kende. Eerst dachten wij nog... "Ja, van dat liedje he..." Maar ze kende ook de bijpassende letters bleek niet veel later. Toch kan ze met 5 nog steeds niet vloeiend lezen Lezen wel.. Maar dus met hakken en plakken. Denk dat als ze het eenmaal doorheeft ze niet meer te stoppen is en in no time alles leest. Maar nu kost het gewoon nog veel moeite en dat is ze niet gewend. En tja... Moeite doen is nou eenmaal de enige manier waarop je het leert. Ga d'r dus ook niet dwingen te lezen... Maar straks in groep 3 ben ik heel benieuwd hoelang het duurt voor ze zich inderdaad gaat vervelen.
is netals leren fietsen! eerst op loopfiets, dan 3 wiel, dan met zijwieltjes, en dan zonder. en je vergeet het nooit meer als je het eenmal geleerd hebt. maar sommigen beginnen met 2wielers en dan snel zonder zijwieltjes, anderen hel lang op 3wiel etc.
Als het komt.. Dan komt het. En anders komt het in groep 3 sowieso Wat dat betreft is het eigenlijk niet zo moeilijk. Neemt niet weg dat je best je kind mag helpen als hij/zij iets graag wil leren natuurlijk Elke dag verplicht een half uur oefenen is wat anders..
Als ze zo jong zijn vind ik dat je gewoon de interesse van het kind moet volgen. Dus vraagt een kind 'welke letter is dat' of 'wat staat daar?' gewoon antwoorden. En bijvoorbeeld laten zien hoe je woordjes maakt. Ik zou er geen schoolse methode zoals Veilig Leren Lezen tegenaan gooien, bij heel jonge kinderen werkt dat juist contra. Website van uitgever van VLL s wel heel leuk om werkbladen te downloaden. Dirk las woordjes toen hij twee was, simpele boekjes toen hij drie was. AVI uit voor hij vijf was - en de juf op school merkte er niets van...die vond hem maar stilletjes...
Dochter rommelt hier spelenderwijs wat met letters op haar eigen verzoek. We hebben een tablet (android) en hebben daar wat apps op gezet waarmee ze letters kan leren herkennen en kleine woordjes leggen, 'Juf Janny' is favoriet en de maan roos vis letterlegger prutst ze ook wat mee (van Veilig leren lezen) we proberen wel zo veel mogelijk de veilig leren lezen methode te volgen omdat ze daar op school hoogstwaarschijnlijk ook mee werken, dus idd letters met de klank benoemen. Zo begint ze spelenderwijs al wat letters te herkennen. Ze vond het namelijk zooooooo vervelend dat ze niet kon lezen
Er zijn een aantal apps op de ipad. Ons mannetje is gefascineerd door cijfers en letters.. hij kent ook het hele alfabet en maakt sinds een paar weken eigen woorden van.. bij de opticien leest hij bv niet het hele woord maar wel de letters.. bv de o van opa de p van papa de t van thee de i van.. toen stopte hij en zei mama ook van (Zijn naam) en het klopt die letter zit in zijn naam.. hij legt dus ook al verbanden.. de kinderarts en neuroloog vinden zijn fascinatie voor taal en tellen ook bijzonder.. (zover we kunnen beoordelen is hij niet autistsch) Hij is gewoon erg leergierg en we denken dat de ipad dan ook en positive invloed heeft. Er zijn veel verschillende apps. Misschien is dat iets voor je dochtertje?
Hier ook met 2,5 het alfabet en de letters herkennen. Had t haar in eerste instantie wel verkeerd aangeleerd; hoofdletterklanken ipv fonetisch. Dat ben ik gaan doen, toen ze zich er afgelopen jaar weer in ging interesseren (eerst een periode weer meer met cijfers bezig). Paar mnd geleden vond ze beginletters van woorden opeens interessant, snel daarna kon ze ook letterrs uit (langere) woorden halen. En sinds een maandje ontdekte ik dat ze opeens kleine woordjes kan lezen, heel erg leuk. En ook spellen. Schrijven vindt ze lastiger, maar heb van die lettermagneten gekocht. Dat gaat veel makkelijker. Opeens bedenkt ze een woord en gaat dat dan 'schrijven'. 3-4 letter gaat goed. Heel soms doet ze een lang woord. Zo had ze laatst opeens kerstmam geschreven en knawosg (knakworst). Ik vind t super knap en heel leuk om te zien hoe ze bezig is. Over een maandje gaat ze naar gr1. Ben benieuwd hoe ze er daar mee om gaan. Ze komt in een klasje met alleen 4 jarigen, dus verwacht dat ze er komend half jaar nog weinig mee zullen doen op school. En dat vind ik voorlopig ook prima hoor! Samen spelen vind ik nu veel belangrijker.