gezichtstics zijn weer terug

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ALeV84, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Vorig jaar begin maart had mijn zoon voor het eerst rare tics in zijn gezicht. Het leken op zenuwtrekjes. Ik weet nog dat ik me daar erg druk om had gemaakt maar verder me er niet echt mee beziggehouden. Mijn zoon was toen 2,5 jaar. Gelukkig verdwenen de tics op een gegeven moment, denk na een maand of twee. Nu, bijna een jaar later heeft hij weer van de vervelende tics in zijn gezicht en ook veel erger dan toen :(

Ik heb het vandaag op camera genomen en dit laten zien aan de huisarts. Hij vond ze ook behoorlijk opvallend, en verwees me door naar de kinderarts. Hij was wel van gedachte dat tics rond deze leeftijd vaak voorkomen, vooral in stressvolle periodes, en vanzelf weer verdwijnen.

We hebben net de feestdagen achter de rug, en ik hoop dat deze de oorzaak van de tics zijn. Maar heeel eerlijk gezegd begin ik me nu erg zorgen te maken, ook omdat de gezichtstics best heftig zijn.

Hopelijk kunnen jullie me geruststellen. Hebben jullie peuters dit ook (gehad)?? Ben bang voor een ticstoornis, maar het lijkt me dat als dat het zou zijn de tics nooit zouden verdwijnen wat bij hem dus wel het geval was. Hij heeft er bijna een jaar geen last meer van gehad en nu weer wel.

2. Mauziej86

Mauziej86 Lid

25 jan 2009
    80
    0
    6
    Kapster
    Kerkrade
    Hoi. Heel herkenbaar! Mijn zoontj van bijna 4 had er ook geregels last van en dan tijdje ogen wegdraaien of mond opentrekken. Gaat vanzelf weer over tenminste bij ons was er niks aan de hand en is het vanzelf overgegaan. Komt wel geregeld terug.

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Als kind knipperde ik met mijn ogen omdat ik gepest werd -> stress. Dat is in deze drukke decembermaand niet zo gek en daarbij opgeteld de ontwikkeling van je kind. Je kunt eens proberen of rust en regelmaat hem goed doen? Ik had het trouwens zelf niet door en daardoor vond ik het verschrikkelijk om erop aangesproken te worden.

4. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Dat stelt me wel gerust. Werden de tics bij jouw zoontje ook erger tijdens het kijken van tv.

Ik ben er nu al dagen mee bezig en ik word er heel verdrietig en onrustig van als hij dit doet. Ik hoop dat het met stress te maken heeft alhoewel hij momenteel totaal geen stress heeft. We hebben wel een drukke decembermaand gehad.

5. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Is het nu bij jou over?? Ik zeg er ook niks van hoor, want hij doet het immers niet express. Als ik op Youtube kijk (moet je natuurlijk nooit doen) wat tourette syndroom met mensen doet dan raak ik aardig in paniek.

6. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Het had bij mij echt te maken met spanning. De reden was de verandering van basisschool en het vinden van mijn plaats in de klas (populairiteit). Mijn houding was er ook naar, ik had mijn schouders steeds omhoog. Na een tijdje op de nieuwe school en een paar keer naar de fysio voor mijn schouders was het helemaal over. Het is daarna nooit meer terug gekomen. Ook niet in spannende periode's. Maak je geen zorgen joh, komt goed!

7. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Bedankt voor je geruststelling, hopelijk valt het ook mee allemaal. Ik moet ook altijd aan het ergste denken. Het ziet er ook zo naar uit. Zijn tic houdt in dat hij een paar keer zijn wenkbrauwen op en neer trekt vervolgt door een scheve mond.

Fijn dat jij geen last meer van hebt van die vervelende tics!

8. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    mijn zoon heeft dus de tourette de tics begonnen toen hij ongeveer 4 jaar was hij is nu 17 aar en heeft ze nog steeds de tics worden erger als hij druk is of als er spannende dingen gebeuren hij heeft bepaalde tics ze zijn nooit hetzelfde soms 2 maand die tic de maanden erna andere tic
    maar jouw zoon is nog jong het kan weer overgaan kan een fase zijn

9. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

en zelfs als de tics blijvend zijn en hij wel tourette zou hebben zijn daar ook heel veel gradaties in. Wat je op youtube ziet zijn waarschijnlijk de extreme gevallen. Je kunt ook hulp krijgen om te leren omgaan met de tics zodat hij er minder last van heeft en het minder zichtbaar is voor de buitenwereld.
    Ik kan me goed voorstellen dat je je er zorgen ommaakt maar ik zou er vooral niet te veel aandacht aan besteden, dan neemt het alleen maar toe.

Deel Deze Pagina