Het is gezond als kinderen elke dag twee uur buiten spelen. Daar spelen ze anders dan binnen, het verkleint ook de kans op bijziendheid. Dl speelt graag met buurkinderen op straat. Dan fietsen ze rondjes door het plantsoen, stoepkrijten, rollenspelletjes. (Er lopen er ook een paar tussen van net twee jaar, met loopfietsjes.) Als er niemand is geeft ze de planten water, of maakt hinkelbanen enzo. In de achtertuin heeft ze vooral lol met waterkraan (en modder). Er ligt momenteel vd verbouwing nog een grote berg zand, daar is ze vandaag 3 uur mee bezig geweest
Op die leeftijd was mijn jongste ook het meeste binnen maar nu is ze ruim vijf jaar en loopt ze alle dagen buiten. Ik zou het niet zo pushen, komt echt wel.
kun je binnen-activiteiten naar buiten verplaatsen? Bijv ipv binnen een theekransje buiten picknicken met de poppen? En buiten hoeft geen spelen te zijn natuurlijk, kan bijvoorbeeld ook naar de winkel lopen/fietsen zijn of samen tuinieren. (als ik aan het snoeien ben loopt mn jongste vaak met een kinderschaar blaadjes te knippen, als ik veeg willen ze ook een bezem, plantjes water geven is altijd leuk).
Het is hier precies andersom. Mijn kinderen willen het liefst naar buiten zodra ze wakker zijn, maar ik wil niet dat mijn buren om 7u al wakker worden van het gegil Heb je een tuin? Dan zou ik allerlei speelgoed mee naar buiten nemen. Nu met warme weer buiten een badje of met water en emmertjes enzo spelen. Ik verplaats van alles naar de tuin nu. Play doh, puzzels, knutsel spullen. En ik leg een kleed op t gras waar we dan op pick nicken
Maar daarom; die puzzel naar buiten verplaatsen is dan niet ‘voldoende’, daar worden ze niet minder bijziend van lijkt me. En dat is dus ook niet anders dan binnen. Ik zou voor buiten dan iets zoeken dat inderdaad anders is. Hier zijn ze altijd al dol op fietsen bv.
Nee, klopt. Alhoewel andere kinderen om mee te spelen ook wel key zijn; als ze al speelgoed van binnen ophalen dan krijgt dat buiten een hele andere functie dan het binnen ooit had.
Hier ook een dochter die niet echt een buitenkind is, maar zich binnen uren kan vermaken. Zeker als het heel warm is, dan is ze ontzettend prikkelbaar en moet ze zich echt regelmatig even binnen terugtrekken. Zonvakanties zijn ook echt niet aan ons besteed. Soms vind ik het best lastig, je hoort nu zoveel over dat kinderen te weinig buiten spelen en dan reageert hier 90% met ‘maar mijn kind is van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat buiten, ik herken het dus helemaaaaaal niet’. Nou ja, ik herken het dus wel en het voelt een beetje alsof ik faal als ouder. Ik probeer te zorgen dat we genoeg buiten komen, naar de winkel lopen, fietsen, naar de speeltuin, badje opzetten. Maar een kind dat de hele dag de hort op is zal het nooit worden.
Heb je een leuk speelhoekje voor haar gemaakt? Zandbak, keukentje, huisje oid? Zoonlief gaat het liefst meteen naar buiten als hij wakker is. Daar hebben we wat day betreft niks over te klagen. Hij kan zich uren in de tuin vermaken. Zelf zijn we dan ook vaak buiten bezig. In de tuin, of wat andere buitenklusjes. Misschien vindt ze dat leuk, als je in de buurt bent en iets doet? Evt mee laten helpen?
Wat mij betreft bestaat buiten zijn uit twee dingen, één is het buitenspelen en dat is denk ik wel iets lastiger om te stimuleren alhoewel daar ook goeie tips over een gegeven. Het andere is het buiten onderweg zijn naar iets anders. Je zegt hoe moet ik haar overhalen? Dat begrijp ik niet helemaal, want het tweede Lijkt me iets wat jij helemaal zelf bepaalt. Dus als jij zegt we gaan een wandeling door het bos maken dan kan ze kiezen of ze wandelt of ze pakt haar loopfiets bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor naar winkel of speeltuin gaan Succes!