Toen onze dochter in februari overging naar haar grote bed, wilden we graag een 4-seizoen dekbed voor haar kopen. Maar in de winkel werd dit sterk afgeraden omdat jonge kinderen nog niet onder zo'n dik dekbed mogen slapen. Zou te warm zijn. Hebben toen (in mijn ogen) een dun dekbedje gekocht. Het is nu oktober en dochterlief heeft nu al haar volledige pyjama aan onder haar dekbed. Voor nu prima, maar als het straks gaat vriezen heeft ze nu haar maximale warmte al bereikt... Onder wat voor dekbedjes slapen jullie kindjes? Twijfel om misschien toch een dikker dekbed aan te schaffen.
Aan mijn antwoord heb je niks.... Mijn dochter snapt het nog niet goed om onder de dekbed te blijven liggen. Dus hier een dun dekbed + winterslaapzak. Wel een raar antwoord over die 4-seizoenen hoor, vanaf 2 jaar mag dat volgens mij gewoon. Ik zou een winterdekbed kopen, de dunne die je nu hebt kun je dan gebruiken in de zomer en als reserve voor als er (later) ongelukjes komen?
Ligt ook aan je huis en aan je kind, denk ik. Hier slapen ze nog onder een dun dekbedje, de oudste vrijwel altijd alleen in een onderbroek (als ze wel een pyjama aan doet, trekt ze die later op de avond weer uit ), de jongste wel met pyjama, maar ook vaak genoeg een met korte mouwen en korte broek.
Wij hebben een 4 seizoenen dekbed op het bed van mijn zoontje liggen. Dit ligt sinds een paar weken op zijn bed en hij ligt hier warm en goed onder.
Dochter is een warm bloedje maar slaapt wel in een lange pyjama onder het dikke deel van het wollen dekbed. Zoonlief slaapt in pyjama in een winter slaapzak onder het dunne deel van het wollen dekbed. Wij slapen zelf ook al onder het dikke dekbed.
Ik slaap ook onder het dunne deel van het dekbed en met nachthemd met korte of zonder mouwen en dan heb ik het soms nog warm. (Ik denk dat het 's nachts een graad of 18/19 is in huis?)
Het verschilt echt per persoon. Op onze slaapkamer is het in de winter 15 graden. We slapen onder het zomerdekbed en ik slaap in m'n blootje. Heerlijk! Onze oudste zoon is net zo, slaapt vaak in z'n blootje, onder het zomerdekbed. Soms trekt hij een pyjama aan.
Hier geen dik dekbed maar dun dekbed (hele jaar door hetzelfde dekbed). Als het echt koud word gaat hij misschien wel zijn pyama dragen maar voor nu in zijn onderbroek onder een dun dekbed. Meer wil hij niet.
Onder een vierseizoenen dekbed. Al vanaf 2,5 jaar ongeveer. Volgens mij gaat dat verhaal van die verkoper om donzen dekbedden, niet over katoen of synthetisch. Mijn tip: koop een dekbed dat uitwasbaar is (i.v.m. ongelukjes en spugen bjj ziekte).
Hier ook een 4-seizonendekbed voor dochter. Ze heeft hem vanaf het starten met het peuterbed. Ze was toen 2. Bevalt uitstekend. We hebben inderdaad een wasbare versie. Zeker handig met ziekte.