Zoals jullie misschien al wel van mij hebben gelezen ben ik zwanger en ontzettend gelukkig. Ik woon 7 hoog en heb de drang het vanaf mijn balkon te schreeuwen (ik heb besloten dat deel te laten). Ik zit 3 dagen voor mn NOD en testte 8dpo al positief en nu dus 11dpo en ze lopen geweldig mooi op. Maar wat nu? Ik wacht natuurlijk vrijdag even mijn NOD af maar wat dan? Dokter bellen? Verloskundige bellen? Hoe kiezen jullie je verloskundige of krijg je die gewoon toegewezen? Ik wil heel graag een 6 weken echo. Kan dat zonder medische achtergrond? Hier de foto van mijn testen.
Gefeliciteerd ! Ik heb er niet veel verstand van want zit nu zelf voor het eerst in hetzelfde traject, maar wij hebben maar 1 verloskundige praktijk in het dorp dus daar heb ik op de website een formulier ingevuld. Met de huisarts heb ik niets gedaan (moet dat nog?). Helaas kon een echo pas vanaf 8 weken zonder indicatie.
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Contact met de huisarts hoef je niet op te nemen wel met een vk. Wanneer je dat doet bepaal jezelf. Ik zelf nam bv contact op met 8 weken maar dat kan dus ook al bij 4 weken. Je bepaald zelf welke vk je belt dus kijk desnoods online naar een vk bij jou in de buurt. 1e echo vind dan meestal plaats tussen week 8 en 11. Een echo met 6 weken zonder medische indicatie wordt helaas niet vergoed door een verzekeraar en die zul je dan ook zelf moeten bekostigen. Dit noemen ze ook wel een pretecho. Overigens brengt een echo bij 6 weken meer onzekerheid met zich mee dan zekerheid omdat je dan net wel of net geen hartje kunt zien. Zit je ook weer in de stress.
Gefeliciteerd met de positieve test. 6 weken echo maakt meestal meer ongerust dan dat het je gerust steld. Het is echt zo vroeg dan dat je door een meetfout ( je het het echt nu nog over milimeters ) juist eerder er ongerust van word. Je test is positief dus je bent zwanger. Tenzij er medisch iets is heb je recht op 2 echo's 1 termijn echo die rond de 10 weken word gemaakt en 1 echo rond de 20 weken. Deze is om je kindje helemaal na te kijken. Verder heb je geluk als een verloskundige meer echo's maakt. Tenzij dat medisch noodzakelijk is.dan krijg je er wel meer. De huisarts hoef je niet in te lichten(dat gaat via de verloskundige) maar als je bijvoorbeeld medicatie moet hebben is het wel handig dat de apotheek op de hoogte is.maar dat kan ook dan geregeld worden. Een praktijk kiezen is persoonlijk. Hier zat 1 praktijk dichterbij maar de praktijk die iets verder weg zat was beter bereikbaar en had meer verloskundigen. Ook maken ze alle echo's zelf.dat deed de andere praktijk niet. De verloskundige zal verder uitleggen welke onderzoeken uitgevoerd kunnen worden en die worden afhankelijk van je zorgverzekering wel of niet (volledig) vergoed. O en vergeet niet op tijd een kraambureu uit te kiezen en voor in te schrijven. Sommige zitten erg snel vol.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zat het beetje hetzelfde als jou toen.. "Wat moet ik allemaal doen" Maar het enige dat je eigenlijk hoeft te doen is een verloskundige praktijk te bellen. Je hoeft niet langs de dokter. Je belt de verloskundige praktijk en vertelt dat je zwanger bent en wanneer je laatste menstruatie was. Vandaar uit zal zij/hij kijken naar wanneer je mag komen voor een echo. Een echo met 6 weken is niet altijd leuk! Klinkt gek, Dat weet ik.. Maar je kan een iets latere ei of innesteling hebben gehad, waardoor je al een paar dagen minder zwanger bent en er geen hartslagje te zien is. Daardoor kan je ook ongerust worden. Niet vele verloskundigen doen ook een echo met 6 weken zonder medische achtergrond. Ik heb er zelf 1 gehad met 5.2 weken, Ik dacht dat ik toen 6.2 weken was.. Maar wegens bloeding mocht ik komen. Nou het was geen pretje zal ik je eerlijk vertellen. Ik was geen 6.2 weken zwanger. Er was geen hartslag. Wel een hematoom.. Dus grote kans op een ma! Omdat het er uit zag als 5.2 en niet als 6.2 weken. Moest anderhalf week wachten. En toen mocht ik terug komen (die afspraak stond al) Ik zou dan 7.6 weken zijn. Maar als de doods dat het inderdaad een ma was, ging ik erheen en bleek ik 6.6 weken te zijn met hartslag. Ik wil je niet bang maken snap je. Maar zo'n vroege echo kan je wel ongerust maken als je een paar dagen (in mijn geval een week) korter zwanger bent. En welke verloskundige praktijk je kiest? Wij hebben er maar 1 in het dorp (gelukkig wel een goede.. dus dat scheelt) kan je op internet naar recensies kijken en vragen aan vriendinnen/familieleden die pas geleden of iets langer geleden bevallen zijn welke zij hadden & hoe die beviel
Je belt je verloskundige, hier in het dorp zit maar 1 praktijk met meerdere verloskundigen. Anders kun je even oriënteren. Hier krijg je rond 8 weken een intake en maken dan ook een korte echo. Dit kan omdat ze zelf een echo apparaat hebben. Niet alle vk's hebben dat, dus daar kn je eventueel op selecteren. Verder krijg je dan rond 10-12 weken een termijnecho. De huisarts wordt ingelicht door de vk dus hoef je niks voor te doen. Alle zwangerschapsgerelateerde zaken lopen ook via de vk verder, dus in principe kom je je huisarts niet tegen.
Ik moest wel zelf mijn huisarts bellen. Heb dat na de termijnecho gedaan. Gewoon aan de assistente doorgegeven.
Hebben ze niet allemaal hun eigen werkgebied? Ik woon in een grote stad en het is volgens mij de bedoeling dat je de praktijk kiest die in jouw wijk actief is. Als het lastig te vinden is, bel dan even met de huisarts, de assistente weet het vast wel
Gefeliciteerd! Nu opzoek naar een vk. Waarom zou je een 6 weken echo willen? Dit gebeurd niet zonder medische reden en als je het krijgt zit je vaak in onzekerheid omdat je bv het hartje nog niet ziet kloppen. Bij de meeste krijg je een echo met 12 weken en sommige bieden een vroege echo rond de 8 weken aan. Een een goede echo geeft geen garantie voor verloop op de verdere zwangerschap. Dus lekker wachten met die echo en genieten van het feit dat je zwanger bent.
Gefeliciteerd, vind je berichtje zo leuk..! Alles is al gezegd eigenlijk. Het wachten is begonnen, want dat is het vooral nu, wachten...!
Hahaha, van harte gefeliciteerd meid! Fijn dat je er zo blij mee bent Ik lees even mee! Heb van alles gelezen over zwanger worden & dat is gelukt, maar nu besef ik ineens dat ik helemaal niets weet over wat je moet doen als je zwanger bent. Wel over wat je wel en niet mag eten uiteraard, maar niet over wat er allemaal wanneer geregeld moet worden
Gefeliciteerd! Wat betreft de verloskundige, je kan de huisarts bellen en vragen welke hun adviseren. Daar uit kan je dan eventueel kiezen welke je wil. Ik heb gekozen voor een praktijk waar ze ook de echo's doen. Vind ik prettiger. 6 weken echo wordt zoals eerder is aangegeven niet zomaar gedaan.
Ook van harte gefeliciteerd! ♡ Ik zat destijds met dezelfde vraag "wat moet ik nu allemaal doen/regelen" Ik heb toen de vk hier in t dorp gebeld en naar aanleiding van wanneer mijn laatste menstruatie was heeft ze voor mij een datum geprikt voor de echo. Deze word vaak rond 8 weken ingepland. Dan nog een keer termijn echo rond 12 weken. Hier zal ook (Misschien bij jou vk bij eerste echo al) een intake op volgen. Krijg je een verwijs brief voor de medlon post voor bloed prikken. Je hoeft op zich niet veel te doen. Veel word al gedaan door je vk. Die de huisarts inlicht, verwijzing maakt voor de medlon post, ze zal je ook vertellen wat je zelf moet doen & wanneer. Zoals kraamzorg regelen (bellen) dat je zwanger bent en wanneer je ongeveer uitgerekend bent. Deze nemen in loop van de zwangerschap contact met je voor intake. En zullen vertellen, wat je noet doen als de bevalling begonnen is. Ook de erkenning moet je regelen. Erkenning van ongeboren vrucht. Alleen als je niet getrouwd bent of dergelijk. En je spullen in loop der tijd. Dat is t enige weinige dat je moet doen in je zwangerschap. De rest komt na die tijd zoals gezag aanvragen enzo..
Dankjewel! Ik hoopte inderdaad al dat dit duidelijk zou worden bij de intake bij de vk. Heb op 25 september eerste afspraak staan, dus we wachten nog maar netjes af
Geen dank! De vk zal je alles netjes uitleggen hoe en wat verder. Je zwangerschap hoef je op zich niet zoveel te doen. Afspraken bij de vk, paar keer bloed prikken, zullen zij wel zeggen wanneer en verwijs brief geven, uitzet te regelen (Dat wist je natuurlijk wel hahaa), kraamzorg te bellen & erkenning aanvragen in gemeentehuis. Je vriend moet dan mee. Als je niet getrouwd bent of iets dan hoeft dit laatste niet. De rest komt pas na de zwangerschap/bevalling. Bsn aanvragen gebeurd door de gemeente, mocht je overigens in een andere gemeente bevallen (ziekenhuis) dan moet je je erkenning meenemen. En kun je in het ziekenhuis aangifte doen. Hun zorgen dat jouw gemeente dan de geboorte doorkrijgen. Dan krijg je een bsn nummer van je kindje en kun je gezag aanvragen (Heel belangrijk!) En kun je kindertoeslag, kinderbijslag enzo aanvragen.. gezag aanvragen doe je via de website van rechtspraak.nl Lijkt allemaal heel veel watje moet doen, Maar valt reuze mee. Maar het enige wat je voor nu moet doen is lekker genieten!
@pippa26 Ik heb inderdaad een verloskundige gevond die 1,5 km bij mij vandaan zit. Denk dat wij daarvoor kiezen. @Leo78 hihi dankje. Ik ben gewoon erg blij. @Rosje83 wat leuk, we zijn bijna even ver. Ik ben nu 3 weken en 5 dagen. Nog even wachten tot de NOD vrijdag super spannend. Bedankt voor al jullie reacties. Dan toch maar geen 6 weken echo. Mijn testen leken vandaag lichter dan die van gisteren. Moet ik me nu zorgen maken. Daarnaast heb ik een hele droge keel. Zijn er hier meer dames die hier last van hebben?