Onze zoon van 2 jaar heeft minder slaap nodig (van 21.00-07.00) dan zijn zus van 4 jaar (19.45-07.00). Dus tot nu toe ging dochter altijd eerst naar bed en mocht hij nog even een uurtje beneden spelen. Hij gaat nl ook niet slapen maar gillen wanneer hij als eerste naar bed gebracht wordt. Nu begint dochter dit op te vallen en vraag of ze ook eens later dan broertje op mag blijven. Ik vind dit prima alleen het lukt me niet om zoon eerder op bed te brengen zolang dochter beneden is. Iemand die dit ook aan de hand heeft gehad of misschien iemand die een goede tip heeft?
Ik begrijp dat ze dat graag wil maar het is niet wat ze nodig heeft en ook niet wat handig is. Waarom zou je er dan in mee gaan?
@cygnet2 Ze heeft nu door dat hij nog wel beneden 'mag' spelen en zijn naar bed 'moet'. Ze snapt niet dat hij minder slaap nodig heeft dan zij, logisch natuurlijk daar is ze echt nog te jong voor om dat begrip te snappen naar mijn idee. Het is dus niet zozeer dat ik er in mee wil gaan maar het haar best ook wel een paar x in de week gun. Het idee 'ik ben de oudste en mag (logisch) wat later naar bed dan mijn broertje. @sidmick Boven laten spelen is geen optie. Het is een echte boef met streken dus alleen spelen terwijl zijn zus beneden is is vragen om problemen
Tja onze dochter ging ook eerder dan haar broertje. Nu ligt het ongeveer gelijk. Hij dlaapt wel net meteen maar gaat wel mee naar boven, ik vind 21.00 sowieso wel erg laat voor een peuter. Zou hem gewoon in bed leggen..kan die toch boekjes lezen ofzo
Hier is het net zo. De jongste op bed leggen heeft dan geen zin, dan breekt hij de boel af. Ik leg mijn dochter uit dat dat komt omdat zij geen middagslaapje meer doet en hij nog wel. Daarom mag hij later naar bed.
Mijn baby van 10 maanden gaat ook later naar bed dan mijn 4 jarige en dat accepteert ze prima. Waarom? Omdat mama zegt dat het zo gaat. Je brengt je eigen logica in het speelveld.. jouw dochter is 4, ze luistert naar mama. Als ze vindt dat ze begrijpt dat als je ouder bent, later naar bed zou mogen (wat ik trouwens klinkklare onzin vind) dan zou ze ook maar moeten begrijpen dat je zoontje van 2 minder slaap nodig heeft (slaapt hij op de dag nog?)
Waarom is het standaard dat de oudste langer op zou moeten blijven? Als het nou eenmaal zo is dan vind ik ook dat het nou eenmaal zo is en dan zal ze dit moeten accepteren. Als oudste heb je al heel veel andere voordelen dus zou ik het persoonlijk niet erg vinden als het wat betreft slapen anders zou zijn. Je kunt beter kijken naar wat je kindje nodig heeft dan zoals het "hoort" te zijn.
Duidelijke meningen! Mijn zoon slaapt niet meer tussen de middag dus dat gaat niet op. Zoon gaat echt niet rustig op zijn kamer een boekje lezen of rustig spelen. Tja, ik snap haar wel en ben wel van de regels en ze accepteert het nog wel. Alleen ze komt nu iedere keer wanneer ze op bed ligt beneden omdat zoon dus ook nog beneden is. Haar vertellen dat ze gewoon eerder op bed moet kan natuurlijk, maar ze is nogal van het 'willen weten' en ik kan haar niet echt, een voor haar duidelijke reden uitleggen, dat hij nou eenmaal niet zoveel slaap nodig heeft. Ze wil weten waarom hij wel en zij niet. Wanneer ik haar dat duidelijk kan maken zal ze gerust accepteren dat het nou eenmaal zo is. En misschien kan ze op vrijdag dan bv net zo laat als hem naar bed...