Onze oudste zoon slaapt erg onrustig. Hij praat in zijn slaap, draait door zijn hele bed heen, slaapwandelt en valt af en toe uit bed. Ik wist altijd wel dat hij onrustig sliep, maar het is echt heel erg. Tijdens onze vakantie toen we allemaal in in de tent lagen hebben mijn man en ik amper geslapen door T. Ook is hij steeds erg moe en ik heb een vermoeden dat het komt door het onrustige slapen. Hebben jullie tips om hem rustiger te laten slapen?
Komt het misschien door de warmte? Mijn dochter is ook onrustiger als ze het (te) warm heeft. Sinds ik haar alleen onder een laken laat slapen als het warm is, gaat het beter.
@Marjolijn195, ik denk niet dat hij het te warm heeft. Hij slaapt in hemd/onderbroek + pyjama en meestal niet onder zijn dekbed. Vaak trekt hij dit nog uit. Ik dek hem als ik naar bed ga nog toe. Hij zou het lijkt me eerder te koud dan te warm hebben. Iemand nog tips?
Bij ons is er uiteindelijk therapie en medicatie aan te pas gekomen maar waar je mee kunt beginnen is een praathalf uurtje voor het slapen gaan, zoveel mogelijk prikkels uit de kamer wegnemen of speltherapie toe passen.
@Sidmick, we bespreken voor het slapen gaan nog de dag. Dat heeft al een stuk geholpen. Ook het minderen van prikkels overdag helpt goed. Op zijn slaapkamer zijn wel prikkels, maar volgens mij heeft hij daar tijdens het slapen geen last van. Hij is niet aan het spelen oid. Welk medicijn gebruikt je kind en wat voor therapie krijgt hij/zij? Is dit alleen om rustig te kunnen slapen?
Mn zoontje van zo'n beetje dezelfde leeftijd slaapt niet erg onrustig, maar heeft wel de laatste maanden geregeld last van nachtmerries of onrustige dromen. Er zijn periodes dat ik er elke nacht wel een keer uit kan om hem weer rustig te krijgen. We lezen voor het slapen gaan een verhaaltje ( of wat) en praten de dag door, hij stelt vragen en ik stel vragen. duurt soms wel 20 minuten maar daarna gaat hij wel rustig slapen. Van VSM heb je tabletjes Kindival, homeopathisch, misschien is het wat voor je zoontje?
@Druif, dat ga ik eens bekijken die kindival. Bedankt voor de tip! Voor het slapen sluiten we eerst de dag af en dan lezen we voor. We blijven nog een paar minuutjes bij hem liggen voordat we de kamer uitgaan. De nachtmerries zijn net weer wat voorbij (*Klop even af*), dat heeft hier toch wel een jaar geduurd.