Zwanger & fit

Discussion in 'Zwangerschap' started by BertxBirgit, Aug 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Zaakvoerder 'Het geitenwollen sokje'
    Mol (België)
    Hoi dames,

Ik ben bij men vorige 2 zwangerschappen nooit echt bezig geweest met fit blijven maar nu zou ik dat wel graag willen doen omdat ik de afgelopen maanden heel hard heb gewerkt aan men lichaam en ik dat nu graag zou blijven volhouden.
    Heb dan ook dmv wat research een simpel en kort avondschema opgesteld voor mezelf dat ik kan volhouden tot +/- 5maanden zwangerschap.

Ik ga (bijna) elke dag een half uurtje tot een uurtje wandelen met de hond en/of men 2 kids. S'avonds doe ik 10sec plank, (elke kant) 10x mountain climber, (elke kant) 10sec zijwaartse plank en 10x squats. dit setje herhaal ik dan 3x.
    Als deze oefeningen me goed afgaan ga ik alles een beetje omhoog trekken denk ik maar wel binnen de perken houden hoor ;)

Wat doen jullie om fit te blijven?
    Mss kunnen we hier wat tips uitdelen :)

2. Kia Kaha

Kia Kaha Lid

Jan 19, 2016
    83
    28
    18
    Lelystad
    Ik heb altijd veel gesport. Veel krachttraining en bodypump en bij mooi weer hardlopen. Ik heb thuis een fitness ruimte dus ik sporten wanneer ik wil.

Ik ben nu 6 weken zwanger en ik wil alles zoveel mogelijk blijven doen maar ik merk wel dat ik een stapje terug moet doen. Krachttraining gaat goed, maar ik heb mn doelen wel bijgesteld naar het voorkomen dat ik spieren kwijtraak ipv sterker worden.

Cardio en bodypump vragen beduidend meer van mijn lichaam. Ik moet de gewichten bij bodypump nu al minderen en hardlopen gaat echt super langzaam. Jammer maar luisteren naar mijn lichaam vind ik het belangrijkste.

3. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Mol (België)
    Jij gaat er wel helemaal voor! :D
    Voor zoveel training heb ik nooit tijd gehad met 2 kleine bengels en een huishouden. (wel een beetje jaloers :p)

Maar idd, het belangrijkste is luisteren naar je eigen lichaam.

4. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Ik heb tot 29 weken nog crossfit gedaan, nu alleen nog zwemmen. Crossfit wel een aangepast programma, geen rechte buikspieren, niks met springen en niks waar je een hele hoge hartslag van krijgt. Verder merkte ik vanzelf wat ik niet meer kon doordat ik dan laat van mijn buik kreeg. Was vaak een kwestie van lichtere gewichten nemen of een andere soort oefening doen. Heel goed naar je lichaam luisteren en niet teveel naar anderen 😉

5. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Ik vond oefeningen voor mijn rug trouwens heel fijn om te doen, merkte dan dat ik minder laat kreeg van mijn rug.

6. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Mol (België)
    Hoe ver ben je nu mamaloe?

Is idd ook niet mijn bedoeling om men hartslag nog echt de hoogte in te jagen :) Mijn buikspieren wat onderhouden zolang het kan en mijn conditie onderhouden. Dan ben ik al heel blij :D

7. Logan

Logan Niet meer actief

Op zich kan je een hoop nog doen hoor, zolang je je rechte buikspieren met rust laat en je hartslag inderdaad niet gigantisch laat stijgen...
    Bewegen is juist erg goed voor je! :)

8. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Mol (België)
    Ja, ik wil graag heel veel doen maar heb er spijtig genoeg geen tijd voor :(
    Ik heb 2 kleine kids en men huishouden. Ik werk en men ventje zit meer in het buitenland dan in belgie. Dusja, niet veel tijd. Elke dag bezig tot 10h half11, dan nog men oefeningen doen en dan lekker men bedje in :D

9. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Mol (België)
    Je mag trouwens je rechte buikspieren wel blijven trainen zolang de buik niet te groot wordt. Dus tot als de voorste buikspieren uit elkaar gaan
    +/-5 maanden :)

10. Logan

Logan Niet meer actief

Ik zou er na twaalf weken mee stoppen, zodra je baarmoeder boven je schaambot uitkomt. De kans dat je buikspieren niet meer op zijn goede rechte plek terug komen wordt alleen maar groter als je langer doorgaat.
    Met 5 maanden (ik denk 20wk ongeveer) is de buik echt te groot om je rechte buikspieren te doen. Schuine buikspieren kun je de hele zwangerschap door doen en daar heb je heel veel variaties op. Je moet het uiteraard zelf weten maar dit is wat de verloskundige mij verteld heeft en de instructeurs op de sportschool.

11. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Mol (België)
    Tegen mij hadden ze idd 20 weken/5maanden gezegd. Ma dan ga ik voor de zekerheid toch maar de 12 weken van jou aanhouden :) Thx voor de tip!
    Van de schuine wist ik idd.

12. Logan

Logan Niet meer actief

Tja, het kan goed gaan maar je weet maar nooit. Ik dacht met een week of 8, waarom doe ik ze überhaupt? Die buik is voorlopig toch niet plat :D

13. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

Feb 17, 2015
    1,925
    514
    113
    Female
    Mol (België)
    Haha, daar heb je idd wel een punt :p

14. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    1,035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ha! Wat goed van je zeg!
    Ik zou het planken inderdaad na 12 weken achterwege laten, je wilt echt geen diastasis overhouden. Als je daarop
    Googled, vind je overigens ook prima "light" oefeningen om
    Het na je zwangerschap weer op te bouwen.
    Ik kan je verder Mom in Balance ook aanraden. Vond het tot ca 20 weken wat te tam, toen kon ik nog wel zelf sporten, maar daarna wel leuk en nuttig - ook na de bevalling weten ze goed hoe je het verantwoord weer op kunt pakken.
    En tot slot: leg niet teveel druk op jezelf he! Bewegen is heel
    Gezond, maar als je een keertje geen zin hebt, mag je best eens op de bank blijven liggen, daar kom je niet direct 10
    Kilo van aan, net als af en toe een taartje :)

15. Charlie015

Jul 23, 2016
    78
    0
    6
    Hoi hoi! Hier ook zoiets. Al was ik fanatiek aan 't hardlopen. Inmiddels loop ik 10km. (Echt wel een PR haha). Ben morgen 6 weken en vraag me ook af tot wanneer ik dit kan blijven doen. Heb nu alleen soms wat minder energie ervoor maar als ik geweest ben geeft het me toch weer meer energie.
    Hoop dat we het lang kunnen volhouden!! :)

16. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    1,035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben momenteel helaas niet vooruit te branden, maar hoop dat dat weer komt. Bij mijn eerste liep ik nog 14, 15 km rond de 12 weken. Heb tot 24 weken door-hardgelopen, en toen was ik ineens na 1 km er he-le-maal klaar mee en gestopt :)
    Ik hoop deze keer dat mn zin erin nog een beetje terugkomt, anders is het wel heel lang die 40 weken.
    En nog een tip: ga niet te snel weer hardlopen na de bevalling. Ik heb een keizersnee gehad en ging stipt na 6 weken vrolijk een rondje hardlopen, dacht ik... na 100 m moest ik jankend naar huis :-s maar het komt goed, want na 10 weken ging het weer prima en liep ik zomaar weer 5 km! Dus vertrouw er maar op dat je opgebouwde conditie wel weer terugkomt! (houd ik mezelf ook deze keer voor ;) )

17. Charlie015

Jul 23, 2016
    78
    0
    6
    Haha bedankt voor de tip Eva!
    We zullen het zien hoelang het blijft gaan :)
    Succes!

18. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

Nov 5, 2010
    4,051
    940
    113
    Female
    Hoi in sport ook vrolijk door. Voor zwangerschap deed ik veel hiit en kracht nu alles wat rustiger. Je hebt op YouTube veel prenatal workout filmpjes moet je zelf even kijken wat jij het fijnst vind. Ik doe nu ook 3x per week prenatal yoga, vond yoga altijd verschrikkelijk maar merk dat het mijn rug sterker houdt en dat ik ervan ontspan.

19. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Ik ben nu 33+4, mis het actieve sporten wel moet ik zeggen😐 maar zo snel als mogelijk na de bevalling weer aan de slag 😃 (denk ik nu dan😂)

20. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

Jan 27, 2011
    810
    1
    18
    Ik deed voor mijn zwangerschap al 3-4 keer per week aan Crossfit en dat wil ik zolang mogelijk vol blijven houden. Uiteraard minder vaak en intensief en moet ik mijn doelen bijstellen. Dat vind ik wel lastig. Maar na de termijnecho ga ik het de coaches ook vertellen en dan verwacht ik dat ze me er goed bij kunnen ondersteunen. Merk nu dat ik sneller buiten adem raak, mijn core minder kan aanspannen en gewoon minder snel ben... so be it. Mocht het niet meer gaan dan wil ik idd Mom in Balance gaan doen, een vriendin was daar heel enthousiast over, en het is altijd leuk om nieuwe moeders te leren kennen.

Share This Page