weet niet of je dit bedoelt: wij betalen nu voor 1 kindje 100 euro en straks voor 3 kinderen 145 euro in totaal, dat bedoel ik. dus niet 3 x 100 euro zoals ik eerst dacht.
Nou bedoelde het niet precies zo.. de toeslag is ten 1e inkomensafhankelijk.. dat is ook nog belangrijk maar voor de 1e kreeg ik bijna alles vergoed moest 200 euro per mnd zelf betalen, nu de 2e en het nieuwe kabinet betaal ik inmiddels bijna 400 euro per maand aan de opvang.. omdat bij een volgend kindje de toeslag minder is.. Dus ik adviseer altijd maar om op de site van toeslagen van de belastingdienst te kijken en het uit te rekenen . ook huur en evt zorg toeslag en kindgebonden budget.
Ik denk zelf dat je het zo duur kan maken als je wilt. Onze 3e was niet gepland maar zeer welkom. Wij hadden alle babyspullen al weggedaan alleen het kamertje nog niet. Veel hebben wij gewoon 2e hands aangeschaft. Mijn man heeft een fulltime baan en een eigen bedrijfje waar hij in zijn vrije tijd veel tijd aan besteed. Ik werk 2 dgn per week,het is goed te doen. Onze inkomsten zijn ongeveer 2000euro per mnd en alle lasten net over de 1000 euro. Hier is het goed te doen met 3 kinderen.
Dames, bedankt voor jullie reacties! Begrijp me niet verkeerd, want wij zijn juist niet materieel ingesteld. We geven niet om etentjes/uitgaan, dure kleding, etc. Wij hoeven zelf geen luxe leven te leiden en als we eventueel dingen ervoor zouden moeten/kunnen laten, dan doen we dat zeker. Ik hoop niet dat mijn verhaal op jullie overkwam alsof wij bepaalde dingen voor onszelf persé willen blijven behouden en dat daar de beslissing vanaf zou hangen. Nee, absoluut niet! Als ik vanuit mijn gevoel kijk, denk ik dat ik wel graag een 3e kindje zou willen als we dat geluk hebben. Het gaat mij er alleen om dat ik voor onze kinderen wel een sportclub, schoolreisje, zwemles, studie, etc. wil kunnen betalen en niet altijd "nee" hoef te verkopen. Hoe doen jullie dat dan? Want zelfs de middelbare school is tegenwoordig toch duur? Dan betaal je toch ook schoolgeld? En een studie bijvoorbeeld? Wij sparen nu de kinderbijslag voor onze kinderen en willen dit graag zo blijven doen, dus ze zullen best een deel van de eventuele studie zelf kunnen bekostigen en ook d.m.v. bijbaantjes, maar als ouders zijnde zul je toch ook iets bij moeten springen financieel lijkt me? En een sport beoefenen kost ook veel. Alles is zo duur. Wij hoeven zelf echt geen luxe, de grootste luxe in ons leven zijn onze kinderen!!! Ik snap ook dat iedere gezinssituatie en de inkomsten weer anders zijn, maar zoek alleen een leidraad wat jullie inkomsten zijn en hoe jullie het redden met 3 kinderen. Het wel of niet voor een 3e kindje gaan, hangt voor ons zeker niet van de financiën af.
Hoi Mamaloutje, Wij hebben vier kinderen (Zie banner) en een netto maandinkomen van ong 2800 euro excl toeslagen en eindejaarsuitkering/vakantiegeld. Wij werken beide in het onderwijs, hij fulltime, ik parttime. We hebben een koophuis, net gekocht op 1 inkomen. De oudste twee kids zitten gewoon op een sport, beide op zwemmen en xander op judo, eva op jazzballet. Ik sport zelf in verenigingsverband en met de jongste doe ik nog babyzwemmen. Als je de contributiekosten van een sportvereniging verdeeld over de maanden dan valt het per maand echt wel mee. Wat school betreft, daar hoef je alleen evt de vrijwillige ouderbijdrage te betalen. Echt schoolgeld betaal je pas vanaf 16 jaar. De boeken zijn tegenwoordig helemaal gratis. Het schoolreisje zit bij de vrijwillige ouderbijdrage in. Voor mijn kids is dat 50 euro per jaar, incl de overige excursies naar musea, schooltuintjes, zwembad. Zij zitten beide in de bovenbouw en gaan op kamp. Bij ons in het VO is dat ong 80 euro per jaar. De middelbare school is er dus alleen maar goedkoper op geworden! De studie kunnen ze straks van studiefinanciering betalen. Als ze op kamers willen, dan moeten ze daar zelf een bijdrage aan leveren. Dat moest ik ook en dat vind ik niet meer dan normaal. Officieel ben je financieel onderhoudsplichtig tot ze 21 zijn.